اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

طلبه‌ای که گروه روضه خانگی را با 5 میلیون تومان راه انداخت/ کشتی نجاتی به نام روضه خانگی

هربار این عنایت خود اهل بیت(ع) بوده که بودجه و ادامه کار را تامین کرده است. اگر به محاسبه عقلانی ما بود این بودجه تامین نمی‌شد و کار متوقف می‌شد. اما با اعتماد به توکل به صاحبان مجلس یک‌باره از جایی که فکر نمی‌کنیم کمک می‌رسد.

طلبه‌ای که گروه روضه خانگی را با 5 میلیون تومان راه انداخت/ کشتی نجاتی به نام روضه خانگی

گروه خانواده؛نعیمه موحد: روضه خانگی از قدیم‌الایام اسمش با مجالس زنانه گره خورده است. شاید چون در آن زمان رسم حضور زنان در مسجد و تکایای مذهبی یا نبوده یا کمتر بوده است، زنان ارادت خود به ائمه را با برپایی روضه در خانه خودشان نشان می‌دادند.

البته که روضه خانگی فقط محدود به ماه‌های محرم و صفر و فقط هم مختص زنان نبوده است. گاهی یک بانی در تمام ایام سال و حتی سالها یک روز خاص در هفته یا ماه را در منزلش روضه برگزار می‌کند و همه مدعوین همیشگی هم از روز برگزاری این روضه باخبر هستند. بانی روضه خانگی معقتد است آوردن اسم ائمه، اشک ریختن برای آنها و پذیرایی از مهمانانش به خانه برکت و نور می‌آورد و دعای خیر اولیا و ائمه را بدرقه اهل خانه می‌کند.

اگرچه در سالهای اخیر برپایی هیئت‌های بزرگ و تکایای بسیار حتی در شهرهای کوچک روضه‌های خانگی را از رونق انداخته اما توصیه بزرگان دین همیشه به برپایی روضه خانگی جهت تبرک و جاری شدن اسم ائمه در خانه‌ها بوده است.

در این سالها روضه خانگی زیاد تغییر کرده است اما هنوز در بسیاری از شهرها بانی‌هایی پیدا می‌شدند که دوست دارند مجلس عزا را به خانه خود بیاورند. حالا با شیوع کرونا، گویا یک بار دیگر قرار است رونق از هیات بزرگ با امکانات پیشرفته و زیاد دوباره به خانه‌های کوچک با پذیرایی چای قند و خرما برگردد.

گروه «سفینه‌النجاه» گرچه کارش را از قبل از ایام شیوع کرونا آغاز کرده است اما این روزها یکی از هزاران کشتی نجاتی است که عاشقان اباعبدالله، جدامانده از هیئت و تکیه را به روضه خانگی و صیقل روح در اشک چشم روضه می‌رساند. «وحید قافی» طلبه 32ساله یزدی و موسس گروه «سفینه‌النجاه»  در این گفت‌وگو از ایده تا راه‌اندازی و حال و روز این روزهای گروه در ایام محرم می‌گوید.

 

ایده شکل گیری گروه «سفینه‌النجاه» از کجا مطرح شد؟

ایده راه‌اندازی گروهی برای برپایی روضه خانگی از فعالیت من درفضای مجازی شروع شد. بنده چندسالی است که در قالب گروه‌هایی مجازی برای طلاب کار فرهنگی انجام می‌دهم تا آنها حضور موثر در فضای مجازی داشته باشند. همیشه هم ذهنم درگیر این است که چه کار فرهنگی جدید امکان راه‌اندازی دارد تا سراغ آن بروم. سال 89 خیلی اتفاقی به ذهنم رسید که اگر امکانش باشد روضه خانگی را از طریق فضای مجازی احیا کنیم، خیلی خوب می‌شود.

آن موقع نگاه کردم و دیدم ته کارت بانکی‌ام حدود 5میلیون تومان پول دارم. کار را با توکل به خدا و اهل بیت(ع) و همین 5میلیون تومان شروع کردم. 3میلیون تومان از این پول را سیستم صوتی خریدم. یک میلیون تومان آن خرج تبلیغات مجازی شد و یک میلیون باقیمانده هم ماند برای پولی که باید به مداح و روضه‌خوان بدهم.

با این مبلغ هزینه سخنران و... تامین می‌شد؟

این برای ابتدای کار بود. بعد از آن وقتی در کانال تبلیغ کردیم و اعضایی هم اضافه شدند، افراد به نیت خیر به این طرح کمک کردند و کم‌کم بودجه برای گسترش کار بیشتر شد. پارسال ما در شهر قم در عرض 7ماه، هفتصد مجلس برگزار کردیم.

 

بعد از شیوع کرونا تغییری در روند کار صورت گرفت؟

ابتدای شیوع کرونا کار را برای چندماه تعطیل کردیم. چون این بیماری هنوز تا حد زیادی ناشناخته بود. امسال دوباره کار را از سر گرفتیم. مخصوصا برای ایام محرم و صفر که به نظر می‌آمد لازم است روضه‌های خانگی  یک بار دیگر رونق بگیرد. به لطف خدا امسال تا به اینجای کار توانسته‌ایم فعالیت خودمان را به شهرهایی مثل تهران، یزد، اصفهان، مشهد گسترش بدهیم. ان‌شاالله در آینده شیراز و کاشان هم به این جمع اضافه خواهند شد. این قصد را داریم که ان‌شالله تا آخرسال طرح را به تمام کشور گشترش بدهیم.

پس یعنی هزینه‌ها کاملا مردمی پرداخت می‌شود؟

بله. اعضای کانال از تبلغیات فضای مجازی به کانال پیوستند و در حد توان خود به گروه کمک می‌کنند. گاهی هم از این طریق خیرینی به ما مرتبط می‌شوند و کمک می‌رسانند.

 

هزینه مداح و سخنران و اعزام به شهرهای مختلف برای کسی که بخواهد روضه خانگی برپا کند حدودا چقدر است؟

اول درباره انتخاب سخنران و مداح بگویم. من چند کانال حوزوی را اداره می‌کنم. در این کانال که سخنرانان و مداحین زیادی عضو بودند؛ فراخوان دادم و کسانی که آمادگی و توانمندی داشتند، اعلام کردند. من از این افراد خواستم رزومه و نمونه صوت خود را بفرستند. حدود 500 مورد به دستم رسید که در ابتدای کار از بین این تعداد 10نفر را انتخاب و کار را شروع کردیم.

اما در مورد هزینه ما به هر سخنران که مداحی را هم خودش انجام می‌دهد، 60هزارتومان پرداخت می‌کنیم. مداحی هم از شهری به شهر دیگر اعزام نمی‌شود. مثلا اگر شما از تهران درخواست روضه خانگی داشته باشید، ما یکی از مداحان خود در شهر تهران را برای شما هماهنگ می‌کنیم.

کسانی که بخواهند ارتباط بگیرند فقط کافیست عدد 5 را به سامانه پیامکی 1000011001100 پیامک کنند. آدرس‌های ما در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای آنها پیامک می‌شود. البته برای ثبت درخواست فعلا فقط از طریق پیام‌رسان ایتا این قابلیت وجود دارد. در این پیام‌رسان برای هر استانی ادمین و آی‌دی جداگانه وجود دارد که به درخواست هر کس رسیدگی می‌کند. در ادامه ادمین شرایط را برای شما ارسال می‌کند و اگر شرایط را دارا بودید، آدرس دقیق، روز و ساعت دقیق و مشخصات برگزاری روضه خانگی را اطلاع می‌دهید و ما سخنران-مداح را اعزام می‌کنیم.

 

تا به حال خاطره و ماجرای جالبی از برگزاری این روضه‌های خانگی برایتان اتفاق افتاده است؟

با توجه به اینکه هزینه کار ما کاملا مردمی و از طریق خیرین تامین می‌شود؛ سال گذشته نمی‌دانم بنا به چه دلایلی یک‌باره کمک‌های اعضای گروه بسیار کم شد و ما به مشکل بودجه خوردیم. تا قبل از محرم با توکل به اهل بیت(ع) جلو آمدیم ولی نزدیکی‌های محرم بودجه‌مان کاملا تمام شد. آن هم زمانی که درخواست‌هایمان زیاد شده بود. واقعیت این است که من ترسیدم درخواست جدید قبول کنم و گفتم  همین‌ دو و سه درخواستی که تا الان ثبت شده را برگزار می‌کنیم.

در همین ایام یکی از دوستان طلبه با من تماس گرفت و گفت من امسال برای تبلیغ جایی نرفتم و در قم هستم. اگر مجلسی هست بگویید برای سخنرانی و مداحی بیایم. من ایشان را به یکی از مجالسی که قبلا هماهنگ شده بود اعزام کردم. بعد از پایان مجلس ایشان بلافاصله با من تماس گرفتند و ضمن تشکر و اینکه می‌گفتند تابه حال مجلسی به این نورانیت نرفته بودم، خواستند باز هم ایشان را برای مجالس بعدی اعزام کنم. من جریان را گفتم و گفتم تقریبا دیگر درخواستی نمانده و به دلیل کمبود بودجه برای محرم مجلسی را قبول نکرده‌ام.

 

شب دوباره ایشان با من تماس گرفتند و گفتند خیری پیدا شده که کل هزینه‌های ماه محرم را تقبل کرده است. با کمک این خیر محترم ما برای محرم سال گذشته بیشتر از 250مجلس روضه خانگی برگزار کردیم. ماه صفر که رسید گفتند آن خیر فقط محرم را تقبل کرده است. این بار هم بودجه ما صفر بود. اما به اهل بیت(ع) اعتماد کردیم و دیگر درخواستی را رد نکردیم. صدوخورده‌ای درخواست برای ماه صفر ثبت شد و این بار هم با کمک اهل بیت(ع) اعضای کانال مشارکت کردند و هزینه این تعداد مراسم در محرم هم تامین شد. حتی بعد از صفر مقداری پول هم اضافه آمد.

در واقع می‌خواهم بگویم هربار این عنایت خود اهل بیت(ع) بوده که بودجه و ادامه کار را تامین کرده است. اگر به محاسبه عقلانی ما بود این بودجه تامین نمی‌شد و کار متوقف می‌شد. اما با اعتماد به توکل به صاحبان مجلس یک‌باره از جایی که فکر نمی‌کنیم کمک می‌رسد.

الان هم روند همین است و در واقع قرار ما با خودمان این است که درخواستی را به خاطر کمبود بودجه رد نکنیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول