اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

پیگیری فارس از وضعیت «فارسیت» دورود/ سرنوشتی تلخ برای کارخانه‌ای قدیمی

کارخانه فارسیت دورود حدود 10 سال است که به دلایل مشکلاتی از جمله نبود بازار برای فروش محصولات و مسائل زیست‌محیطی تعطیل است، این کارخانه که در گذشته حدود ۵۰۰ کارگر داشته اکنون به زمینی خالی با سوله‌های مخروبه تبدیل شده است.

پیگیری فارس از وضعیت «فارسیت» دورود/ سرنوشتی تلخ برای کارخانه‌ای قدیمی

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و خارج شدن آن‌ها از چرخه و مدار تولید سال‌هاست به یک حکایت تکراری و دنباله‌دار در لرستان تبدیل شده، به طوری که ظرف یک دهه اخیر شاهد خاموش شدن چراغ واحدهای تولیدی در استان هستیم، این اتفاق علاوه بر افزایش آمار بیکاری و کاهش تولید پیامدهای روحی و روانی و ایجاد جو ناامیدی را هم به دنبال داشته است.

کارخانه فارسیت دورود یکی از واحدهای تولیدی قدیمی شهرستان دورود است که سال ۱۳۴۶ با هدف تولید ورق‌های فارسیت در مساحتی ۱۵ هکتاری راه‌اندازی شد، اما سال ۹۰ با وجود مشکلاتی در حوزه مدیریت و بازار فروش تعطیل و پس از حدود ۱۰ سال همچنان به حال خود رها شده است.

با تعطیلی کارخانه فارسیت حدود ۴۵۰ کارگر از کار بیکار و این کارخانه نیز به جمع دیگر واحدهای تعطیل و راکد استان پیوست، آنچه از شواهد و مستندات پیدا است امیدی برای احیا آن وجود ندارد.

چند سال پیش بود که خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی خط تولید لاستیک در کارخانه فارسیت منتشر شد اما تاکنون شاهد تحقق این موضوع نبوده‌ایم، با توجه به اینکه کارخانه فارسیت متعلق به هلدینگ سرمایه‌گذاری شستا است برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری جدید نیازمند ورود این هلدینگ هستیم.

 در حالی که مردم دورود معتقد هستند؛ احیا کارخانه فارسیت با تغییر خط تولید می‌تواند این ظرفیت خوابیده و رها شده را به مدار تولید برگرداند اما به نظر می‌رسد امید چندانی به تحقق این خواسته و مطالبه مردم وجود ندارد.

گفتنی است؛ خبرهایی مبنی بر فروش سهام کامل فارس خوزستان در فارسیت شنیده می‌شود و همین امر سبب شده سهامدار مشخصی که حتی ۵ درصد از سهام متعلق به او باشد که با برگزاری جلساتی بتوان برای تعیین تکلیف این واحد تصمیمی گرفته شود وجود ندارد.

ممنوعیت واردات تولید را متوقف کرد

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان درباره مشکلات کارخانه فارسیت دورود می‌گوید: واقعیت این است که در همه دنیا اگر واحدی پیشرفت کند یا با مشکلی مواجه شود به مدیریت آن برمی‌گردد پس درباره این واحد مشکل اصلی به مدیریت مربوط می‌شود.

جمال مومیوند می‌افزاید: ممنوعیت ورود ماده اولیه کارخانه فارسیت یعنی آزبست به کشور از دیگر دلایل تعطیلی آن بود، این ممنوعیت سبب شد که محصول تولید شده قابلیت فروش نداشته باشد.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه نهاد ریاست جمهوری ورود آزبست را ممنوع کرد عملاً امکان تولید نیز در این کارخانه وجود نداشت و هیچ راهکاری برای برون رفت از این معضل به نظر نمی‌رسد.

امکان احیا فارسیت وجود ندارد

معاون امور معدنی سازمان صمت لرستان با بیان اینکه هیچ کاری برای کارخانه فارسیت نمی‌شود انجام داد، عنوان می‌کند: می‌توان گفت موضوع کارخانه فارسیت تمام شده است و امکان بازگشت آن به مدار و چرخه تولید وجود ندارد زیرا برخی از صنعت‌ها می‌میرند.

مومیوند در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با سرمایه‌گذاری جدید خط تولیدی در فارسیت ایجاد کرد، می‌گوید: واقعیت این است که فارسیت اکنون تنها یک زمین و ساختمان است و نمی‌توان این واحد را به‌عنوان یک پتانسیل یا ظرفیت تلقی کرد.

سرمایه‌گذار طرحی ارائه نکرده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه شرکت فارسیت زیر مجموعه شستا است، می‌گوید: از کارخانه فارست در حال حاضر تنها یک زمین و سوله باقی مانده و هلدینگ شستا باید برای این ظرفیت طرح جدیدی ایجاد کند تا این واحد تولیدی بتواند به چرخه تولید برگردد.

محمدرضا صفی خانی می‌گوید: سال ۹۶ و ۹۷ چندین بار جلساتی برای احیا فارسیت انجام دادیم اما شرکت فارس خوزستان استقبالی انجام نداد و این واحد همچنان تعطیل است و ظاهراً یک کارگاه نجاری فعال است که خیلی قابل توجه نیست.

وی با اشاره به اینکه کارخانه فارسیت در حال حاضر هیچ‌گونه بدهی ندارد، عنوان می‌کند: ما منتظر بودیم سرمایه‌گذار برنامه برای احیا این واحد ارائه کند اما تاکنون هیچ طرح و برنامهٔ در کار نبوده است.

رییس سازمان صمت لرستان در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: کارخانه فارسیت دورود قطعاً یک ظرفیت خوبی به لحاظ زیرساخت‌ها دارد، اما هیچ تکنولوژی که بتوان از آن استفاده کرد وجود ندارد.

به دنبال استفاده از ظرفیت خوابیده کارخانه فارسیت هستیم

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: کارخانه فارسیت دورود سال‌ها است در تعطیلی به سر می‌برد اما برای احیا و یا ارائه طرح جدید باید مالک مشخصی وجود داشته باشد، با توجه به اینکه شرکت فارس خوزستان سهام خود را کامل فروخته این امکان وجود ندارد.

گودرزی می‌افزاید: اما ما به دنبال این هستیم که برنامهٔ برای احیا این ظرفیت خوابیده ایجاد کنیم و تاکنون جلسات و پیگیری‌های زیادی را انجام داده‌ایم.

وی تأکید می‌کند: یکی از اولویت‌های ما استفاده از ظرفیت‌های راکد و نیمه فعال است تا علاوه بر کاهش آمار بیکاری شاهد رونق اقتصادی در استان باشیم.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

 انتهای پیام/ 85025/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول