اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

حق وردی: با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی مخالفیم

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اصل خصوصی سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی خلاف قانون اساسی بوده و ما نیز با آن مخالف هستیم.

حق وردی: با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی مخالفیم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرستان‌های تهران در نشستی با حسین حق‌وردی نماینده مردم ملارد، شهرقدس و شهریار و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان مسائل موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پرداختند.

حق وردی در این جلسه گفت: اصل خصوصی سازی در آموزش و پرورش خلاف قانون اساسی بوده و ما نیز با آن مخالف هستیم. لذا ما هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که باید با روش های مطلوب انجام شود‌.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی های اخیر خود در خصوص تحول صحبت کردند که بخشی از فرمایشات ایشان به آموزش و پرورش مربوط می شد. لذا مبرهن است که ریشه تحول در این مملکت آموزش و پرورش است.

نماینده مردم در ادامه بیان کرد: مهمترین نکته این است که فرایند آموزش و پرورش کاربردی شود. باید حافظه محوری در فرآیند تدریس حذف شده و بر مهارت محوری تاکید شود.

وی تاکید کرد: منزلت و معیشت نیز از مسائل مهم است که باید تأمین کنیم. در رتبه‌بندی هم فقط مسئله حقوق تا حدودی حل شده است. در واقع آن چیزی که از رتبه بندی مد نظر بود اجرایی نشده و در انجام اختلاف نظری وجود دارد. 

 

این نماینده مجلس گفت: ما مطرح کرده ایم که بر اساس برنامه ششم توسعه باید لایحه‌ رتبه بندی به مجلس بیاید ولی دولت معتقد است که آیین نامه مربوط را دولت نوشته است و مراجع ذیربط این آیین نامه را مغایر با قانون ندانسته ، لذا رتبه بندی همین چیزی است که ما اجرا می کنیم .

حق وردی اظهار کرد: در اولین جلسه‌ کمیسیون آموزش مجلس اولویت‌هایی را که باید در ارتباط وزارتو آموزش و پرورش در کمیسیون مورد پیگیری قرار می گرفت را مطرح کردیم.

وی در پایان گفت : درخصوص کمبود معلم بهتر است ما تنها راه جذب و تامین معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی قرار دهیم و از ظرفیت خود دانشجومعلمان استفاده شود. به این صورت که پس از دوسال تحصیل شروع به کار کرده و امکان ادامه تحصیل نیز داشته باشند.

*  کمیسیون آموزش به صورت جدی به مسئله خرید خدمات آموزشی است

در این جلسه حمیدرضا قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه آنچه که بین مسئولین و عموم جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، مطالبه سی ساله رهبر انقلاب و به تعبیری مطالبه چهل ساله انقلاب است که آن هم تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد.

وی افزود: باید محور فعالیت های خود را بر تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده و در راستای آن تلاش کنیم. مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این مسیر تسهیل گر بوده و برای آن برنامه داشته باشد.

قائم پناه تصریح کرد: در کنار غفلت از مسئله تحول بنیادین، متاسفانه ما شاهد غفلت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم که هیچ اراده برای اجرای آن وجود ندارد و در حالی در آستانه نهمین سال تصویب سند قرار گرفته این که حتی ۱۰ درصد از آن هم اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: برخی از مسئولین در خصوص جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، از چالش فعلی یعنی کمبود معلم سوء استفاده می کنند و درصدد وارد کردن نیروهای غیرمتخصص و ارزان به آموزش و پرورش به عنوان معلم هستند.

قائم پناه گفت: طرح خرید خدمات آموزشی مصداق این موضوع بوده و غیرقانونی نیز می باشد و مجلس بایستی در مقابل این طرح بایستد چرا که فردی که آموزش ندیده است، صلاحیتی در حرفه معلمی ندارد و فقط به خاطر شعار اشتغال زایی، آنها را وارد بدنه آموزش و پرورش می کند؛ چگونه می تواند معلمی کند؟

وی ادامه داد: مطالبه جدی ما ورود کمیسیون آموزش به مسئله خرید خدمات آموزشی است. صراحتا برنامه ششم توسعه در مواد ۲۵ و ۲۸ ، خرید خدمات در آموزش و پرورش را ممنوع کرده است با این وجود چرا باید شاهد سکوت مجلس باشیم.

قائم پناه در محور بعدی صحبت خود به مسائل دانشگاه فرهنگیان پرداخت و تصریح کرد: مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از این طریق است ولی امسال سهم دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو ۲۰ هزار نفر و سهم ماده ۲۸ حدود ۲۸ هزارنفر است.‌ چرا برای توسعه این دانشگاه اقدامی صورت نمی گیرد؟

قائم پناه در پایان به تنزل مطالبات فرهنگیان صرفا به مسئله معیشت اشاره کرد و گفت: ضریب بیش از حد به مسئله حقوق و معیشت معلمان آن هم از رسانه ملی و خود وزیر و معاونان ایشان، آسیب زا بوده و تعدد مصاحبه ها و ضریب رسانه ای در این زمینه چه لزومی دارد و بایستی کمیسیون آموزش و تحقیقات نسبت به آن ورود جدی داشته باشد. 

* نظام آموزشی ما احتیاج به یک تحول واقعی دارد

در ادامه؛ فاطمه قربان نژاد، معاونت گفتمان سازی و  مطالبه گری پردیس زینبیه تهران اظهار داشت: نظام آموزشی ما احتیاج به یک تحول واقعی دارد که متاسفانه یا کسی سراغ تحول نمی رود یا اینکه اگر کسی پیگیری می کند، اجازه فعالیت در این حوزه ندارد و با محدودیت هایی روبرو می شود.

وی افزود: آموزش و پرورش هم از منظر مقام معظم رهبری و هم از منظر سایر اندیشمندان این حوزه از نقطه مطلوب خودش فاصله دارد.

 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اجرای سند تحولی که در سال ۹۰ نوشته شد؛ میتواند موجب تحول در آموزش و پرورش شده و ما را به نقطه مطللوب برساند.

وی افزود: از منظر مقام معظم رهبری نیز سند تحول یک ریل گذاری برای آموزش و پرورش محسوب میشود. اما متاسفانه اجرا شدن سند تحول همیشه با محدودیت هایی روبه رو بوده است که ما را از تحول اصلی ، یعنی تحولی که بتواند نظام آموزشی را به سمت نسل تراز انقلاب برساند، دور کرده است.

*  طرح خرید خدمت، ارتقای شان معلم را هدف قرار داده است

 محدثه بابازاده عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان نیز در این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در کنار مسئله امنیت، مسئله اول کشور است ولی مسئولین در تلاش هستند که در هزینه های آموزش و پرورش صرفه جویی بشود.

وی اظهار داشت: در تاکید این موضوع؛ مسئله خرید خدمات آموزشی است که ناشی از نگاه هزینه ای دولت به آموزش و پرورش و عدم توجه به فرمایشات رهبری است. دلیل دولت برای این مسئله کاهش بار مالی تامین نیرو است؛ به طوری که رئیس جمهور اظهار کردند که باید هزینه هر دانش آموز از ۴ میلیون به ۱ میلیون کاهش پیدا کند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص این طرح گفت:
این طرح عدالت آموزشی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تامین معلم این مدارس خرید خدمات توسط کسانی است که مدرسه به دست آنان سپرده می شود و آنها فقط مامور به تامین معلم هستند و برایشان اهمیتی ندارد که آن معلم حتی یک روز معلمی را تجربه کرده است یا خیر.

وی گفت: سخنان ۳۰ ساله رهبر انقلاب بر تکریم معلم یا همان ارتقای شان معلم تاکید دارد. اما این طرح خرید خدمت، ارتقای شان معلم را هدف قرار داده است. برخی از معلمان طرح خرید خدمات این عبارت را برای خودشان به کار می بردند که ما مثل کارگر روزمزد کار می کنیم با این تفاوت که آنان روزانه دستمزدشان را می گیرند. ما حتی ماهانه هم نمی گیریم! هرچند ماه یکبار مبالغی به عنوان حقوق پرداخت می شود که مقدار مشخصی هم ندارد و بیمه ما ۱۵ روزه است.

وی تاکید کرد: اگر نگاه ها به سمت مدیریت بودجه آموزش و پرورش پیش برود شاید تغییر و تحولاتی در این بحث پیش بیاید که این موضوع به نوع قانون گذاری مجلس شورای اسلامی مرتبط است. لذا مطالبه جدی ما ورود نمایندگان به بحث افزایش بودجه آموزش و پررش است. 

* آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است

در پایان حامد شریفی جانشین بسیج پردیس شهید مفتح گفت: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه آموزش و پرورش قرار نمی گیرد و آموزش عالی هم به تبع آموزش و پرورش این دانشگاه را اصلاً دانشگاه نمی داند. لذا این دانشگاه با یک سری مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم می کند.

وی گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند که باید به آرایش دانشگاه فرهنگیان بپردازیم و به پشتیبانی آموزش عالی از دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند اما آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است و این را می شود از بلاتکلیفی اساتیدی که حتی قدمت ۲۰ ساله دارند فهمید.

وی اظهار داشت: طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می تواند در رشته هایی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس نمی‌شود، از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر جذب کند و آنها با یک سال دوره کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت بشوند. اما اکنون این روش به یک راه اصلی برای تامین نیرو تبدیل شده است و نیروهایی وارد می شوند که حدودا ۳۰ سال سن دارند و درس معلمی را نخوانده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول