اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ماراتن کنکوری‌ها در سایه کرونا

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد وضعیت خاصی در ماراتن کنکور سراسری هستیم به‌گونه‌ای که سایه آسیب‌های این ویروس شوم در این موضوع مهم و سرنوشت‌ساز کنکور احساس می‌شود.

ماراتن کنکوری‌ها در سایه کرونا

سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ فیروزآباد| امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد وضعیت خاصی در ماراتن کنکور سراسری هستیم به‌گونه‌ای که سایه آسیب‌های این ویروس شوم در این موضوع مهم و سرنوشت‌ساز کنکور احساس می‌شود.

بزرگ‌ترین دغدغه بسیاری از دانش آموزان و والدین در سال‌های آموزش متوسطه، موفقیت در کنکور است به‌گونه‌ای که دنیای این افراد در این بازه از زندگی در کتاب‌های درسی، کلاس‌های کنکور و رقابت با همسالان خلاصه می‌شود تا به رویای پذیرفته شدن در دانشگاه موردنظرشان و پیروزی در این رقابت دست یابند.

بسیاری از داوطلبان کنکور سال ۹۹ همانند سایر داوطلبان در سال‌های گذشته، آینده خود را در گرو نتیجه این آزمون ترسیم کرده‌اند در حالی‌ که شیوع ویروس کرونا چارچوب برنامه‌ریزی‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد و بین کنکوری‌ها، آشفتگی ایجاد کرد.

کنکور در شرایط عادی به‌ عنوان یک چالش اجتماعی برای داوطلبان و خانواده‌ها محسوب می‌شود در حالی که امسال کرونا سبب شد تا کنکوری‌ها شرایط مطالعه‌ای خاصی همراه با نگرانی در زمینه سلامت فردی و اجتماعی را به دلیل شیوع بیماری کرونا تجربه کنند.

تعطیلی مدارس، آموزش غیرحضوری و تعویق برگزاری کنکور و امتحانات نهایی، اضطراب دانش‌آموزان کنکوری و حتی پشت‌کنکوری را در سال جاری بیشتر از سال‌های گذشته کرده است که مهار آسیب‌های آن به خصوص در زمینه اضطراب نیاز به توجه بیشتری دارد.

این آشفتگی در کنکور ۹۹ را می‌توان در سه بخش برنامه‌ریزی فردی، اجرایی سازمانی و خانوادگی مشاهده کرد.

سایه سنگین کرونا این روزها بر کنکور سراسری بیشتر احساس‌ می‌شود چون داوطلبان هم باید نگران بیماری کرونا باشند وهم خود را برای یک رقابت سخت که آینده آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آماده کنند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا کنکور دکتری ۹۹ و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد که همراه با چالش‌های رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت، حال داوطلبین کنکور سراسری کارشناسی را هم به تعویق و با دسترسی دوچندان همراه ساخته است.

هر چه به زمان کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، تب‌وتاب آزمون و استرس در میان داوطلبان و نگرانی خانواده‌ها از تهدید کرونا بیشتر می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان، کلاس‌های درسی، کتابخانه‌ها، آموزشگاه‌ها و کلاس‌های کنکور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و به همین دلیل ممکن است برخی از کنکوری‌ها از این موضوع صدمه بینند.

تعویق کنکور سراسری برای نخستین بار در کشور

شاید به جرئت بتوان گفت امسال نخستین بار در تاریخ کشور است که آزمون کنکور سراسری توانسته مجوز تعویق ۴۵ روزه را دریافت کند.

تعویق کنکور اگر چه برای بخشی از کنکوری‌های دقیقه نودی یک امتیاز ویژه محسوب ‌شود اما به همان اندازه توانسته وضعیت دانش آموزان سال دوازدهم و کنکوری‌ها را وخیم کند.

دانش‌آموزانی که سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را با کمترین میزان بهره‌گیری از کلاس درس پشت سر گذاشتند، حالا در آستانه برگزاری مهم‌ترین آزمون زندگی خود هستند، روزی که تعیین‌کننده سرنوشت شغلی، اقتصادی و اجتماعی افراد به شمار می‌رود.

در شرایطی که دانش آموزان به شدت در استرس چگونگی برگزاری کنکور سراسری، زمان برگزاری، اما و اگرهای این رویداد بزرگ علمی ‌هستند، بسیاری از خانواده‌ها نگرانی‌ دیگری نظیر تهدید سلامتی فرزندانشان را دارند.

برای کاهش آسیب‌های این موضوع مهم اجتماعی در جامعه و کانون خانواده باید رویکرد علمی و مطالعاتی حاکم باشد زیرا روح و روان دانش آموزان، پشت‌کنکوری‌ها و شماری از والدین تحت تأثیر این ماراتن بزرگ قرار می گیرد.

برگزاری آزمون ارشد و دکتری با توجه به وعده‌های وزارت علوم مبنی بر شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی آن گونه که باید و شاید به اجرا در نیامد که موجب واکنش وزارت بهداشت و درمان با توجه به برگزاری در محیط‌های سرپوشیده با زمان بیش از دو ساعت شد.

از این رو وزارت بهداشت و درمان همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا را بیش‌ از پیش در گیر رعایت اصل فاصله اجتماعی و  اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا نمود.

در این میان کارشناسان در ابعاد مختلف به تشریح مباحثی از قبیل راه‌های مقابله با اضطراب و استرس برای داوطلبان و خانواده‌ها پرداختند که مطالعه آنها در پیشگیری مشکلات تأثیرگذار است.

 ۷۰ درصد از بیماری‌ها با استرس ارتباط دارد

 یک مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس در فیروزآباد در این زمینه اظهار داشت: استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است و بررسی‌های گوناگون نشان‌دهنده این است که حدود ۷۰ درصد از بیماری‌ها با استرس ارتباط دارد که از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مرتبط با استرس سرطان، بیماری‌های قلبی، آسم و میگرن می‌باشد.

قائم علی برزی افزود: استرس با سلامتی و عملکرد فرد ارتباط دارد و مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد و ایجان انگیزه می‌شود اما مقادیر زیاد آن ، سلامتی فرد را به خطر انداخته و عملکرد ذهنی و جسمی فرد را دچار اختلال می‌کند.

 وی ادامه داد: عوامل ایجادکننده استرس را می‌توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد و مهم‌ترین عوامل استرس‌زای بیرونی عبارتند از مشکلات زندگی (مشکلات اقتصادی، ناامنی شغلی، کار طاقت‌فرسا) و دگرگونی‌ زندگی (مرگ همسر، فرزند یا والدین، ازدواج، طلاق، مهاجرت) اگر استرس از حد معینی بالاتر رود به پریشانی تبدیل می‌شود و سلامت و عملکرد فرد را دچار اختلال می‌کند.

علی برزی اضافه کرد: استرس شرایط با احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست.

استرس و اضطراب به هم مرتبط اما با هم متفاوت است

وی بیان داشت: استرس و اضطراب به هم مرتبط ولی با هم متفاوت است؛ روشن ترین فرق استرس و اضطراب این است که استرس دلیل روشنی دارد در حالی که دلیل روشنی برای اضطراب نداریم.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور اظهار داشت: هنگامی که کسی می‌گوید دچار نگرانی است و این نگرانی و ترس دلیل روشنی دارد که فرد به آن آگاه است می‌گوییم او دچار اختلال استرس شده است اما هنگامی که فرد دلیل درست و روشنی برای نگرانی و دل‌شوره‌های خود ندارد فرد دچار اختلال اضطراب شده است.

علی برزی با بیان اینکه استرس در صورتی که کم باشد خوب است ولی اضطراب میزان کمش نیز بد است و استرس می‌تواند زمینه‌ساز اضطراب باشد، افزود: استرس در لغت به معنای تنش و فشار می‌باشد و واکنش فیزیولوژیک بدن ما در مقابل هر تغییر، تهدید، فشار بیرونی یا درونی است که تعادل روانی ما را بر هم می‌زند.

راه‌های مدیریت استرس

وی تنفس عمیق را یکی از راه‌های کنترل استرس برشمرد و خاطرنشان ساخت: هنگام استرس که نفس‌های ما سطحی و سریع می‌شود، انجام چند نفس عمیق و آرام باعث ورود میزان زیادی اکسیژن به خون می‌شود که نقش مهمی در کاهش آزاد شدن میانجی‌های عصبی استرس‌زا در مغز دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از خوردن قهوه یا نوشیدنی‌های گازدار که دارای کافئین هستند خودداری کنیم و به جای آن‌ها از چای کم‌رنگ و چای سبز استفاده کنیم.

علی برزی افزود: کافئین موجود در قهوه و نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون‌ها و میانجی‌های استرس‌زا در مغز شود و نوشیدن چای بابونه با کاهش سطح هورمون‌ها و میانجی‌های استرس‌زا در بدن کمک زیادی به کاهش استرس می‌کند.

وی ادامه داد: یک بدن سالم بهتر می‌تواند در برابر استرس مقاومت کند و باید گفت ورزش یک اثر آرام‌کننده دارد که پس از پایان آن، آرامش تا مدتی به طول می‌انجامد همچنین ورزش‌های هوازی یا کششی به مدت ۲۰ دقیقه باعث آزاد شدن میانجی‌های شیمیایی به نام اندورفین از مغز می‌گردد که به میزان زیادی استرس را کاهش می‌دهد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: خندیدن و فکر کردن به موضوع‌های خنده‌آور و شوخی و صحبت‌های خنده‌دار نقش مهمی در کاهش هورمون‌های ایجادکننده استرس در بدن دارد.

توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور پیش از آزمون

علی برزی نکاتی را به داوطلبان کنکور اشاره کرد و بیان داشت: مصرف صبحانه فراموش نشود چون عدم مصرف صبحانه باعث افزایش ترشح هورمون استرس گردیده و استرس شما را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: امتحان و کنکور بدون استرس غیرطبیعی است و وجود اندکی استرس با افزایش میزان خون‌رسانی به مغز دقت و یادگیری شما را افزایش می‌دهد ولی استرس زیاد عکس‌العمل و کارایی مغز شما را کاهش می‌دهد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آرامش را تمرین کنید و قبل از شروع آزمون چشم‌هایتان را ببندید و ۳۰ ثانیه نفس عمیق بکشید و از تمرین و مطالعه در شب باقی‌مانده به کنکور پرهیز کنید زیرا با به هم زدن سیستم بدنی شما استرس مضاعف را به شبکه عصبی وارد می‌کند و باعث ایجاد دلهره بیشتر در شما می‌شود.

علی برزی خاطرنشان کرد: در روز پایانی، نیم ساعت از وقت خود را به ورزش‌های همچون پیاده‌روی و نرمش اختصاص داده که باعث کاهش هورمون‌های استرس در بدن و شادابی نشاط می‌شود همچنین کیفیت درس خواندن مهم‌تر از کمیت آن است و مدام در روزهای منتهی به کنکور ساعت درس خواندن خود را با دیگران مقایسه نکنید.

وی تصریح کرد: استفاده از دم‌نوش‌های آرام‌بخش و پیاده‌روی کوتاه در شب کنکور به خواب آرام شما در شب و کاهش استرس کنکور کمک می‌کند و سر جلسه کنکور بطری آب به همراه داشته باشید چون کاهش میزان آب بدن و نوشیدن آب به کاهش هورمون‌های استرس‌زا کمک می‌کند.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نگاه کردن زیاد به افرادی که در جلسه آزمون و حضور دارند و همچنین از نگاه کردن زیاد و مدام به سؤالات پاسخ نداده و خانه‌های سفید پاسخنامه خودداری کنید، کنکور هم یک برگ از زندگی است که قرار است ورق بخورد و تمام برگ‌های زندگی شما را تشکیل نمی‌دهد ولی سعی می‌کنیم این برگ را خوب ورق بزنیم.

علی برزی با بیان اینکه از خوردن غذاهای چرب و سنگین قبل از کنکور اجتناب کنیم ولی استفاده از مغزها و خرما می‌تواند کارایی مغز و افزایش استرس را کاهش دهد، افزود: شب قبل از کنکور، شام سبکی بخورید تا راحت‌تر بخوابید و در وعده‌های روزانه هم غذاهای حاوی کربوهیدرات یعنی قند مانند نان، برنج و سیب‌زمینی بخورید .

 وی با تاکید بر اینکه نگرش مثبت نسبت به آموخته‌هایمان داشته باشیم و داشتن نگرش منفی نسبت به هوش و آموخته‌هایمان در جلسه کنکور باعث ایجاد استرس می‌شود و افکار منفی به همراه دارد، گفت: شب و صبح کنکور مدیریت زمان داشته باشیم، به‌ موقع بخوابیم صبح به‌ موقع و با برنامه از خواب بیدار تا سر ساعت و زمان مشخصات به محل آزمون برسیم و در راه رسیدن به محل آزمون ، عجله نداشته باشیم.

 به گزارش فارس؛ امسال کنکور به علت شیوع بیماری کرونا وضعیت متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد، بر این اساس داوطلبان و خانواده‌های آنان افزون بر حفظ خونسردی و توجه به توصیه‌های کارشناسان در خصوص چگونگی مهار و کنترل اضطراب و استرس، موضوع تغذیه مناسب و رعایت فاصله اجتماعی را در اولویت کاری قرار دهند.

همچنین استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش برای شرکت در کنکور سراسری از مواردی است که به سلامت داوطلبان کمک خواهد کرد و اگر این نکات به خوبی رعایت شود ضمن شکستن دیوار کنکور و رسیدن به نتیجه مطلوب، گام مؤثری برای پایان دادن به جولان کرونا برداشته شده است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول