اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

توسعه ورزش روستایی نیازمند همکاری همه هیات‌های ورزشی است/ تهیه راهنمای مکتوب 188 بازی محلی در استان

رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی چهارمحال و بختیاری گفت: همه‌ هیات‌های ورزشی باید ورزش روستایی را تحت پوشش قرار دهند و درصدی از جمعیت ورزشی خود را به ورزش روستایی اختصاص دهند اما متاسفانه در استان ما هر رشته ورزشی که در روستاها انجام می‌شود متولی آن هیات ورزش‌های روستایی است.

توسعه ورزش روستایی نیازمند همکاری همه هیات‌های ورزشی است/ تهیه راهنمای مکتوب 188 بازی محلی در استان

فخرالدین اسدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی دو حیطه را تحت پوشش قرار می‌دهد یکی ورزش در روستاها و دیگری احیای بازی‌های بومی محلی است.

هیات ورزش‌های روستایی متولی تمام رشته‌های ورزشی در روستا نیست

رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی چهارمحال و بختیاری افزود: در آیین‌نامه فدراسیون‌های ورزشی داریم که همه‌ هیات‌های ورزشی باید ورزش روستایی را تحت پوشش خود قرار دهند و درصدی از جمعیت ورزشی خود را به ورزش روستایی اختصاص دهند ولی متاسفانه در استان ما هر رشته ورزشی که در روستاها انجام می‌شود متولی آن هیات ورزش‌های روستایی است.

وی با بیان اینکه در راستای احیای بازی‌های بومی محلی استان تلاش می‌کنیم، اظهار داشت: در قسمت بازی‌های بومی محلی هدف ما احیا و شناسایی بازی‌های بومی محلی است که با آیین‌ها و سنت‌های ما درهم آمیخته است و روزگاری بزرگان و پدران و مادران ما این بازی‌ها را انجام می‌دادند و امروزه فراموش شده است.

اسدی خاطر‌نشان کرد: در آئین‌های مختلف مانند عروسی‌ها، جشن برداشت محصول مانند هلو، بادام و انار مسابقات و جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شد که به مرور زمان و باتوجه با ماشینی شدن و افزایش امکانات این آئین‌ها به فراموشی رفته است. 

راهنمای مکتوب 188 بازی محلی تهیه شده است

رییس هیات ورزش‌های روستایی و بومی محلی استان عنوان کرد: تاکنون توانستیم 188 بازی را شناسایی کنیم که به صورت مکتوب جمع‌آوری شده است و در قالب راهنمای بازی‌های بومی محلی استان وارد بازار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این بازی‌ها ثبت شده‌ است؛ اضافه کرد: برای ۱۳ بازی فدراسیون به طور رسمی مسابقات برگزار می‌کند و آیین‌نامه و قوانین و مقررات آن نوشته شده است و درکل کشور به یک صورت اجرا می‌شود.

درخشش نوجوانان و جوانان استان در مسابقات بین‌المللی هفت‌سنگ

وی اظهار داشت: سال گذشته مسابقات بین‌المللی رشته هفت‌سنگ برگزار شد و استان ما این افتخار را داشت که دو بازیکن در رده ملی جوانان و نوجوانان عضو تیم ملی داشته باشد و جوانان ما قهرمان و نوجوانان نائب قهرمان مسابقات بین‌المللی شدند.

اسدی ادامه داد: دو داور از استان ما این مسابقات بین‌المللی را قضاوت کردند و مسابقات روستایی در دو بخش کلاسیک و غیرکلاسیک برگزار می‌شود که غیر کلاسیک شامل بازی‌های بومی محلی است و کلاسیک شامل رشته‌هایی مانند والیبال، فوتبال و بسکتبال است.

302 خانه ورزش در روستاهای استان فعال است

رئیس هیات ورزش‌های روستایی استان گفت: با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۶ تعداد ۱۰ خانه ورزش روستایی داشتیم که ۱۰۰ خانه دیگر در سال ۹۷ و در سال ۹۸،  ۱۴۰ خانه و امسال با کمبود اعتبارات ۵۰ خانه ورزش اضافه کردیم و اکنون حدود ۳۰۲ خانه ورزش در کل استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: رکورددار خانه کشتی در کشور هستیم و ۱۱ خانه کشتی روستایی را سال گذشته و امسال تجهیز و بهره‌برداری می‌کنیم و هدفمان این استکه در روستاهایی که سالن ورزشی و امکانات ورزشی ندارند خانه‌های ورزش دایر کنیم.

اسدی اضافه کرد: در پنج شهرستان استان شامل شهرکرد، بن، سامان، فارسان و بروجن به غیر از تعدادی از روستاهای آن مابقی به طور کامل در ایجاد خانه ورزش پوشش داده شده‌اند.

لزوم همکاری همه هیات ‌های ورزشی برای گشترش ورزش در روستاها

رئیس هیات ورزش‌های روستایی استان در پایان با بیان اینکه از مشکلات ما تعدد روستاها در استان است، گفت: برای تامین امکانات حداقلی این روستاها هزینه‌های فراوانی لازم است و اعتبارات ما محدود است و ما هیات هستیم و متولی ورزش روستا نیستیم و سایر هیات‌ها نیز بایر کمک کنند.
انتهای پیام/۶۸۰۳۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول