اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قرآن در محافل عزای حسینی مهجور است

استاد حوزه علمیه قم در جمع عزاداران حسینی تصریح کرد: متأسفانه قرآن در محافل عزای حسینی غریب و مهجور است؛ در حالی که امام حسین (ع) به عنوان «شریک القرآن» نیز خوانده شده اند.

قرآن در محافل عزای حسینی مهجور است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزامحمدی پنجشنبه شب مصادف با شب اول محرم الحرام و در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) این شهر با اشاره به آداب ورود به ماه محرم بیان کرد: سفارش امام رضا (ع) به رَیّان بن شبیب این است که روز اول ماه محرم الحرام، روز استجابت دعاست و البته یکی از سفارش های دینی به ما این است که نُه روز نخست ماه محرّم و یا حداقل روز نخست این ماه را با روزه سپری کنیم.

 

امام حسین (ع) و صفت «شریک القرآن»

وی همچنین افزود: یکی از سلام های وارد شده به اباعبدالله الحسین (ع) عبارت «السلام علیک یا شریک القرآن» است، این عبارت بیانگر آن است که گوینده این سلام معتقد است که امام معصوم (ع) همه ویژگی های قرآن کریم را دارد و از این رو شایسته است تا هم محافل حسینی با معارف قرآن مُزیّن شود و هم این که عزاداران در این ماه با تلاوت قرآن و اهدای ثواب آن به حضرت سیدالشهداء (ع)، بهترین کلام را یعنی قرآن به بهترین فرد عالَم یعنی معصوم (ع) تقدیم دارند.

 

 قربانی برای سلامتی امام عصر (عج) در عزای حسینی

میرزامحمدی در عین حال پرداخت صدقه اول ماه، خواندن نماز اول ماه و همچنین قرائت دعاهای وارد شده را در روز اول ماه محرم به عزاداران حسینی توصیه کرد و ادامه داد: با توجه به این که بالاترین معرفت به ساحت امام معصوم (ع) را خود امامِ معصوم (ع) دارد، از این رو هیچ کس به اندازه امام زمان (عج) عُمق مصیبت امام حسین (ع) را درک نمی کند، بنابراین بر ماست که قربانی کردن برای سلامتی حضرت حجت بن الحسن المهدی (عج) و مواسات نسبت به یکدیگر را نیز در این روزها فراموش نکنیم.

وی با بیان این که یکی از زیباترین امتیازات مکتب اهل بیت (ع)، تکیه این مذهب بر نعمت عقل است خاطرنشان کرد: از عقل در روایات ما با عنوان «اوّلُ ما خَلَقَ الله» و همچنین بهترین دوست، بهترین یاور و بهترین مددکار انسان یاد شده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: تعبیر دیگر روایات ما درباره عقل این است که عقل همان است که انسان را در مدار بندگی خدا قرار می دهد و عاقبت او را ختم به خیر می کند، به بیان دیگر عقل گنجینه ارزشمندی است که انبیاء و اولیاء آمده اند تا این نعمت بزرگ را در هندسه دینداری انسان ها شکوفا کنند.

وی اضافه کرد: در اهمیت عقل همین بس که امام معصوم (ع) تعبیر «لا دینَ لِمَن لا عقلَ له» را به کار می برند که نشان می دهد آن که عقل ندارد در حقیقت بهره ای از دینداری نیز نخواهد بُرد.

 

دین و وحی با عقل سازگار است

میرزامحمدی همچنین به شرایط روز کشور و جهان و شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این شرایط برخی این گمان را مطرح می کنند که دین با عقل سرِ ستیز دارد، در حالی که علامه شهید مطهری در همان دهه های 40 و 50 شمسی با کتب و منابر مفید خود اثبات فرمود که دین و وحی با عقل کاملا سازگار است و در حقیقت، دین و وحی آمده تا چراغ راه عقل باشد و آن را شکوفا کند.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که همین عقل به عنوان وجه تمایز انسان با سایر آفریده ها نیازمند نعمت ادب است و بیان روایت این است که هرکه ادب ندارد، در حقیقت دین ندارد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: از این رو همگان و همچنین عزاداران حسینی باید توجه داشته باشند که متخلّق بودن به ادب و پایبندی به آداب اسلامی به معنای حرکت در مسیر عقل و پاسداشت دین است و به تقویت عقل و دینداری کمک می کند.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول