اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

دانشمند مبارزی که در اعتراض به جدایی بحرین از ایران شنوایی خود را از دست داد

عبدالحسین شهیدی صالحی محقق مبارزی بود که که در اعتراض به جدایی بحرین از ایران توسط ساواک بازداشت شد و در اثر شکنجه شنوایی خود را از دست داد

دانشمند مبارزی  که در اعتراض به جدایی بحرین از ایران شنوایی  خود را از دست داد

فارس پلاس البرز؛ حسین عسگری: ۲۲ امرداد ۱۳۵۰ روزی تلخ در تاریخ ایران است. در این روز غم انگیز، بحرین با نقشه آل خلیفه و حمایت انگلستان و بی کفایتی محمد رضا شاه پهلوی، از مادرش ایران عزیز جدا شد. خیلی ها به آن اعتراض کردند. از میان البرزیان استاد عبدالحسین شهیدی صالحی (۱۳۱۴ - ۱۳۹۳ش) به این جدایی اعتراض کرد. ایشان در خاندان برغانی مقیم کربلا متولد شده بود. عموی علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی)، آثارش بیشتر در حوزه قرآن پژوهی و تاریخ تشیع است.

در یکی از اسناد بر جای مانده از سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی (ساواک) آمده که او در ۲۵ خرداد ۱۳۵۱ در منزل آیت‌الله حاج میرزا نصرالله شهیدی (درگذشت ۱۳۵۷ش) دیگر روحانی مبارز البرزی، در حضور چند تن به حکومت پهلوی انتقاد کرده و از واگذاری بحرین ابراز ناخرسندی کرده است. در همان سال ها، استاد شهیدی صالحی در تور امنیتی ساواک گیر می افتد و بر اثر شکنجه، بخشی از شنوایی اش را از دست می دهد.

به جهت برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) و همکاری با دایره المعارف تشیع با ایشان آشنایی و مراوده صمیمانه داشتم. علت سنگینی شنوایی اش را نمی دانستم تا اینکه در زندگی نامه خودنوشت او برای کتاب چاپ نشده  دانشنامه نام آوران ساوجبلاغ و بررسی اسناد دریافتم که کم شنوایی اش را از شکنجه وحشیانه ساواک و واقعه تلخ جدایی بحرین به یادگار دارد. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول