اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صالحی‌پژوه: خانه مطبوعات باید از سیاسی‌کاری دور باشد/ امکانات خانه باید عادلانه توزیع شود

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان گفت: خانه مطبوعات به دنبال کار سیاسی نیست چرا که معتقدیم اعضای این خانه با تفکرات و نگرش‌های مختلفی به موضع حرفه‌ای اطلاع‌رسانی نگاه می‌کنند و این خانه با توانمندی خود باید ارائه خدمات از حداقل تا هر آنچه در اختیار دارد را به صورت عادلانه و برابر بین تمامی اعضا توزیع کند.

صالحی‌پژوه: خانه مطبوعات باید از سیاسی‌کاری دور باشد/ امکانات خانه باید عادلانه توزیع شود

رضا صالحی‌پژوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار داشت: شاهد آن هستیم که تجلیل‌های روز خبرنگار به یک حرکت فرم و نمادین تبدیل شده، همان‌گونه که در طول سال به‌ خصوص طی این چند سال اخیر سطح پایینی از همکاری را از طرف سازمان‌ها، نهادها و ادارات با اهالی رسانه می‌بینیم اما زمان که به روز خبرنگار نزدیک می‌شویم به یک‌باره مدیران این سازمان‌ها و نهادها به مدیران رسانه‌ای و رسانه دوست تبدیل می‌شوند.

 رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان با بیان این که استاندار اصفهان در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد از هیچ رسانه‌ای شکایت نمی‌کند، ادامه داد: منظور از این مثال صرفاً شخص استاندار نیست، بلکه مقصود این است که استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی یک استان، این کار را انجام می‌دهد تا بقیه مدیران استانی هم از او الگو بگیرند.

وی اضافه کرد: برخی از مدیران متوجه کارکرد رسانه نیستند و خواستار این هستند که رسانه همواره در قالب ابزاری در اختیارشان قرار بگیرد، البته ممکن است صراحتاً این موضع را اعلام نکنند اما بعضاً مدیران را می‌بینیم که در عمل به چنین سمت و سویی پیش می‌روند.

صالحی‌پژوه چند مجموعه را به عنوان حامیان همیشگی اصحاب رسانه اصفهان دانست و یادآور شد: بخش زیادی از حمایت‌های مادی و معنوی که در ادوار مختلف از خانه مطبوعات اصفهان می‌شود، از سوی شرکت فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، مخابرات، شهرداری، شرکت آبفا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

استانداری هیچ قدمی برای خبرنگاران برنداشت

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان با اشاره به این که خانه مطبوعات طبق روال هر سال اقدام به برگزاری یک وبینار به مناسبت روز خبرنگار داشت که به یک باره استانداری اعلام کردند این وبینار باید در محل استانداری اصفهان برگزار شود، ابراز داشت: به جرات می‌توان گفت استانداری اصفهان هیچ قدمی برای خبرنگاران در روز خبرنگار برنداشته است و تأکید ما بر این بود از آنجایی که خبرنگاران حداقل برای خود محلی تحت عنوان مجتمع مطبوعاتی دارند؛ حتی اگر تمامی خبرنگاران در این مکان سکنی ندارند اما محلی است برای رفت و آمد آن‌ها، به همین دلیل نظر ما برای برگزاری این نشست آنلاین، مجتمع مطبوعاتی بود.

وی ادامه داد: با نظر استانداری مخالف شد اما گفته شد به دلیل دعوت و اصرار رئیس خانه مطبوعات برای حضور استاندار در برنامه این جلسه باید در محل استانداری برگزار شود که در این راستا زیرساخت‌های فنی را مطرح کردند اما در نهایت زیرساخت‌های فنی لازم از شورای شهر به مکان وبینار یعنی محل استانداری آورده شد بنابراین تفاوتی نداشت که این زیرساخت‌های فنی از شورای شهر به ساختمان استانداری و یا مجتمع مطبوعاتی انتقال پیدا کند.

صالحی‌پژوه با اشاره به عدم حضور استاندار در مراسم روز خبرنگار متذکر شد: هیچگاه عدم حضور استاندار به دلیل کسالت و بیماری، موردنقد قرار نمی‌گیرد ولی نکته قابل تأمل و سؤال پیرامون این برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این است که هنگامی که بی‌توجه به مناسبات تقویم و بدون برنامه‌ریزی اقدامی انجام می‌گیرد، این شائبه پیش می‌آید که استاندار نخواستند در این برنامه شرکت کنند.

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان یکی دیگر از مشکلات موجود در ادارات و سازمان‌ها را اکتفا به ۱۷ مرداد به عنوان روزی به منظور شنیدن صحبت خبرنگاران دانست و تأکید کرد: اگر هر سال این اهتمام وجود داشت و یک مشکل از مشکلات خبرنگاران توسط مدیران مربوطه مرتفع می‌شد، حداقل در طول عمر کاری بنده تا امروز باید نزدیک ۲۰ مشکل و معضل جامعه خبری حل شده بود.

سناریویی که هرساله تکرار می‌شود

وی در ادامه صحبت های خود یادآورشد: امسال هم شاهد بودیم که دوستان خبرگزاری‌ها مشکلات خود از قبیل بیمه، امنیت شغلی، عدالت در توزیع درآمدهای زیرساختی رسانه و... را مطرح کردند، کما اینکه در طول این سال‌ها دوستان و خبرنگاران دیگر هم این موضوعات را مطرح می‌کردند، یعنی هرساله شاهد آن هستیم که خبرنگارانی به طور مثال بحث امنیت شغلی را مطرح می‌کنند که امروز به دلیل تعدیل نیرو در جمع خانواده فرهیخته خبرنگاران حضور ندارند و چه بسا دوستانی که امسال موضوع تعدیل نیرو را مطرح کردند سال دیگر در جمع خبرنگاران حضور نداشته باشند.

صالحی‌پژوه با بیان این که  فقط تبدیل شده‌ایم به حاضران در یک سری سمینارهای فرمایشی که تنها در روز خبرنگار مدیری می‌آید و می‌گوید خبرنگار باید این‌گونه بنویسد و واقعیات را منتشر کند، اظهار داشت: در حالی که اگر تمامی واقعیات منتشر شود خوشایند همین مدیران نخواهد بود، خبرنگار می‌داند و تمام دوستان فرهیخته ما در استان اصفهان به خوبی بر قانون مطبوعات تسلط دارند از همین رو مطالبی هم که می‌نویسند گواه بر این موضوع است و بسیاری از این مطالب سبب شده مسائل اصفهان رو به جلو حرکت کند؛ از سوی دیگر قانون نسبت به مطالب کذب و دروغین به خوبی مشخص است پس مشکل، خبرنگاران ما نیستند بلکه مدیران و مسؤولانی هستند که توقع غیر دارند.

نگران جایگاه حرفه‌ای اطلاع‌رسانی در استان اصفهان هستیم

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان هدف و مسیر خانه مطبوعات را به دور از سیاسی کار دانست و ابراز داشت: خانه مطبوعات به دنبال کار سیاسی نیست چرا که معتقدیم اعضای این خانه با تفکرات و نگرش‌های مختلفی به موضع حرفه‌ای اطلاع‌رسانی نگاه می‌کنند و این خانه با توانمندی خود باید ارائه خدمات از حداقل تا هر آنچه در اختیار دارد را به صورت عادلانه و برابر بین تمامی اعضا توزیع کند و تمام تلاشمان هم دوری از سیاسی‌کاری بوده است.

وی ادامه داد: البته باید تشکر هم کرد از برخی سازمان‌ها و تشکل‌هایی همچون بسیج رسانه، انجمن صنفی، انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی و خبری که در این وضعیت پیش آمده ناشی از ویروس کرونا در کنار اصحاب رسانه قرار دارند و مسائل مطبوعات را به خوبی پیش می‌برند، اما خانه مطبوعات و تمامی این انجمن‌ها بدون اعضای حرفه‌ای خود هیچ معنا و مفهومی ندارد، پس طبیعی است که نگران جایگاه حرفه‌ای اطلاع‌رسانی در استان اصفهان باشیم.

صالحی‌پژوه اتحاد و همکاری بین اصحاب و اهالی  رسانه  لازمه جامعه خبری اصفهان دانست و بیان داشت: پیش از حضور در هیأت مدیره خانه مطبوعات نگاه متفاوتی به نقش و تأثیرگذاری این هیأت داشته‌ام به گونه‌ای که تصور می‌کردم خانه مطبوعات به عنوان متولی می‌تواند به مشکلات ورود پیدا کند اما پس از حضورم متوجه شدم تا هنگامی که اتحاد بین اعضای اطلاع‌رسانی و تشکل‌های مطبوعاتی اصفهان با هر نگرشی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم شاهد موفقیت‌های روزافزون باشیم.

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان در پایان تصریح کرد:  البته اتحاد به معنای تأیید صحبت هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و یا زیر سؤال بردن فعالیت‌های آن‌ها نیست بلکه اتحاد یعنی اگر به طور مثال امروز همایش یا برنامه‌ای وجود دارد هرکس به فراخور حال خود بخشی از کار را برعهده بگیرد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول