اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کسری مخازن آبی در کاشمر سالانه ۳۶ میلیون مترمکعب است

مدیر امور آب کاشمر با اشاره به برداشت متوسط سالانه ۱۳۴ میلیون مترمکعب از دشت کاشمر گفت: متوسط کسری مخازن آبی در کاشمر ۳۶ میلیون مترمکعب در سال است.

کسری مخازن آبی در کاشمر سالانه ۳۶ میلیون مترمکعب است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، حسین حکمتی‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه کاشمر و بردسکن با اشاره به اینکه بارش‌های دو سال اخیر به نحوی نبوده است که تأثیر آنی بر تغذیه آبخوان داشته باشد، اظهار کرد: در شرایطی که آب‌های سطحی تنها تأمین‌کننده سفره‌های زیرزمینی است، افزایش استخرهای ذخیره آب مانع از رسیدن آب به سفره‌های زیرزمینی می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد برای رفع این معضل تدابیر و راهکارهای علمی و عملی اندیشیده شود.

مدیر امور آب کاشمر بابیان اینکه کثرت چاه‌ها و میزان حجم برداشت از سفره‌های زیرزمینی در دشت کاشمر به لحاظ تخصصی و فنی مورد اشکال است، یادآور شد: به‌منظور جلوگیری از کاهش بیشتر سطح آبخوان بایستی به سمت کاهش برداشت از منابع زیرزمینی حرکت کنیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از کسری مخازن را جبران کنیم.

وی با اذعان به این مهم که دولت تنها وظیفه تأمین آب مورد نیاز شرب و بهداشتی را بر عهده دارد و استفاده آب در سایر بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات در راستای استفاده اقتصادی در بخش‌های مختلف است، بیان کرد: اینکه دولت اجازه استفاده از آب مازاد بر شرب و بهداشت را به سایر مصارف داده است به این دلیل است که نفع آن به همه جامعه برسد، اما متأسفانه این مهم در عمل اتفاق نیفتاده است.

حکمتی‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر به‌طور متوسط سالانه ۱۳۴ میلیون مترمکعب آب از دشت کاشمر برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: مخازن آبی در کاشمر سالانه با ۳۶ میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند.

وی فرونشست زمین را یک پدیده زمین‌شناسی عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط جغرافیای منطقه به‌طور متوسط افت سطح آب زیرزمینی در دشت کاشمر ۱۰۰ سانتی‌متر است به‌طوری‌که این میزان افت سطح آب در ارتفاعات ۱۸۰ و در دشت‌ها ۷۰ سانتی‌متر گزارش‌شده است.

مدیر امور آب کاشمر ادامه داد: سطح آب در ارتفاعات در عمق ۱۷۰ متری و در مناطق جنوبی دشت در عمق ۳۰ متری است.

وی با اشاره به اینکه دو حلقه چاه غیرمجاز در دشت خلیل‌آباد و دشت ریوش شناسایی و مسدود شده است، افزود: در راستای اجرای هوشمند سازی چاه‌های کشاورزی، ۸۵۰ حلقه چاه در منطقه به کنتور هوشمند مجهز شدند.

حکمتی‌فر با قدردانی از زحمات و تلاش‌های اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت و چالش‌های حوزه آب، اظهار کرد: موضوع آب مهم ولی بحران آن مهم‌تر و حیاتی‌تر است، بنابر‌این حفظ این منابع خدادادی مستلزم روشنگری و تنویر افکار عمومی در خصوص منابع آبی و بحران‌های تهدیدکننده این مایع حیاتی است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول