اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ماکرون و مرکل از روسیه برای کمک به حل مسائل بلاروس دعوت کردند

رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با صدراعظم آلمان، از روسیه درخواست کرد برای حل مسائل بلاروس و برگزاری مذاکرات میان مقامات و مخالفان در این کشور، با اتحادیه اروپا همکاری کند.

ماکرون و مرکل از روسیه برای کمک به حل مسائل بلاروس دعوت کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته پایگاه «یورو آبزِروِر»، ماکرون پس از دیدار با مرکل در نشست خبری مشترکی با وی گفت: «گفت‌وگو میان مقامات، مخالفان و جامعه مدنی [در بلاروس] ضروری است. امیدواریم چنین گفت‌وگوهایی بتواند از سوی بلاروسی‌ها برگزار شود».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «[اتحادیه اروپا] آماده است درصورتی که وساطت ما سودمند باشد و مورد تمایل بلاروسی‌ها و دیگر نهادها و همچنین روسیه باشد، در این زمینه کمک کند».

ماکرون افزود، روسیه باید در گفت‌وگوها مشارکت داشته باشد، اما در عین حال به مسکو درخصوص مداخله تهاجمی در امور بلاروس هشدار داد.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه سخنانش درخصوص ساخت واکسن کرونا ابراز امیدواری کرد و گفت «ظرف چند ماه آینده» این واکسن به مرحله تولید می‌رسد.

مرکل نیز در این نشست خبری مشترک با اشاره به امتناع «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس از پاسخ دادن به تماس تلفنی وی گفت: «او به دنبال صحبت کردن با هیچ کدام از ما (اروپایی‌ها) نیست».

صدر اعظم آلمان افزود:‌ «روشن است که حرف ما به پوتین این است که خواستار انجام این گفت‌وگوها هستیم».

کاخ کرملین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با مرکل اعلام کرد: «روسیه اظهار داشته که تلاش‌‌ [کشور‌های] خارجی برای دخالت در امور داخلی این کشور (بلاروس) قابل قبول نیست و می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها شود».

پوتین در این بیانیه گفت امید بر آن است که این وضعیت در بلاروس هر چه سریعتر بهبود پیدا کند.

همچنین روز چهارشنبه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد مسکو از تلاش غربی‌ها برای نفع بردن از مشکلات داخلی بلاروس نگران است.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس و پیروزی مجدد لوکاشنکو، مردم بلاروس در مینسک و چند شهر دیگر این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابانها آمده‌اند. 

در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان این اعتراضات را تأیید کرده‌اند.  

 لوکاشنکو رئیس‌ در سخنرانی در تظاهرات حامیانش در مینسک، درخواست‌ها برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و هشدار داد ناتو در مرزهای غربی کشورش تانک و هواپیما مستقر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول