به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در ادامه شناخت هندسه کلان، وضعیت و قواعد کلی، آیندههای ممکن و مسئلههای نظام علم و فناوری مرور شده است.
رصد کلان حوزه علم، فناوری و نوآوری روندهای کلی، کارکردها، ساز و کارها، چهارچوبها و اصول حاکم بر نظام علم و فناوری را از بین تحولات عظیم و گسترده این حوزه کشف مینماید تا به عنوان مبنایی برای تصمیمات و برنامهها شود. «هندسه کلان نظام علم و فناوری»، «وضعیت و قواعد کلی حاکم بر نظام علم و فناوری»، «آیندههای ممکن برای توسعه علم و فناوری» از مواردی است که در رصد کلان حوزه علم و فناوری قابل شناسایی و بیان است. بر این مبنا میتوان راهکارهایی برای مسئلههای علم و فناوری در کشور ارائه نمود.
اهمیت رصد کلان حوزه علم و فناوری
امروزه تحولات علمی در حوزههای مختلف علوم، فناوریهای نوظهور و تولید اطلاعات آن چنان سریع و حجیم است که شناخت و احاطه کامل بر همه دادهها، اطلاعات و تحولات علمی امکانپذیر نیست. لذا برای شناخت و رصد کلان حرکت عظیم علمی و فناورانه لازم است چهارچوب ها و اصول حاکم بر آن از سیلان بین این تحولات کشف شود تا بتواند مبنای تصمیمگیری و برنامهریزی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی روندهای کلی، کارکردها، سازوکارها و آینده نظام علم و فناوری در ایران و سایر کشورهای جهان به منظور ارائه تصویری کلان از حوزه علم و فناوری است.
هندسه کلان نظام علم و فناوری موجود
۱- پیشرانهای پایه علم و فناوری در جهان
پیشرانهای پایه علم و فناوری که در واقع برآمده از نوع جهانبینی غرب است، بطورکلی تحت چهار عنوان قابل بیان است. این چهار عنوان عبارت است از: ۱- تلاش برای غلبه بر مرگ و فناپذیری انسان؛ ۲- بسط سلطه بشر بر کائنات اعم از زمین، هوا، فضا، جانداران و حتی سایر انسان ها چه از بعد شناختی و چه از بعد قدرت تغییر در آنها؛ ۳- رقابت با سایر انسان ها در برخورداری از منابع مختلف عالم، اعمّ از سرزمین، منابع مالی، منابع انسانی، منابع اطلاعاتی و سایر منابع متصور است؛ ۴- ساختن بهشت موعود و رسیدن به رفاه و لذت حداکثری در این دنیا.
۲- کارکردهای علم و فناوری در جهان
کارکردهای علم و فناوری در راستای پشتیبانی از پیشران های پایه علم و فناوری ایجاد شده است. این کارکردها را بطور کلی میتوان تحت شش عنوان (چهار کارکرد اصلی و دو کارکرد فرعی) بیان کرد. این شش کارکرد عبارت است از: ۱- جذب و توسعه منابع انسانی متخصص، نخبه و دانش محور؛ ۲- کشف و شناخت جهان هستی؛ ۳-به کنترل در آوردن و استفاده از طبیعت و جهان هستی ۴- تولید ثروت و ارزشزایی؛ ۵- جلوگیری از دسترسی دیگران به علم و فناوری؛ و ۶- ایجاد روابط و تعاملات علمی و فناورانه.
۳- ساختارهای نظام علم و فناوری در جهان
ساختارهای نظام علم و فناوری متشکل از اجزایی است که کنار هم سیستم کاملی را تشکیل میدهد که وظیفه آن انجامشدن فعالیتها، فرآیندها و سازوکارهایی است که در راستای تولید کارکردهای علم و فناوری هستند. ساختارهای نظام علم و فناوری را به طور کلی میتوان تحت شش عنوان ذیل بیان نمود: ۱- ساختارهای جذب و نگهداری منابع انسانی ۲- ساختارهای تولید علم؛ ۳- ساختارهای بهرهبرداری از علم؛ ۴- ساختارهای ثروتزایی از فناوری؛ ۵- ساختارهای حفظ محرمانگی؛ ۶- ساختارهای تعاملات علمی.
وضعیتشناسی و قواعد کلی حاکم بر نظام علم و فناوری در جهان
در حال حاضر، علوم در سه دسته «علوم پایه»، «کاربردی» و «علومی که به فناوری تبدیل میشوند» قرار میگیرند. فناوریها نیز در دو دسته «فناوریهای پایه» و «فناوریهای متمرکز روی مسائل خاص و صنایع ویژه» قرار میگیرند. برخی فناوریهای پایه - و بطور خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات- منجر به این شدهاند که کسبوکارها و ایدههای نوآورانه متعددی با سرعت بالا ایجاد شود و توسعه پیدا کند. روند قابل توجه دیگر در حوزه فناوری، «همگراشدن فناوریها» یعنی ترکیب و یکپارچهسازی فناوریهای مختلف و کاربردهایشان است. نتیجه این همگرایی، فناوریهای بسیار نوین در حوزه ساخت، علوم زیستی و علوم شناختی بودهاست.
آیندههای ممکن برای توسعه علم و فناوری
در مجموع دو رویکرد کلی در مورد آینده علم و فناوری در اسناد مختلف مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد اول معتقد است علم و فناوری با همین سرعت و شتابی که گرفته است، حرکت میکند و دنیایی حاصل میشود که تمام این فناوریها در اوج خود قرار دارند. رویکرد دوم که یک رویکرد انتقادی نسبت به سرعت و شتاب موجود است و طرفداران این رویکرد در یک طیف از «افرادی که فکر میکنند فناوری متوقف میشود یا به خاطر تبعات منفی اخلاقی، روحی، فرهنگی و زیستمحیطی که فناوری دارد، خود انسان جلوی توسعه آنرا میگیرد» تا «کسانی که معتقدند انسان به جایی میرسد که فناوری را نابود میکند و یک برگشت به عقب اتفاق خواهد افتاد» را شامل میشود.
مسئلههای دولتها در حوزه علم و فناوری
مسائل دولتها در حوزه علم و فناوری با توجه به اسناد برنامهای و سیاستی کشورها در دو دسته «مسئلههای ایجابی» و «مسئلههای تهدیدی» قرار میگیرند.
مسئلههای ایجابی
ایجاد قابلیت مدیریت زیرساخت های فناورانه و بسط حاکمیت در فضای فناورانه؛
حفظ مالکیت، محرمانه نگه داشتن و جلوگیری از دسترسی دیگران و «استفاده انحصاری از منافع آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم؛
استفاده به موقع از آن در رسیدن به اهداف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی؛
استفاده از فناوری ها در توسعه قدرت نظامی برای بازدارندگی یا حتی در برخی موارد برای جنگ و سلطه بر دیگران؛
مسائل اخلاقی و فرهنگی با هدف کم کردن تهدیدات و مضرات علم و فناوری؛ تأمین منابع انسانی برای فعالیت های علمی و فناورانه؛ نحوه تعاملات علمی و فناورانه؛ و …
مسئلههای تهدیدی
وارد شدن بنگاه های خصوصی بزرگ به حوزه های علم و فناوری که پیشتر در انحصار دولت ها بوده است؛ استفاده نامناسب از فناوری ها که ممکن است منجر به آسیب های زیستمحیطی و سلامتی انسان ها بشود؛ از بین رفتن مرزهای جغرافیایی در ارتباطات، تعاملات؛ ایجاد آموزش و همکاری های غیرمادی که خارج از اشراف حاکمیت ها قابل انجام است؛ عدم امکان پیگیری و مدیریت تعاملات مالی بواسطه توسعه رمز ارزها؛ و …
راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه فعالانه کشور با مسئله های علم و فناوری
بر اساس چهارچوب ها و قواعد استخراجشده در توسعه علم و فناوری در جهان که در بالا ذکر شد، راهکارهای ذیل برای مواجهه فعالانه کشور با مسائل این حوزه ارائه میگردد. این راهکارها در درجه اول «نظام علم و فناوری» و در درجه دوم «وضعیت علم و فناوری» در کشور را بهبود میدهند. لازم به ذکر است که جنس راهکارها و راه حلهای ارائهشده غالبا ساختاری است. این پیشنهادها عبارتند از: «آزاد کردن دسترسی به مستندات علمی»، «ایجاد شبکه ارزیابی کور یا پنهان»، «ایجاد مؤسسات بین رشته ای اثرگذار»، «اصلاح شاخص ها و سازوکارهای ارزیابی»، «استفاده از داده ها در رصد و ارزیابی علم و فناوری»، «تعریف دوره ای پروژه های استراتژیک علمی و فناوری»، «هویت بخشی به گروه های دانش آموزی و دانشجویی»، «استقلال در رصد و هدایت نظام علم و فناوری».
پ.ن: این مطالعه در شرکت تترا با همکاری احمد پورحیدر، احمد خلیلی، امیر رودی و مهدی دیداری در سال ۱۳۹۴ انجام شده است.
منبع: سایت جامعه اندیشکدهها
انتهای پیام/