اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

زمان صادرات مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران تالشی/ دلالانی که مفت‌خری می‌کنند

کیوی‌کاران تالشی بر این باورند در برهه‌ای که کیوی به قیمت مناسب خریدار دارد ممنوعیت صادراتی مانع از فروش این محصول می‌شود و پس از مدتی به دلیل نگرانی آن‌ها از شرایط جوی نامناسب، باغداران به فروش محصول خود به قیمت نصف رضایت می‌دهند.

زمان صادرات مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران تالشی/ دلالانی که مفت‌خری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، کیوی محصولی با ده‌ها خاصیت که حدود دو دهه است کاشت آن در غرب گیلان به‌ویژه شهرستان تالش روزبه‌روز در حال افزایش است.

رغبت مردم به کاشت نهال کیوی در طول سال‌های گذشته ازیک‌طرف و احداث سردخانه‌های متعدد از طرف دیگر نقش مهمی در افزایش درآمد کیوی کاران منطقه داشته، اما همچنان باغداران تالشی در مراحل مختلف تولید، بسته‌بندی و فروش این محصول مهم با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

شهرستان تالش چهار هزار و ۵۰۰ کیوی کار دارد که در ۳۹۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول کیوی برداشت می‌کنند.

حجم تولید بالای این شهرستان و گرایش کشاورزان و باغداران تالشی به کاشت کیوی لزوم توجه و برنامه‌ریزی دقیق مسؤولین را می‌طلبد تا حاصل زحمات هزاران باغدار تالشی به جیب دلالان نرود.

قیمت‌گذاری دلالان و سردخانه داران

اما بسیاری از کیوی کاران تالشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با گلایه از خرید ارزان محصول کیوی باغداران تالشی، باوجوداینکه در بازارهای جهانی کیوی تالش باقیمت‌های بسیار بالاتری بفروش می‌رسد، دخالت دلالان و برخی سردخانه داران در  قیمت‌گذاری کیوی را یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت این محصول می‌دانند.

آقای نوید حیدری کیوی کار اهل دهستان جوکندان تالش با انتقاد از اینکه سردخانه‌ها به‌جای اینکه به داد باغداران برسند بلای جان آنان شده‌اند می‌گوید باوجوداینکه در اواسط تابستان افراد متعددی برای خرید کیوی تالش به قیمت بسیار مناسب به ما مراجعه می‌کنند، اما به دلیل ممنوعیت صادرات چرخه خریدوفروش مختل می‌شود.

یکی از باغداران اهل خطبه سرای تالش نیز با ابراز تأسف از اینکه سال‌هاست حاصل دسترنج بسیاری از باغداران به جیب دلالان می‌رود معتقد است درزمانی که کیوی به قیمت مناسب، مشتری دست‌به‌نقد دارد ممنوعیت‌های صادراتی مانع از فروش محصولات ما می‌شود.

  کریم قنبری نگرانی باغداران کیوی از شرایط جوی  را از دیگ عوامل کاهش قیمت آن به میزان نصف قیمت واقعی می‌داند که  و باغداران را مجبور به فروش ارزان محصولات خود کرده و یا باید با تعرفه‌های بیش از قیمت مصوب به سردخانه‌ها بسپارند که در این میان سود بسیار زیادی نصیب سردخانه داران می‌شود.

وعده بررسی از سوی مسؤولان دولتی

چندی پیش بود که سید عیسی مهدوی فرماندار تالش در حاشیه  جلسه بررسی مشکلات کیوی کاران که با حضور نماینده کیوی کاران، جهاد کشاورزی استان و رئیس جهاد شهرستان و برخی بخشداران از بررسی چالش‌های پیش روی کیوی کاران منطقه خبر داده و گفت که طی این جلسه مشکلات کیوی کاران و سردخانه داران ازجمله قیمت خدمات، زمان برداشت و صادرات محصول موردبررسی قرارگرفته و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

زمان خرید فروش عامل مشکلات کیوی‌کاران

رئیس جهاد کشاورزی تالش نیز عمده چالش پیش روی کیوی کاران را مربوط به زمان خریدوفروش این محصول می‌داند و معتقد است در منطقه‌ای همچون تالش که تبدیل به قطب تولید کیوی در کشور شده باید شرایط برداشت محصول طوری باشد که کشاورز در زمان خرید ضرر نکند.

سید علی موسوی معتقد است که باید قند کیوی به حد ۶/۲ برسد  تا این محصول در سردخانه پوسیده نشود و به همین دلیل صورت‌جلسه بررسی حل مشکلات کیوی کاران را برای استانداری و وزارت جهاد ارسال کرده تا مسئله زمان قیمت‌گذاری و تعرفه گذاری را نیز با برسی بیشتر حل کند.

دلایل افزایش هزینه تولید و تأکید بر برندسازی

اسماعیل مشیر تالش دبیر انجمن صنفی کیوی‌کاران، صادرکنندگان و سردخانه داران استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس سنتی بودن، تک‌رقم بودن محصول، عدم مدیریت باغات، پایین بودن سطح دانش فنی باغداران و ضعف تحقیقات در کلیه مراحل تولید، فرآوری و صادرات و همچنین هزینه‌های بالای نهاده‌های کشاورزی را از عوامل افزایش هزینه تولید محصول کیوی دانسته و بر برند سازی و رقابت در بازارهای جهانی تأکید کرد.

معضل ممنوعیت‌های صادراتی در اواسط تابستان

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده مهم‌ترین چالش پیش روی کیوی‌کاران در تالش ممنوعیت‌های صادراتی در اواسط تابستان است، درست زمانی که کیوی تولیدی تالش مشتریانی بسیاری در بازارهای جهانی دارد و اگر این ممنوعیت‌ها رفع شود سود زیادی برای کشاورزان در پی خواهد داشت، اما در مقابل این امر موجب خالی شدن سردخانه‌ها می‌شود.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول