اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دورکاری کارمندان پرخطر؛ راهی برای قطع زنجیره انتقال کرونا

شیوع کرونا با همه معایبش، توانست به پیشرفت مقوله دورکاری قوت بخشد و ادارات تا حدی ملزم به دورکار کردن کارمندان خود شوند.

دورکاری کارمندان پرخطر؛ راهی برای قطع زنجیره انتقال کرونا

سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس؛ شیراز| "استفاده از ارتباطات و رایانه جهت تغییر موقعیت مکانی محل کار و انجام وظایف شغلی" تعریفی از دورکاری است.

آنچه که چند سالی است در کشور ما درباره‌اش صحبت می‌شود و چند ماهی است در پی شیوع کرونا جدیت یافته است. دورکاری در واقع نوعی سازمان کاری است که بر اساس آن افراد به شکلی انعطاف‏‌پذیر در حوزه زمان و مکان (خانه ، دفتر دور کار ، دفتر سیار) به انجام وظیفه پرداخته و نسبت به امور محوله پاسخ می‌دهند.

در جوامع توسعه یافته با بهره‌گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات، در انجام وظایف شغلی، محدودیت زمان و مکان برطرف می‌شود و در این مسیر، خروجی یا نتیجه کار بیش از هر عامل دیگری مورد توجه است.

در کشور ما نیز چند سالی است بحث ارائه خدمات الکترونیک در کنار دورکاری مطرح و بر انجام آن اصرار می‌شود اما آنچه مسلم است لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت بهره‌گیری از این روش است.

به نظر می‌رسد شیوع کرونا با همه معایبش، توانست تا حدی به پیشرفت مقوله دورکاری شدت بخشد و ادارات تا حدی ملزم به دورکار کردن کارمندان خود شوند. افراد مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، زنان باردار و مادرانی که فرزند خردسال زیر شش سال دارند، چهار دسته از افرادی هستند که بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، ملزم به دورکاری شده‌اند‌.

 ارائه خدمات الکترونیک در کنار دورکاری مطرح و بر انجام آن اصرار می‌شود اما آنچه مسلم است لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت بهره‌گیری از این روش است

بر اساس گفته‌های جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، همه ادارات، نهادها، موسسات دولتی و موسسات عمومی غیردولتی ملزم به رعایت این مصوبه در دوران کرونا شده‌اند.

عبدالرضا قاسمپور، معاون استاندار فارس در این‌ باره به خبرنگار فارس گفت: بر اساس این مصوبه همه ادارات و دستگاه‌ها ملزم به دورکاری کارمندان پر‌خطر هستند تا زنجیره شیوع و انتقال ویروس کنترل شود و بر اساس گزارش تیم نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا که شامل نماینده دفتر برنامه‌ریزی و پدافند غیر‌عامل استانداری، دانشگاه علوم‌پزشکی و اداره کل بازرسی است، بیشتر ادارات این مصوبه را رعایت می‌کنند.

وی افزود: مواردی هم از عدم رعایت این مصوبه و گلایه کارمندان از مدیرانی که همکاری نمی‌کنند مشاهده شده که با تذکر شفاهی و تلفنی برطرف شده است‌.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه اگر این موارد در اداره‌ای و در مورد کارمندانی رعایت نمی‌شود، افراد ملزم به اطلاع رسانی هستند، تاکید کرد: در صورت مشاهده تخلف، سامانه سامد استانداری، شماره ۱۱۱ ارتباطات مردم و دولت و دفتر مدیریت برنامه‌ریزی استانداری پاسخگوی مردم خواهد بود.

خبرگزاری فارس در این راستا به صورت رندم این مورد را در شهرداری شیراز بررسی کرد.
در این راستا مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز از رعایت این مصوبه بر اساس بخشنامه‌هایی که به قسمت‌های مختلف شهرداری ارسال شده، خبر داد و برخی از کارمندان دور‌کار را جهت مصاحبه معرفی کرد.

پیش از کرونا با فراهم کردن تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اقدام به دورکاری شده بود اما کرونا تلنگری شد تا با قوت بیشتری در شهرداری به این سمت حرکت کنیم‌

مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری شیراز نیز گفت: این مصوبه را دو بار به حوزه‌های مختلف شهرداری بخشنامه کردیم و در هر حوزه تعدادی از افراد که مشمول مصوبه ستاد استانی مبارزه با کرونا بودند، دورکار شده‌اند.

علی شمس‌الدینی افزود: سامانه ۱۳۷ شهرداری یکی از حوزه‌هایی است که پیش از این نیز سیستم دورکاری را در پیش گرفته بود و اکنون نیز کارمندان از منزل پاسخگوی شهروندان هستند.

شلوغی محل کار و تراکم جمعیت یکی از عللی است که رئیس اداره اطلاع‌یابی و ارتباطات مردمی ۱۳۷ جهت دورکار کردن کارمندان از محل کار عنوان کرد و گفت: پیش از کرونا با فراهم کردن تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اقدام به دورکاری شده بود اما کرونا تلنگری شد تا با قوت بیشتری به این سمت حرکت کنیم‌.

روح‌الله مظفری با بیان اینکه در سامانه ۱۳۷ با نصب call center و در اختیار گذاشتن امکانات اینترنتی توانستیم کارمندان پر‌خطر را در خانه نگه داریم که بدون فاصله گرفتن از کار، ایمنی‌شان هم حفظ شود، افزود: همچنین به جهت ۲۴ ساعته بودن این سیستم و با توجه این که دنیا دارد به این سمت پیش می‌رود، از پیش از کرونا آمادگی انجام این کار را داشتیم چرا که دورکاری یکی از بهترین اقدامات در ادارات به ویژه در اداراتی که ۲۴ ساعته باید پاسخگوی مردم باشند، است.

 

سلیمان زاده، بانویی است که به دلیل بارداری در خانه کار می‌کند. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: از اوایل فروردین تا اوایل خرداد دورکار بودم پس از آن دورکاری لغو شد اما با شدت یافتن موج دوم کرونا از اواسط تیر ماه دوباره در منزل هستم و با امکاناتی که فراهم شده است کارم را انجام می‌دهم.

حسینی نیز فردی نابینا است که در شرایط کرونا دورکار شده است.

وی بیان کرد: یک ماهی است که با تهیه امکانات لازم امکان دورکاری من فراهم شده است.

وی که از این شرایط بسیار راضی است، گفت: اطلاعات لازم و مواردی که باید بدانیم هر زمان از شبانه‌روز از طریق فضای مجازی در اختیارمان قرار داده می‌شود تا از شرایط کاری جا نمانیم.

این دو مورد نمونه‌هایی رندم از کارمندانی است که دورکار شده‌اند.

ضروری است با توجه به لزوم حرکت دنیا به سمت توسعه مشاغل خانگی، کاهش رفت و آمد و استفاده از سیستم مدرن جهت دورکاری ساختار لازم در نظر گرفته و مهیا شود تا در شرایط بحران غافلگیر نشویم.

انتهای پیام/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول