اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند در آموزش عالی کشور

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند در آموزش عالی کشور تاکید کرد.

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند در آموزش عالی کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری طرح تفکیک پسماند ما بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری منطقه دو  تهران، بعدازظهر امروز (یکشنبه) در سالن شهید مفتح وزارت علوم با حضور محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، رسول کشت پور، شهردار منطقه دو تهران، اباصلت خراسانی، مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم، هایده شیرزادی، کارآفرین و فعال محیط‌زیست و جمعی از مدیران سازمان پسماند، شهرداری تهران و وزارت علوم برگزار شد.

نظرپور، در نشست امضای این تفاهم‌نامه همکاری، با اشاره به برخی اقدامات دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت پسماند اظهار داشت: طرح کاهش مصرف کاغذ در پایان نامه‌های دانشجویی در حوزه ستاد وزارت علوم مطرح شده که این طرح موجب شده فقط یک نسخه پایان نامه کاغذی و باقی نسخ به صورت الکترونیکی باشد.

وی افزود: حذف ظروف یک‌بار مصرف در دانشگاه‌ها و سلف سرویس‌ها نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اعمال مدیریت سبز در حوزه آموزش عالی محسوب می‌شود. در همین زمینه خوشبختانه دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان توانسته میزان مصرف ظروف یک‌بار مصرف خود را به عدد صفر برساند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند در آموزش عالی کشور، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور توجه ویژه‌ای به حوزه مدیریت سبز نشان داده‌اند؛ اگرچه در حوزه ستادی وزارت علوم، آنچنان که باید پسماند جدی‌ای وجود ندارد اما می‌توانیم این تفاهم‌نامه را به دانشگاه‌ها نیز تسری بدهیم. تفکیک و ذخیره سازی پسماند از مبدا در بسیاری از مراکز آموزش عالی کشور آغاز شده است.

نظرپور در پایان سخنان خود به برخی اقدامات صورت گرفته در دانشگاه‌های مختلف کشور در بخش محیط زیست اشاره کرد و گفت: تولید صنعتی نانوسلولز از کاغذ باطله در دانشگاه سیرجان، بازیافت اوراق امتحانی در دانشگاه صنعتی شریف، تولید کاشی از زباله شیشه در پارک علم و فناوری خوزستان و استفاده از آهن آلات اسقاطی در بخش‌های تعمیر و نگهداری دانشگاه بوعلی همدان از جمله اقدامات دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

* تأکید بر اهمیت جایگاه آموزش عالی کشور در فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند

رسول کشت‌پور، شهردار منطقه ۲ تهران نیز در این نشست با اشاره به طرح کاپ (کاهش پسماند) به عنوان الگوی نوین کاهش پسماند اظهار داشت: شهرداری تهران به طور جدی طرح کاپ را با موضوع کاهش پسماند پیگیری می‌کند و به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت وزارتخانه‌ها در این بخش است. در موضوع پسماند فقط شهرداری مسئولیت این موضوع را به عهده ندارد بلکه طبق اسناد، ۲۲ سازمان و وزارتخانه مسئولیت مواجهه با موضوع پسماند را برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه پیش از همه دست یاری به سمت وزارتخانه‌ها دراز می‌کنیم خاطرنشان کرد: وزارت علوم سومین وزارتخانه‌ای است که همکاری خود را با آن‌ها آغاز می‌کنیم و امیدواریم این آغاز همکاری نتایج مثبتی برای محیط زیست به دنبال داشته باشد.

هایده شیرزادی، فعال محیط زیست و کارآفرین نیز در این نشست با اشاره به تجربیات دانشگاه‌های آلمان در فعالیت‌های محیط زیست گفت: لزوم ورود آموزش عالی در فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند بیش از پیش احساس می‌شود و بایستی مباحث مدیریت پسماند در متون درسی گنجانده شود.

وی افزود: نکته‌ای که حائز اهمیت آن است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند و بایستی دیگر بخش‌های کشور نیز به کمک شهرداری بیاید.

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری میان شهرداری منطقه دو و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط شهردار منطقه دو تهران و معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به امضاء رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول