اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

اختصاص 22 میلیارد ریال اعتبار به عشایر فیروزکوه/ رشد 30 درصدی تولیدات لبنی عشایر

فرماندار شهرستان فیروزکوه از اختصاص 22 میلیارد ریال اعتبار به عشایر و پیش‌بینی رشد 30 درصدی تولیدات لبنی و محصولات دامی عشایر در این شهرستان خبر داد.

اختصاص 22 میلیارد ریال اعتبار به عشایر فیروزکوه/ رشد 30 درصدی تولیدات لبنی عشایر

مهدی یوسفی‌جمارانی، فرماندار شهرستان فیروزکوه امروز در حاشیه برگزاری نشست شورای عشایری شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فیروزکوه اظهار کرد: فیروزکوه، یکی از شهرستان‌های استان تهران محسوب می‌شود که محل حضور عشایر است.

وی با بیان اینکه در شهرستان فیروزکوه 600 خانوار با جمعیت قریب به یک‌هزار و 800 نفر عشایر بومی وجود دارد، افزود: 300 خانوار در فیروزکوه عشایر میهمان هستند که جمعیتی بالغ‌بر یک‌هزار و 500 نفر را شامل می‌شود؛ این عشایر همه ساله به صورت ییلاق و قشلاق در فیروزکوه حضور پیدا می‌کنند.

عشایر فیروزکوه سالانه 1250 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند/ اختصاص 22 میلیارد ریال به عشایر فیروزکوه

فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه مجموعه عشایری این شهرستان، 300 رأس دام سبک را پرورش می‌دهند، گفت: عشایر فیروزکوه سالانه یک‌هزار و 250 تن گوشت قرمز و یک‌هزار تن لبنیات تولید می‌کنند و در چرخه تولید استان تهران با وجود اینکه از حداقل امکانات بهره‌مند هستند، نقش قابل توجهی دارند.

یوسفی‌جمارانی ادامه داد: البته با توجه به سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر، 22 میلیارد ریال از اعتبارات ارزش‌افزوده برای عشایر فیروزکوه هزینه شده است که از جمله پروژه‌های صورت گرفته، می‌توان به احداث حمام خورشیدی انسانی، احداث حمام ضد کنه، بهسازی و مرمت منابع و خطوط انتقال آبی روستایی و عشایری، احداث روشنایی خورشیدی با توجه به اینکه دسترسی به برق در این مناطق و سامانه عشایری وجود ندارد، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 147 سامانه عرفی عشایری در شهرستان فیروزکوه وجود دارد، تأکید کرد: تا آنجایی که امکان داشته، تلاش کردیم که بحث روشنایی خورشیدی در سامانه‌های فعال و خیل‌های عشایری اجرایی شود و در کنار آن اصلاح و ترمیم راه‌ها و معابر عشایری صورت گیرد.

فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 400 کیلومتر راه عشایری است، افزود: راه‌های عشایری فیروزکوه به طور عمده صعب‌العبور هستند که همه ساله نیاز به ترمیم و اصلاح دارند و این موضوع در حال انجام است.

افتتاح کارگاه قالیبافی عشایری در فیروزکوه/ رشد 30 درصدی تولیدات لبنی در عشایر فیروزکوه

یوسفی‌جمارانی گفت: در حوزه اشتغال عشایر، کارگاه قالی‌بافی در روستای طرود احداث شده که در هفته دولت آماده بهره‌برداری است؛ زمینه‌ای فراهم شده که بانوان عشایری هم در کنار مردان بتوانند به اشتغال عشایری و تولید صنایع‌دستی اقدام کنند که با بهره‌برداری آن حدود 30 نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی تصریح کرد: همه ساله طرح‌های متعددی برای بهبود شرایط معیشتی عشایر در حال انجام است که می‌توان گفت آنها جزو کم ادعاترین و مؤثرترین نفرات جامعه در فرآیند چرخه تولید هستند.

فرماندار شهرستان فیروزکوه بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های خوبی که در زمستان سال گذشته و بهار امسال انجام شد، شاهد مراتع فعال‌تر و بهتری هستیم؛ قاعدتاً وقتی مراتع بهتر می‌شوند، تولیدات دامی رشد قابل توجهی را نشان می‌دهند و پیش‌بینی ما این است که در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد رشد در تولیدات لبنی و محصولات دامی داشته باشیم.

انتهای پیام/67015/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول