اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی از چهارم شهریور ماه/ایجاد 170 مرکز علم و فناوری در کل کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از روز سه شنبه 4 تا 11 شهریور ماه پذیرش دوره کاردانی و 11 تا 17 شهریور پذیرش دوره کارشناسی را خواهیم داشت.

پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی  از چهارم شهریور ماه/ایجاد 170 مرکز علم و فناوری در کل کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه علمی کاربردی با محوریت نحوه پذیرش مهرماه ۹۹ دانشگاه و سطح‌بندی مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت این دانشگاه برگزار شد، گفت: از روز سه‌شنبه ۴ تا ۱۱ شهریور ماه پذیرش دوره کاردانی و از ۱۱ تا ۱۷ شهریور پذیرش دوره کارشناسی را خواهیم داشت. طبیعتا طبق روال با توجه به اینکه عده‌ای از متقاضیان در فرصت مقرر ثبت‌نام نتوانسته‌اند ثبت‌نام انجام بدهند چند روز تمدید خواهیم داشت. 

وی افزود: در سال جاری حدود ۵۱۶ رشته برای پذیرش داریم که ۳۱۲ رشته در مقطع کاردانی و ۳۰۴ در رشته مقطع کارشناسی است که تمام حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: ما در ۴ حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر پذیرش دانشجو داریم. ما تنها دانشگاهی هستیم که رشته‌های فرهنگ و هنر را به طور کامل در نقاط مختلف کشور داریم که این تعداد رشته در قالب ۵ هزار و ۲۹ کد رشته محل دانشجو می‌گیرد یعنی در نقاط مختلف کشور این تعداد گسترده‌ شده و با منطقی‌سازی ظرفیت‌های ما در سال جاری تعداد پذیرش امسال ما حدود ۳۴۰ هزار نفر خواهد بود. 

امید افزود: ظرفیت دانشگاه‌ بیش از این است ولی با توجه به جمعیت متقاضی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم و احتمال می‌دهیم در سال جاری هم با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه باشیم این ظرفیت را پیش ‌بینی کردیم و برای نیم سال تحصیلی اول ۹۹-۴۰۰ ما در این رشته‌ها در ۴ گروه مختلف پذیرش داریم. 

وی گفت: امسال با توجه به شرایط کرونا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندان‌شان کنار خودشان باشند و از مسافرت جلوگیری کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم که رشته‌های علمی کاربردی را نیز مورد توجه قرار دهند ما در همه استان‌ها تمام رشته‌ها را داریم و این ظرفیت خوبی است که در مراکز استان‌ها در هر ۴ گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ‌ و هنر رشته‌های ما گسترده هستند و دانش‌آموختگانی که هنرستان و دبیرستان را تمام کردند می‌توانند در این رشته‌ها شرکت کنند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه افزود: در آخرین نظرسنجی که در سال جاری انجام دادیم رشد ۲۰ درصدی در میزان اشتغال دانش‌آموختگان در رشته‌ تحصیلی خودشان داشتیم و نتیجه‌ای که سال گذشته بدست آوردیم از حدود ۷۰ درصد شاغلینی که دانش آموخته گان دانشگاه جامع بودند تنها ۲۰ درصد آنها شغل‌شان با رشته‌ تحصیلی‌ انطباق داشته و این عدد در نظرسنجی جدید حدود ۴۰ درصد است که نشان‌دهنده این است دانشجویان می‌توانند براساس علائق خودشان تحصیل کنند. 

وی اضافه کرد: امسال طرحی به عنوان، طرح رقبت سنجی داریم که قرار است با انجام آن به افرادی که تقاضای تحصیل عالی را دارند و حتی دانش‌آموزانی که چند سالی مانده تا وارد دانشگاه شوند برای اینکه بدانند آینده‌شان در چه حوزه شغلی موثرتر است، اعلام کنیم که با توجه به جواب‌هایی که شما به سوالات ما در این نظر سنجی داده‌اید بهتر است در چه حوزه‌ای درس بخوانید که یک اقدام مناسب است. 

امید گفت: ما تنها دانشگاهی هستیم که دوره‌های مهارتی خاص را ارائه می‌کنیم و برای آموزش‌های مهارتی عام دانشگاه‌های دیگری هم هست ولی برای دوره‌های مهارتی خاص که افراد را برای موضوعات بسیار دقیق و خاص تربیت می‌کند تنها دانشگاه جامع علمی کاربردی است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: ما از سال گذشته دوره‌های پودمانی را مجددا احیا کردیم و امیدواریم بزودی شاهد توسعه تک پودمان و دوره‌های پودمانی که منجر به مدرک تحصیلی می‌شود باشیم. 

وی درباره آخرین اقدامات دانشگاه در بحث کیفیت افزود: سومین دوره سطح‌بندی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد. هیچ زیرنظام دیگری در کشور موفق به انجام این مهم نشده است. این کار بسیار پرتنش، سخت و حساس است که در سال ۹۷ انجام شد. اشکالات زیادی هم داشت که در سال ۹۸ این کار را تکرار کردیم و بخشی از مشکلات رفع شد و برای دومین بار سطح‌بندی در دانشگاه جامع انجام شد و بالاخره در سال ۹۹ برای سومین بار سطح‌بندی مراکز انجام شد که در این مراکز از ۸ عامل استفاده کردیم. 

امید اضافه کرد: این عوامل شامل آموزش‌های مدیریت، دوره‌های آموزشی، مدرسان، فضای کار و تجهیزات، اداری مالی، امور دانشجویان دانش‌آموختگان، دانشجوی فرهنگی و پژوهش و فناوری است که با ۵۸ ملاک و ۱۸۳ نشانگر مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند و در ۴ سطح مختلف طبقه‌بندی شدند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ما در سال جاری حدود ۵۲۰ مرکز علمی کاربردی را براساس امتیازاتی که از ملاک‌‌ها، نشانگرها و عوامل کسب کردند در سطوح مختلف ارزیابی و در سطح های مختلف قرار دادیم. 

*سطح بندی مراکز علمی کاربردی منجر به ارتقای این مراکز در سال جاری شده است

وی افزود: مراکز علمی کاربردی در سال جاری نسبت به سال گذشته اغلب ارتقا پیدا کردند و این نشان‌دهنده این است که به دلیل اعمال نتایج سطح‌بندی در سال گذشته و جدی گرفتن مراکز در سال جاری سطح‌بندی منجر به ارتقای کیفیت شده است و امیدواریم در تداوم این شیوه در سال آینده عدد بالاتری را داشته باشیم.

وی ادامه داد‌:در پذیرش دوره‌های جدید افزایش داشته‌ایم به طوری که حدود ۸۳۰ کد رشته محل جدید امسال به کدرشته‌محل‌های ما اضافه شده است. در بسیاری از رشته‌ها که مرکز نداشتند برایشان مرکز ایجاد کردیم. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: در بحث سطح‌بندی در سال جاری هیچ مرکزی موفق نشد که در سطح یک قرار بگیرد. ما در سطح یک براساس اجازه‌ای که هیات امنا داده پیش‌بینی کرده‌ایم که میزان بالاسری پرداختی مراکز دانشگاه یک سوم کاهش پیدا می‌کند که عدد بزرگی است. 

وی یادآور شد: امسال بعضی از مراکز به سطح یک نزدیک شده‌اند ولی به سطح یک نرسیده‌اند اما آنهایی که در سطح ۲ ارتقا پیدا کردند یا از سطح ۳ به سطح ۲ آمده‌اند امتیازاتی برایشان پیش‌بینی کرده‌ایم. در حال حاضر ۱۰ مرکز برتر کشوری داریم که مردم می‌توانند این مراکز را بشناسند که برای مراکز، سرمایه اجتماعی ایجاد کرده است و در هر استانی یک یا دو مرکز داریم که در مجموع ۲۶ مرکز برتر استانی شناخته‌ شده‌اند به طوری که دوره‌های جدید و ظرفیت‌های جدید در این مراکز افزایش پیدا کرده است. 

امید گفت: امسال تعداد مراکزی که در سطح ۴ قرار گرفته‌اند کاهش داشته است در حالی که سال گذشته ۴۰ مرکز در سطح ۴ وجود داشت و امسال ۱۸ مرکز در این سطح وجود دارد و این نشان‌دهنده این است که این سطح‌بندی در افزایش کیفیت موثر بوده است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اضافه کرد: در سال جاری ۲۲۹ مرکز ما در سطح ۲ قرار دارند و تعداد ۲۳۱ مرکز نیز در سطح 3 قرار گرفته‌اند که امیدواریم این مراکز در سال آینده ارتقا پیدا کنند. مراکزی که در سطح ۴ هستند اگر ۲ سال پیاپی در سطح ۴ باشند از ادامه فعالیت و همکاری با دانشگاه محروم خواهند شد. 

*دانشگاه علمی کاربردی در مجموع زیر نظام ها کمترین شهربه را دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش شهریه‌های دانشگاه علمی کاربردی افزود: ما در مجموع زیر نظام‌ها کمترین شهریه را داریم و رشد امسال هم کمترین مقدار است. علی‌رغم تورم بسیار بالایی که در یکسال اخیر در کشور تجربه کرده‌ایم حداکثر افزایش شهریه ما در سال جاری ۲۰ درصد خواهد بود و این در رشته‌های مختلف متفاوت است و ممکن است در برخی رشته‌ها نیز کمتر باشد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: سال گذشته حدود ۲۰ مرکز به دلیل تداوم در سطح ۴ در ۲ سال پیاپی تعطیل شدند ولی این تعداد در سال جاری چیزی کمتر از ۱۰ دانشگاه بود. ما علاوه بر دانشگاه‌هایی که در سطح ۴ هستند مراکز دیگری هم داریم که بنا به دلایلی امسال از پذیرش دانشجو منع شدند. 

وی افزود: با توجه به اینکه رصد شغلی دانشجویان برای ما مهم است در تمام مراکز علمی کاربردی مراکز نوآوری راه‌اندازی می‌کنیم. حدود ۱۷۰ مرکز نورآوری در کشور ایجاد شده که این دانشجویان می‌توانند در کنار مدرسین خود در مراکز نوآوری شرکت تاسیس کنند و در کنار آنها ایده‌های خودشان را به کسب و کارهای کوچک تبدیل کنند و ما برای این نوع فعالیت‌ها تسهیلات ارزان‌ قیمت تا ۵۰ میلیون تومان وام ۲ درصد به شرکت‌هایی که در این مراکز وارد می‌شود پرداخت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما سه سال است تلاش می‌کنیم برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی از دولت کمک بگیریم که تا به این لحظه موفق نشده‌ایم. سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم و پیشنهادمان به کمیسیون تلفیق رفت ولی به دلیل محدودیت‌های سال 99 که دولت در بحث کسری بودجه داشت موفق نشدیم. اما در کنار آن میزان تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویان ارائه می‌کند را افزایش دادیم.

وی افزود: دانش‌آموزانی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌آیند می‌توانند ۷۰ درصد شهریه خود را از صندوق رفاه تسهیلات دریافت کنند. همچنین با بانک‌ها رایزنی شده است تا این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش یابد به طوری که دانشجویان پس از اتمام تحصیل و فعالیت در یک حوزه کاری به صورت خرد خرد شهریه را پرداخت کنند.

*آغاز ترم جدید از ۱۵ شهریور ماه /راه اندازی مرکز تولید محتوا و یاذگیری الکترونیکی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ثبت‌نام دانشگاه‌ علمی کاربردی از طریق آزمون انجام نمی‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند براساس سوابق تحصیلی که عملا معدل است ارزیابی ‌شوند. کلاس‌های دانشگاه در سال جاری از شنبه ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد. بخش نظری کلاس‌ها حتما به صورت مجازی است. در حال حاضر دانشگا‌ه با توجه به رویه جدید برای آموزش‌های مجازی مقداری تجربه اندوخته است و به همین منظور مرکز تولید محتوا و یادگیری الکترونیکی را دایر کرده‌ایم.آموزش های نظری ما در نیم سال اول سال ۱۴۰۰-۹۹ به صورت نظری خواهد بود و استان‌ها تمام مقدمات را فراهم کردند. بخش عملی که مهمترین امتیاز دانشگاه در بخش‌های نظری است حتما به صورت غیرحضوری با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. برای ترم گذشته مراکز علمی کاربردی مهلت دارند تا ۳۱ شهریور ماه کلاس‌های عملی خود را به صورت حضوری برگزار کنند در حقیقت اگر کلاس‌های عملی به صورت حضوری برگزار نشوند نمره‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

*شروع کلاس های دانشجویان جدید احتمالا از نیمه مهرماه خواهد بود

امید گفت: احتمالا ورودی‌های جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی از نیمه مهر ماه خواهد بود. دانشجویان جاری ما از ۱۵ شهریور درس‌شان را شروع می‌کنند و اصرار داریم درس‌های عملی را تا قبل از پیک جدید کرونا  یعنی از 15 شهریور انجام شود و تا اواخر مهر یا اواسط آبان بخش‌های عملی تمام شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: از سال ۹۵ برای جذب مدرسین شیوه فراخوان را دنبال می‌کنیم که تمام مدرسین این دانشگاه ارزیابی شدند و فراخوان سوم که در سال ۹۸ بود انجام شد و نتایج بزودی اعلام خواهد شد و مدرسینی که متقاضی تدریس بودند در فراخوان ۹۸ حتما در نیم سال اول ۱۴۰۰-۹۹ سرکلاس خواهند رفت البته اگر درسی برایشان وجود داشته باشد. فراخوان مربوط به سال ۹۹ در اواخر شهریور اعلام خواهد شد و نتیجه به گونه‌ای خواهد بود که مدرسین بتوانند در نیم‌سال ۱۴۰۰-۹۹ به جمع مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی بپیوندند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود مدرس و پذیریش برای نیروهای حق‌التدریس گفت: همیشه بحث کمبود مطرح نیست. ۸۳۰ کد رشته جدید داریم. مدرسین در طرح ساماندهی ممکن است در همکاری با دانشگاه بازمانده باشند که چنین امری هر ساله اتفاق می‌افتد ما در سال ۹۸ در فراخوانی که داشتیم حدود ۲۰ هزار نفر شرکت کردند ولی حدود ۸ هزار نفر در مصاحبه شرکت کردند که بتوانند این مراحل را پاس کنند حدود ۶ نفر به جمع دانشگاه می‌پیوندند.

*ایجاد زیر ساخت های آموزش مجازی برای تمام استان ها/اضافه شدن ایسنا به مراکزخبر دانشگاه علمی کاربردی 

امید با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی با شروع ویروس کرونا به هیچ عنوان آمادگی آموزش مجازی را نداشت، اظهار کرد: آموزش مجازی از ۱۶ فروردین ماه سال ۹۹ در این دانشگاه آغاز شد در حال حاضر زیرساخت‌های کامل را در تمام استان برای آموزش مجازی ایجاد کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مرکز خبر دانشگاه علمی کاربردی نیز رفع شده است، تصریح کرد: ان شاالله از مهر ماه در مراکز خبر دانشگاه علمی کاربردی دانشجو خواهیم پذیرفت اکنون دو مرکز خبر و فارس را داریم و قرار است مرکز ایسنا هم به جمع این دو افزوده شود به طوری که در این سه مرکز دانشجوی خبرنگار بپذیریم.

امید گفت:۲۷ مرکز جدید ایجاد شده است که از مهر ماه در آن‌ها پذیرش خواهیم داشت و این ۲۷ مرکز در استان‌های مختلفی از جمله آذربایجان شرقی، غربی، بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و مازندران است. ما در استان تهران مرکز کشاورزی را دایر کردیم که امسال ان شاالله در شهریار پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

*مقدمات تبادل دانشجو به آلمان انجام شده است/گذراندن دروس عملی در کارخانجات این کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برنامه‌های بین المللی ما در حال پیشرفت است به صورتی که تبادل دانشجو را افزایش داده‌ایم قرار است نخستین سری از دانشجویان را به آلمان بفرستیم که مقدمات کار انجام شده است. اگر مشکلی بوجود نیاید امیدواریم در سال جاری بتوانیم تعدادی از دانشجویان را به آلمان برای گذراندن دروس عملی به کارخانجات اعزام کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول