اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خبرنگار در جلوگیری از ناامیدی مردم و شناسایی دشمنان نقش اساسی دارد

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان گفت: خبرنگاران با انعکاس واقعیات، در شناسایی مواضع دشمن و همچنین جلوگیری از ناامیدی مردم نقش اساسی دارد.

خبرنگار در جلوگیری از ناامیدی مردم و شناسایی دشمنان نقش اساسی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام عباسعلی حیدری ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با تأکید بر وظیفه خطیر خبرنگار در انعکاس واقعیت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، مولود انقلاب اسلامی است و تأسیس آن به سال ۶۱ بر می‌گردد، طی این ۳۸ سال مجموعه دانشگاهی تحولات علمی پژوهشی عظیمی را در سطح جهانی انجام داده که این امر علاوه بر جامعه، برای نظام جمهوری اسلامی هم بسیار ارزشمند و سازنده است چرا که هر کار و ساختار ارزشمندی که تاثیرات خوبی در جامعه بگذارد، برای مجموعه نظام اسلامی یک امتیاز بزرگ و برجسته به حساب می‌آید.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان با بیان این که تقریباً در همه شهرستان‌های استان اصفهان، واحدهای دانشگاهی تأسیس شده است، ادامه داد: استان اصفهان ۲۸ واحد دانشگاهی آزاد دارد که تعدادی از آن‌ها جامع بوده و همه رشته‌ها را پوشش می‌دهند، دانشگاه‌های خوراسگان و نجف‌آباد از دانشگاه‌های اصلی استان و مراکز علمی مهم کشور به شمار می‌آید، به‌گونه‌ای که دانشگاه خوراسگان دارای بیش از ۴۰۰ عضو هیأت‌علمی و بالغ‌بر ۱۸ هزار دانشجو است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اهمیت توجه به مسأله جنگ نرم در جامعه دانشگاهی افزود: مقام معظم رهبری در راستای پیشبرد نظام اسلامی، نقشه راهی برای تمامی مجموعه‌ها مخصوصاً حوزه و دانشگاه تعیین کرده‌اند که دانشگاه آزاد با توجه به جنگ نرم، این رویکردها را دنبال می‌کند چراکه رهبر معظم انقلاب بارها خطر جنگ نرم دشمن علیه جامعه اسلامی را گوشزد کرده، اساتید را فرماندهان و دانشجویان را افسران جوان جنگ نرم خطاب کرده‌اند.

مدیریت مطلوب و تصمیم‌گیری صحیح، از ثمرات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی 

حیدری با تشریح جزئیات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان اذعان داشت: در راستای منویات رهبر انقلاب و اهمیت بحث جنگ نرم، کرسی‌های آزاداندیشی بسیاری در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان برگزار شده که دانشجویان بدون هیچ محدودیتی نظرات خود را بیان می‌کنند.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان متذکر شد: جمع‌آوری و بررسی نظرات، پیشنهادها و انتقادات مختلف حاصل از برگزاری جلسات کرسی آزاداندیشی کمک قابل توجهی به تصمیم‌گیری و همچنین مدیریت مطلوب در دانشگاه خواهد کرد، از سوی دیگر برگزاری این کرسی‌های هم‌اندیشی بستری مناسب جهت تکریم و پاسداشت از نیروهای ارزشی دانشگاه اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان است.

وی خاطرنشان کرد: البته کرسی‌های آزاداندیشی نباید به محلی برای تبلیغ جریانات سیاسی یا فکری خاصی تبدیل شود چراکه دانشگاه جای سیاسی‌کاری نیست، اگرچه دانشگاه باید سیاسی باشد از همین رو اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها باید دارای بصیرت سیاسی باشند تا از مسیر علمی و عملی منحرف نشوند.

حیدری سه ضلع حمایت، هدایت و نظارت را از ارکان راهبری و پیشرفت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دانشت و تأکید کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سه ضلع حمایت، هدایت و نظارت را  در جهت راهبری و پیشرفت فرهنگی دانشگاه تعریف کرده که موجب تقویت فرهنگ دانشگاهیان و پیشرفت و رشد علمی دانشگاه در سطح دنیا و کشور خواهد شد.

بصیرت سیاسی، لازمه دانشگاه و دانشگاهیان است

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به آنچه بیان شد، لازم است از مجموعه‌های فعال و ارزشی دانشگاه اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان فعالیت‌های علمی پژوهشی و آموزشی آنان تقدیر شود، از سوی دیگر ما نیازمند هدایت مجموعه‌ها هستیم که طی دو سال اخیر اقدامات بسیاری در راستای هدایت و رشد همه اقشار جامعه انجام‌گرفته، از جمله آن می‌توان به ساختارسازی برای قراردادن امکانات مناسب رشد و پیشرفت فعالیت‌ها و پژوهش‌ها اشاره کرد.

 وی در ادامه با بیان برخی اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر توسط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با اشاره به تشکیل شورای مشورتی دانشجویان به‌ منظور شناخت ظرفیت‌های موجود در جامعه دانشگاه گفت: طی دو سال اخیر شورای مشورتی دانشجویان با دعوت از دانشجویان فعال حوزه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از دانشگاه‌های متعدد شکل‌گرفته است.

حیدری ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت پیش از این دانشجویان هیچ نقشی در مدیریت دانشگاه نداشته‌اند و از همین رو این کارگروه فضایی برای نقش‌آفرینی دانشجویان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در مباحث مختلف است.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان یادآور شد: از سوی دیگر هر مجموعه‌ای برای رسیدن به اهداف خود نیازمند راهبرد و استراتژی است، تشکیل شورای راهبردی دفتر نهاد اقدامی مهم و مؤثر محسوب می‌شود که با تشکیل این شورا موفق شدیم نقاط ضعف و قوت و همچنین تهدیدها و فرصت‌های پیش روی خود را بیشتر از گذشته شناسایی کنیم.

 «هم‌تراز»، ارائه دهنده خدمات روان‌شناختی  و مشاوره به صورت تخصصی

وی تصریح داشت: تشکیل کارگروه‌های گوناگونی از جمله کارگروه علمی پژوهشی، با حضور اساتید مجرب و متخصص، کارگروه‌های مشاوره همچون کانون مشاوره و خدمات روان‌شناختی «هم‌تراز» از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه بوده است، که البته قابل‌ذکر است، در حال حاضر در بیشتر  دانشگاه‌ها کانون مشاوره وجود دارد اما کانونی که بتواند کادری مجرب جمع‌آوری و ارائه خدمات کند، وجود نداشت که تشکیل کانون «هم‌تراز» و دیگر کارگروه‌ها این خلأ را تا حدی پرکرد که با شیوع کرونا این خدمات طی چند ما اخیر به‌ صورت الکترونیکی و تلفنی انجام‌گرفته و فعالیت حضوری نداشته است.

حیدری ادامه داد: از دیگر اقدامات نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل هیأت فرهنگی مذهبی مصباح‌الهدا است که تمامی هزینه‌های مربوط به این هیأت توسط کمک‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد تأمین می‌شود و نهاد مقام معظم رهبری هیچ‌گونه بودجه‌ای برای این هیئت اختصاص نداده است.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان ادامه داد: هیأت فرهنگی مذهبی مصباح‌الهدا در ایام شیوع بیماری کرونا با فراخوان اهدای ۳۱۳ بسته حمایتی و معیشتی به نیابت از یاران امام زمان(عج) توانست در رزمایش کمک مؤمنانه حضور فعالی داشته باشد همچنین برگزاری مراسم تجلیل از شهدای سلامت به‌صورت مجازی و برای نخستین بار در استان اصفهان از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

پیوند صنعت و دانشگاه امری ضروری و غیرقابل انکار

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر پیوند صنعت و دانشگاه متذکر شد: صنعت بدون دانشگاه و پشتوانه علمی و پژوهشی قابل‌تصور نیست، دانشگاه هم نمی‌تواند آثار علمی و پژوهشی خود را بدون حضور صنعت در جامعه را جاری کند به همین جهت بازدیدهای هدفمند علمی برای اساتید در نظر گرفته شد که بعضاً به تفاهم اساتید با صنایع منجر شده است، همچنین اساتید می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشجویان، به رشد و پیشرفت صنایع کمک کنند.

حیدری در تکمیل صحبت‌های خود خطاب به فعالان فرهنگی، سیاسی و همچنین دانشگاهیان گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری باید در همه حوزه‌ها فصل‌الخطاب است و باید خط مشی دانشگاه و نهاد مقام معظم رهبری بر اساس آن شکل بگیرد، از همین رو عملکرد دانشگاه به‌ خصوص مدیران باید با سرلوحه قرار دادن عدالت در کار و حرفه خود بدون حب و بغض و به دور از جریانات سیاسی عمل کنند.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در ایام شیوع کرونا گفت: در طول ترم گذشته، بیش از یک‌میلیون کاربر از سراسر کشور عضو مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان و از خدمات الکترونیکی آن بهره‌مند شدند که این حرکت در نوع خود، حرکت عظیمی جهت جبران عقب‌ماندگی‌های این ترم دانشگاه‌ها بود که البته این سامانه با افزایش ناگهانی اعضا با مشکلاتی مواجه شد که با شناسایی و رفع آن‌ها می‌تواند با توانی بیشتر و کیفیتی مطلوب خدمت‌رسانی انجام دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: نمی‌توان خبرنگاری را یک حرفه به‌ حساب آورد، خبرنگاری عشق یک فرد به مردم است و خبرنگار وظیفه سنگین انعکاس واقعیت در دنیای پر از دروغ و انحراف امروز را بر دوش دارد.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان تأکید داشت: خبرنگاران با انعکاس واقعیات، در شناسایی مواضع دشمن و همچنین جلوگیری از ناامیدی مردم نقش اساسی دارد، همان‌طور که در آیات و روایات اسلامی بر امیدبخشی به جامعه و رفع دل‌نگرانی‌ها تأکید بسیاری شده است و از این نظر کار خبرنگار را می‌توان با کار ائمه اطهار(ع) همسو دانست.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول