اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

محرم و عزای امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست/زنجان مراسم دسته روی محرم ندارد

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: محرم و عزای امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست ولی امسال شرایط فرق دارد و باید براساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی کرونا عمل کنیم.

محرم و عزای امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست/زنجان مراسم دسته روی محرم ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امروزه آوازه و شهرت حسینیه اعظم زنجان که از اماکن متبرک و معنوی استان زنجان است، به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) جهانی شده است.

از این رو مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان نیز که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت شده در کشور ثبت شده است.

حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌خاطر دسته‌ای که هرسال در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است، این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم آغاز می‌کند و معمولاً همزمان با اذان مغرب در امامزاده ابراهیم پایان می‌یابد.

قدمت این مراسم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها است به دوران قاجاریه می‌رسد جمعیت این دسته حدود 500 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

با وجود اینکه حسینیه اعظم زنجان هر سال شاهد حضور عشاق حسینی از سراسر کشور و البته جهان بود، امسال به علت شیوع ویروس کرونا اما شرایط تغییر کرده و قرار نیست این مراسم به شکل قبلی برگزار شود.

بر همین اساس طبق اعلام دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، مراسم خاص مانند یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخواران، قالیشوران اصفهان و ... به دلیل تجمع، تراکم و جا به جایی و ضروت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است و این مراسم فقط باید در اماکن و فضاهای دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

در استان زنجان اما اظهارنظرهای متفاوت مسؤولان طی روزهای گذشته موجب سردرگمی مردم در برگزاری و یا عدم برگزاری این مراسم شده است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در این باره گفت: محرم و عزای امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست ولی امسال شرایط فرق دارد و باید براساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی کرونا عمل کنیم.

آیت‌الله خاتمی افزود: ما می‌توانیم با جایگزین کردن برنامه‌های جدید اردت خود را به سالار شهیدان  نشان دهیم.

وی گفت: در کشور مسؤولیت مدیریت عزاداری ماه محرم به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده و باید تصمیمات مناسب با شرایط که هم شعائر اسلامی حفظ و هم سلامت مردم تامین، اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه یک سال ۱۲ هزار راس گوسفند در حسینیه اعظم زنجان قربانی شد، بیان کرد: اجرای طرح نذر نیابتی باعث می‌شود که کشتار دام در عزاداری‌های محرم مدیریت شود و این فرآیند در کشتارگاه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی انجام گیرد.

سخنان رهبری فصل‌الخطاب است

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه مداحان و هیأت‌های شاخص در ماه‌های گذشته نشان دادند که از پروتکل‌های بهداشتی تمکین می‌کنند، ادامه داد: اوقاف و تبلیغات اسلامی تدابیری بیندیشد که نمازهای جماعت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

استاندار زنجان نیز در این باره گفت: سخنان مقام معظم رهبری در مورد عزاداری محرم، فصل‌الخطاب است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه یوم‌العباس اوج ولایتمداری و مشق دلدادگی مردم استان زنجان به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است، افزود: اما امسال برنامه آن روز طبق ضوابط و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در روز یوم العباس امسال نیز مردم زنجان در عمل، ارادت خود را به ولایت نشان خواهند داد و با تبدیل هر خانه به یک حسینیه و هر خانواده به یک هیأت در سوگ اباعبدالله و یاران باوفای ایشان خواهند گریست و امیدواریم همچون گذشته باز هم زنجانی‌ها الگویی برای سایر استان‌ها در برگزاری عزاداری بی‌آلایش و تاثیرگذار باشند.

حقیقی ادامه داد: همه ما فدایی امام حسین(ع) و سرباز ولایت هستیم، از همین رو محرم امسال باید حال و هوای سال‌های گذشته را داشته باشد اما نباید اجازه داد برخی از این شرایط سوء استفاده کنند.

حقیقی گفت: بدانیم نام و یاد امام حسین(ع) در قلب‎های ما همیشه جاریست و مردم دیار غواصان دریادل و پایتخت نشینان شور و شعور حسینی این حقیقت را اثبات خواهند کرد.

وی گفت: یوم‌العباس امسال نمایش ولایتمداری مردم استان زنجان است و اهالی پایتخت شور و شعور حسینی خود را برای برگزاری محرمی متفاوت طبق اعلام ستاد ملی کرونا آماده می‌کنند.

 استاندار زنجان با بیان اینکه باید از تصمیمات و اقدامات احساسی پرهیز کنیم و برای این امروز در زنجان ستاد یوم العباس تشکیل می‌شود، اضافه کرد: ما برنامه‌ریزی لازم را برای هشتم و یازدهم محرم آغاز کرده‌ایم تا جلوه‌ای دیگر از ارادت به اهل بیت را به نمایش بگذاریم.

 ️وی گفت: هرجا تجمعی باشد کرونا در کمین است و علت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های این ویروس منحوس، برپایی مجالس عروسی و ترحیم بوده است.

حقیقی افزود: ️ویروس کرونا هر روز قوی‌تر و خطرناک‍‌‍تر می‌شود و برگزارکنندگان مراسم‌های عروسی و عزا بدانند که مسبب ابتلای دیگران به کرونا هستند.

شیوع بیماری مانع شکوه یوم‌العباس نمی‌شود

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تبعیت از دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، گفت: حسینیه اعظم زنجان در یوم‌العباس ولایت‌مداری را به اثبات خواهد رساند.

علیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال زنجان در یوم‌العباس جلوه‌ای دیگر خواهد داشت.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: امسال خادمین حسینیه اعظم زنجان تحت امر ولی امر مسلمین جهان در هشتم محرم در کنار مسؤولین ستاد مبارزه با بیماری کرونای استان زنجان جلوه‌ای بی‌بدیل از کمک‌های مؤمنانه را به جهانیان ارائه خواهند داد.

وی با بیان اینکه یوم العباس زنجان تابلویی از عشق شیعیان و مردم ولایت مدار زنجان به علمدار کربلا است، گفت: قطعاً نه شیوع بیماری و نه هیچ مانع دیگری نمی‌تواند این تجلیگاه عشق را کمرنگ کند.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان به برنامه کمک‌های مومنانه در ماه محرم اشاره و خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری ما تهیه ۱۱۰ هزار بسته معیشتی است که ۳۰ میلیارد ریالی هزینه در برخواهد داشت که بخشی از این هزینه را حسینیه و بخشی را هم اوقاف به عهده می‌گیرد اما باز هم نیاز به کمک‌های دیگر نهادها داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با بیان اینکه امسال یوم‌العباس متفاوت خواهد بود، افزود: در یوم‌العباس خیابان‌های اطراف حسینیه حتما یک برنامه برگزار خواهد شد و قرار است که مداحان یک برنامه داشته باشند و یوم‌العباس متفاوت خواهد بود، یعنی به صورت رزمایش کمک مومنانه فعالیت‌هایی را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام مختار کرمی افزود: همه سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، یک برنامه ویژه اجرایی خواهند کرد و در ماه محرم فعالیت‌های اوقاف به سمت کمک مومنانه خواهد رفت.

فرماندار زنجان نیز در این باره گفت: با توجه به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی امسال مراسم یوم‌العباس (هشتم محرم) و یازدهم محرم (دسته زینبیه) برگزار نخواهد شد.

رضا عسگری افزود: طبق تصمیم اتخاذ شده نه تنها مراسم یوم‌العباس (هشتم محرم) و یازدهم محرم (دسته زینبیه)، بلکه هیچ دسته عزاداری برگزار نخواهد شد؛ یعنی امسال دسته‌روی در زنجان را شاهد نخواهیم بود.

عسگری ادامه داد: بر همین اساس امسال به هیچ هیأت عزاداری اجازه تردد داده نشده است و هیأت‌ها هم ملزم به رعایت این شرایط هستند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد ملی کرونا، دستورالعمل برگزاری عزاداری در ماه محرم ابلاغ شده است و همه استان‌ها موظف به انجام آن هستند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول