اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کرونا آیین بزرگ «41 منبری» را در شهرضا به تعطیلی کشاند

برگزاری مراسم چهل و یک منبری، همایش شیرخوارگان حسینی، حرکت و دسته‌روی هیأت‌های مذهبی به دلیل کرونا در شهرضا ممنوع اعلام شد.

کرونا آیین بزرگ «41 منبری» را در شهرضا به تعطیلی کشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، محرم امسال، محرمی متفاوت است. شیوع ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان در همه ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی و شرایط سیاسی تغییراتی را ایجاد کرده و تأثیرات مثبت و منفی به وجود آورده است. به دلیل شیوع این ویروس همه‌گیر نه تنها کسب و کارها و زندگی جاری و روزمره بلکه مراسمات و مناسبت‌ها نیز تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از دیرینه‌ترین مناسبت‌های عزاداری در ایران اسلامی، برگزاری مراسم سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم است. در این ایام مرسوم است که مردم در تکایا، هیأت‌ها و حسینیه‌ها گرد هم جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌ها به راه می‌افتند و عزاداری می‌کنند.

همچنین به خاطر تبرک و به قصد خدمت، بانیان برگزاری اینگونه مراسمات تلاش می‌کردند که در پایان مراسم نذوراتی را به عزاداران حسینی تقدیم کرده و با ناهار یا شام عزاداران را اطعام کنند. این رویه اما امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد و محدودیت‌هایی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام شده که هیأت‌های مذهبی موظف به رعایت آن هستند.

اگر اوضاع همانند پارسال و سال‌های قبل بود هم‌اکنون شور دیگری در شهرضا حاکم بود، مراسم روضه‌خوانی در منازل و مساجد برپا بود و هیأت‌ها و گروه‌های عزاداری در محلات مختلف در استقبال دهه محرم و آیین‌های ویژه مشغول عزاداری بودند.

چهل و یک منبری در شهرضا

یکی از مراسم بزرگ شهرضا که در عصر روز تاسوعا با حضور هزاران نفر برگزار می‌شد، مراسم 41 منبری بود که از هر قشری پیر و جوان کوچک و بزرگ در این مراسم شرکت می‌کردند اما به دلیل شیوع کرونا امسال این مراسم در شهرضا ممنوع اعلام شد.

شروع مراسم چهل و یک منبری شهرضا از اذان ظهر روز تاسوعا و پایان افق آن حدود غروب همین روز است که طی آن عده کثیری از مردان این شهر پای پیاده طی طریق کرده و به 41 محل مقدس می‌روند.

شرکت‌کنندگان مراسم چهل و یک منبری طبق مسیر مشخص از پیش تعیین شده‌ای به 41 منبر می‌روند؛ غالب این منبرها داخل حصار قدیمی شهر که امروزه اثری از آن باقی نمانده است،  قرار دارند که این خود نشان دهنده قدمت برگزاری این مراسم است.

افراد شرکت‌کننده در این مراسم از روزهای قبل از تاسوعا شمع و نقل و شکلات مشکل‌گشا تهیه می‌کنند، در روز برگزاری مراسم غالب افراد کیف و کوله‌پشتی‌هایی با خود حمل می‌کنند که حاوی شمع‌ها و مشکل‌گشاها است، در هر یک از منبرها صاحب منبر و یا متصدی آن محلی را برای روشن کردن شمع‌ها مشخص و یا تعبیه کرده است.

در مورد علت انتخاب عدد چهل و یک برای تعداد منبرها عوام بر این باورند که اسرای واقعه کربلا از محل وقوع حادثه تا شام به چهل اقامتگاه برده شده‌اند، این چهل مکان به همراه خود کربلا جمعاً چهل و یک محل را تشکیل می‌دهد.

از دیگر مراسمی که امسال به دلیل شیوع کرونا در شهرضا ممنوع اعلام شد، می‌توان به مراسم تعزیه‌خوانی، شیرخوارگان حسینی، دسته‌روی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی اشاره کرد.

تجمع هیأت‌های مذهبی در امامزاده شاهرضا ممنوع

حجت‌الاسلام محمدحسن رهایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که امسال به دلیل شیوع کرونا تجمع شهرستانی در امامزاده شاهرضا (ع) نداریم و هیأت‌های مذهبی روستایی و شهرک‌ها باید در محل خود عزاداری کنند، اظهار داشت: هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم ماه محرم ممنوع است و مراسم عزاداری تنها در فضای باز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرضا با بیان این‌که برگزاری مراسم چهل و یک منبری، همایش شیرخوارگان، حرکت و دسته‌روی هیأت‌ها ممنوع اعلام شده است، بیان کرد: برنامه‌ریزی خواهد شد تا در روزهای تاسوعا و عاشورا، هیأت‌های مذهبی در خیابان‌های اصلی شهر، به صورت ثابت و با حفظ فاصله اجتماعی، ساعاتی را به عزاداری بپردازند.

وی با تأکید بر این‌که مراسم عزاداری ماه محرم صرفاً در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل 2 متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید 2 ساعت باشد، جابه‌جایی هیأت‌ها، دسته‌روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است، اما برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم و بدون جابه‌جایی مجاز است.

رهایی عنوان کرد: در مورد نذورات نیز همانطور که در دستورالعمل ماه محرم آمده است، هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای و شربت ممنوع است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرضا با بیان این‌که نذورات خاص که حتماً باید پخته و در بین عزاداران توزیع شود، با نظارت کارشناسان بهداشت و با حفظ شرایط بهداشتی پخته و با پرهیز از تجمع و ازدحام جمعیت، در بین عزاداران توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال در راستای جلوگیری از شیوع کرونا، برپایی ایستگاه صلواتی به صورت موکب و چادر ممنوع است.

وی با تأکید بر استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی بین عزاداران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین عزاداران در همه مراحل مراسم‌های عزاداری ضروری است.

مراسم تاسوعا و عاشورا باید با رعایت کلیه موارد بهداشتی انجام شود

 حجت‌اله تنهایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به بستری ۲۴ نفر در بیمارستان صاحب‌الزمان(عج) اظهار داشت: تاکنون ۳ هزار و۶۰۳ مورد نمونه‌گیری از افراد مشکوک به کرونا انجام شده که ۲ هزار و ۷۰۵ مورد سرپایی و ۸۹۸ مورد بیماران بستری بوده است.

وی با بیان این‌که از ابتدای شیوع کرونا در شهرضا هزار و ۳۰ مورد کرونا مثبت تشخیص داده شده است، افزود: کل مراجعات تنفسی ۳ هزار و ۶۷۰ مورد بوده است و کل مرگ تنفسی ۱۰۱ مورد بوده و کل مرگ مثبت کرونا ۴۷ مورد بوده است.

تنهایی با بیان این‌که در مرکز درمان قائمیه که مختص بیماران سرپایی کرونا است تاکنون ۴ هزار و ۳۰۲ مورد مراجعه داشته‌ایم، گفت: بیش از ۸۰ نفر به بیمارستان ارجاع داده شدند و متوسط تعداد مراجعه در روز ۲۰ نفر و تست سرپایی ۱۵ نفر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که بالای ۵۰ درصد از آزمایش‌ها کرونامثبت است و در دو هفته گذشته متوسط بستری در بیمارستان ۱۵.۳ درصد بوده است، تصریح کرد: به دلیل نزدیک شدن به ماه محرم و در راستای پیشگیری از کرونا باید تدابیری برای عزاداری در این ماه اندیشیده شود.

وی ادامه داد: مراسم بزرگ تاسوعا و عاشورا باید با رعایت کلیه موارد بهداشتی انجام شود، درخصوص برگزاری مراسم‌های ایام محرم و صفر که جزو داشته‌های مذهبی است، فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است.

تنهایی با تأکید بر این‌که باید سعی کنیم کمترین انتقال بیماری در این ایام انجام شود، بیان کرد: مراسم امسال به طور قطع با سال گذشته متفاوت است، مراسم‌ها باید در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر با تجمعات حداقلی و حداکثر ۲ ساعت و بدون جابه‌جایی هیات‌ها و دسته روی است.

مراسم ماه محرم نباید در مکان‌های سربسته برگزار شود

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با تأکید بر این‌که مبنای ما دستورات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، استان اصفهان و شهرستان است، عنوان کرد: مراسم ماه محرم حتماَ در فضای باز باید برگزار شود، سلامت مردم در اولویت است، به هیچ وجه مراسم ماه محرم نباید در مکان‌های سربسته برگزار شود.

وی با بیان این‌که اگر کسی دستورالعمل‌ها را رعایت نکرد، برخورد قانونی انجام می‌شود، افزود:  باید در ماه محرم از شیوع کرونا پیشگیری کرد، همه دستگاه‌های اجرایی در برگزاری مراسم محرم شرح وظایفی دارند و همه باید کمک کنند.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که خانه‌هایی که در آن روضه برگزار می‌شود و شرایط فضای باز را ندارند، امسال نباید مراسم برگزار کنند، گفت: اگر یک نفر کرونایی در خانه‌ای برای مراسم روضه رفت همه مبتلا می‌شوند، در این راستا اماکنی که روضه خانگی برگزار می‌کنند باید شناسایی شوند.

وی با تأکید بر این‌که امسال در ادارات مراسم زیارت عاشورا برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: ملاک ما برای برگزاری مراسم ماه محرم رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است.

اسدی با بیان این‌که ضدعفونی معابر یک دغدغه جدی است و باید از سوی شهرداری به ویژه در ماه محرم پیگیری شود، عنوان کرد: توزیع شهرستانی ماسک نباید متوقف شود و باید سرمایه‌گذاران را تشویق به تولید ماسک کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول