اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رصد کلان حوزه علم، فناوری و نوآوری

در ادامه شناخت هندسه کلان، وضعیت و قواعد کلی، آینده‌های ممکن و مسئله‌های نظام علم و فناوری مرور شده است.

رصد کلان حوزه علم، فناوری و نوآوری

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در ادامه شناخت هندسه کلان، وضعیت و قواعد کلی، آینده‌های ممکن و مسئله‌های نظام علم و فناوری مرور شده است.

رصد کلان حوزه علم، فناوری و نوآوری روندهای کلی، کارکردها، ساز و کارها، چهارچوب‌ها و اصول حاکم بر نظام علم و فناوری را از بین تحولات عظیم و گسترده این حوزه کشف می‌نماید تا به عنوان مبنایی برای تصمیمات و برنامه‌ها شود. «هندسه کلان نظام علم و فناوری»، «وضعیت و قواعد کلی حاکم بر نظام علم و فناوری»، «آینده‌های ممکن برای توسعه علم و فناوری» از مواردی است که در رصد کلان حوزه علم و فناوری قابل شناسایی و بیان است. بر این مبنا می‌توان راهکارهایی برای مسئله‌های علم و فناوری در کشور ارائه نمود.

اهمیت رصد کلان حوزه علم و فناوری

امروزه تحولات علمی در حوزه‌‌های مختلف علوم، فناوری‌‌های نوظهور و تولید اطلاعات آن چنان سریع و حجیم است که شناخت و احاطه کامل بر همه داده‌ها، اطلاعات و تحولات علمی امکان‌‌پذیر نیست. لذا برای شناخت و رصد کلان حرکت عظیم علمی و فناورانه لازم است چهارچوب‌ ها و اصول حاکم بر آن از سیلان بین این تحولات کشف ‌شود تا بتواند مبنای تصمیم‌‌گیری و برنامه‌‌ریزی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی روندهای کلی، کارکردها، ساز‌و‌کارها و آینده نظام علم و فناوری در ایران و سایر کشورهای جهان به منظور ارائه تصویری کلان از حوزه علم و فناوری است.

هندسه کلان نظام علم و فناوری موجود

۱- پیشران‌های پایه علم و فناوری در جهان

پیشران‌های پایه علم و فناوری که در واقع برآمده از نوع جهان‌بینی غرب است، بطورکلی تحت چهار عنوان قابل بیان است. این چهار عنوان عبارت است از: ۱- تلاش برای غلبه بر مرگ و فناپذیری انسان؛ ۲- بسط سلطه بشر بر کائنات اعم از زمین، هوا، فضا، جانداران و حتی سایر انسان ها چه از بعد شناختی و چه از بعد قدرت تغییر در آنها؛ ۳- رقابت با سایر انسان ها در برخورداری از منابع مختلف عالم، اعمّ از سرزمین، منابع مالی، منابع انسانی، منابع اطلاعاتی و سایر منابع متصور است؛ ۴- ساختن بهشت موعود و رسیدن به رفاه و لذت حداکثری در این دنیا.

۲- کارکردهای علم و فناوری در جهان

کارکردهای علم و فناوری در راستای پشتیبانی از پیشران های پایه علم و فناوری ایجاد شده است. این کارکردها را بطور کلی می‌توان تحت شش عنوان (چهار کارکرد اصلی و دو کارکرد فرعی) بیان کرد. این شش کارکرد عبارت است از: ۱- جذب و توسعه منابع انسانی متخصص، نخبه و دانش محور؛ ۲- کشف و شناخت جهان هستی؛ ۳-به کنترل در آوردن و استفاده از طبیعت و جهان هستی ۴- تولید ثروت و ارزش‌زایی؛ ۵- جلوگیری از دسترسی دیگران به علم و فناوری؛ و ۶- ایجاد روابط و تعاملات علمی و فناورانه.

۳- ساختارهای نظام علم و فناوری در جهان

ساختارهای نظام علم و فناوری متشکل از اجزایی است که کنار هم سیستم کاملی را تشکیل می­دهد که وظیفه آن انجام‌شدن فعالیت‌ها، فرآیندها و ساز‌و‌کارهایی است که در راستای تولید کارکردهای علم و فناوری هستند. ساختارهای نظام علم و فناوری را به طور کلی می‌توان تحت شش عنوان ذیل بیان نمود: ۱- ساختارهای جذب و نگهداری منابع انسانی ۲- ساختارهای تولید علم؛ ۳- ساختارهای بهره‌برداری از علم؛ ۴- ساختارهای ثروت‌زایی از فناوری؛ ۵- ساختارهای حفظ محرمانگی؛ ۶- ساختارهای تعاملات علمی.

وضعیت‌شناسی و قواعد کلی حاکم بر نظام علم و فناوری در جهان

در حال حاضر، علوم در سه دسته «علوم پایه»، «کاربردی» و «علومی که به فناوری تبدیل می‌شوند» قرار می‌گیرند. فناوری‌‌ها نیز در دو دسته «فناوری‌های پایه» و «فناوری‌های متمرکز روی مسائل خاص و صنایع ویژه» قرار می‌گیرند. برخی فناوری‌های پایه - و بطور خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات-  منجر به این شده‌اند که کسب‌وکارها و ایده‌های نوآورانه متعددی با سرعت بالا ایجاد شود و توسعه پیدا کند. روند قابل توجه دیگر در حوزه فناوری، «همگرا‌شدن فناوری‌‌ها» یعنی ترکیب و یکپارچه‌‌سازی فناوری‌‌های مختلف و کاربردهایشان است. نتیجه این هم‌گرایی، فناوری‌های بسیار نوین در حوزه ساخت، علوم‌ زیستی و علوم شناختی بوده‌است.

آینده‌های ممکن برای توسعه علم و فناوری

در مجموع دو رویکرد کلی در مورد آینده علم و فناوری در اسناد مختلف مورد توجه قرار گرفته ‌است. رویکرد اول معتقد است علم و فناوری با همین سرعت و شتابی که گرفته‌ است، حرکت می‌کند و دنیایی حاصل می‌شود که تمام این فناوری‌ها در اوج خود قرار‌ دارند. رویکرد دوم که یک رویکرد انتقادی نسبت به سرعت و شتاب موجود است و طرفداران این رویکرد در یک طیف از «افرادی که فکر می‌­کنند فناوری متوقف می‌شود یا به خاطر تبعات منفی اخلاقی، روحی، فرهنگی و زیست‌محیطی که فناوری دارد، خود انسان جلوی توسعه آن‌را می­‌گیرد» تا «کسانی که معتقدند انسان به جایی می‌­رسد که فناوری را نابود می­‌کند و یک برگشت به عقب اتفاق خواهد ‌افتاد» را شامل می‌شود.

مسئله‌های دولت‌ها در حوزه علم و فناوری

مسائل دولت‌‌ها در حوزه علم و فناوری با توجه به اسناد برنامه‌ای و سیاستی کشورها در دو دسته «مسئله‌‌های ایجابی» و «مسئله‌‌های تهدیدی» قرار می‌گیرند.

مسئله‌های ایجابی

ایجاد قابلیت مدیریت زیرساخت های فناورانه و بسط حاکمیت در فضای فناورانه؛
حفظ مالکیت، محرمانه نگه داشتن و جلوگیری از دسترسی دیگران و «استفاده انحصاری از منافع آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم؛
استفاده به موقع از آن در رسیدن به اهداف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی؛
استفاده از فناوری ها در توسعه قدرت نظامی برای بازدارندگی یا حتی در برخی موارد برای جنگ و سلطه بر دیگران؛
مسائل اخلاقی و فرهنگی با هدف کم کردن تهدیدات و مضرات علم و فناوری؛ تأمین منابع انسانی برای فعالیت های علمی و فناورانه؛ نحوه تعاملات علمی و فناورانه؛ و …

مسئله‌های تهدیدی

وارد شدن بنگاه های خصوصی بزرگ به حوزه های علم و فناوری که پیشتر در انحصار دولت ها بوده است؛ استفاده نامناسب از فناوری ها که ممکن است منجر به آسیب های زیست‌محیطی و سلامتی انسان ها بشود؛ از بین رفتن مرزهای جغرافیایی در ارتباطات، تعاملات؛ ایجاد آموزش و همکاری های غیرمادی که خارج از اشراف حاکمیت ها قابل انجام است؛ عدم امکان پیگیری و مدیریت تعاملات مالی بواسطه توسعه رمز ارزها؛ و …

راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه فعالانه کشور با مسئله های علم و فناوری

بر اساس چهارچوب‌ ها و قواعد استخراج‌شده در توسعه علم و فناوری در جهان که در بالا ذکر شد، راهکارهای ذیل برای مواجهه فعالانه کشور با مسائل این حوزه ارائه می‌گردد. این راه‌کارها در درجه اول «نظام علم و فناوری» و در درجه دوم «وضعیت علم و فناوری» در کشور را بهبود می‌دهند. لازم به ذکر است که جنس راهکارها و راه‌ حل‌های ارائه‌شده غالبا ساختاری است. این پیشنهادها عبارتند از: «آزاد کردن دسترسی به مستندات علمی»، «ایجاد شبکه ارزیابی کور یا پنهان»، «ایجاد مؤسسات بین رشته ‌ای اثرگذار»، «اصلاح شاخص ‌ها و ساز‌و‌کارهای ارزیابی»، «استفاده از داده ‌ها در رصد و ارزیابی علم و فناوری»، «تعریف دوره‌ ای پروژه‌ های استراتژیک علمی و فناوری»، «هویت‌ بخشی به گروه‌ های دانش ‌آموزی و دانشجویی»، «استقلال در رصد و هدایت نظام علم و فناوری».

پ.ن: این مطالعه در شرکت تترا با همکاری احمد پورحیدر، احمد خلیلی، امیر رودی و مهدی دیداری در سال ۱۳۹۴ انجام شده است.

منبع: سایت جامعه اندیشکده‌ها

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول