اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

نخستین روز آرامش پس از 14 ماه پراسترس/ کنکوری های 99 از تجربه متفاوت آزمون کرونایی می گویند

با بسته شدن پرونده کنکور کرونایی ۹۹، خبرنگار فارس به میان کنکوری های امسال رفت و جزئیات نحوه برگزاری آزمون را جویا شد. دانش آموزان دیروز و دانشجوهای فردا از بهداشت، فاصله صندلی ها، کنکور در فضای باز مسقف، پک ضدعفونی، بازرسی الکترونیکی، تب سنجی و بررسی هویت گفتند.

نخستین روز آرامش پس از 14 ماه پراسترس/ کنکوری های 99 از تجربه متفاوت آزمون کرونایی می گویند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکور سراسری سال ۹۹ بالاخره در ۳ روز متوالی برگزار شد و پرونده این آزمون جنجالی در سالی که ویروس کرونا در ایران و جهان شایع شده است، بسته شد.

این آزمون پس از کش و قوس فراوان با تصمیم نهایی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریورماه ۹۹ با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی برگزار شد و دستگاه ‌های در برگزاری این آزمون نقش ایفا کردند.

رعایت پروتکل ‌های بهداشتی، افزایش فاصله صندلی‌ ها به ۱.۸ متر، الزام استفاده از ماسک و اخذ آزمون در محیط جدا از داوطلبان کرونایی بخشی از تفاوت ‌های این آزمون با سال ‌های گذشته بود.

تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور سراسری سال ۹۹، حدود ۲۷ هزار و ۱۱۳ نفر بیشتر از آمار داوطلبان کنکور سال ۹۸ بود. 

پس از بسته شدن پرونده کنکور جنجالی ۹۹، خبرنگار فارس به سراغ داوطلبان این آزمون رفته تا جزئیات و نحوه برگزاری آزمون را از آنان جویا شده است.

*یکی از دفترچه ها روی زمین بود
فاطمه، یک داوطلب کنکور ریاضی درباره مشاهدات خود در جلسه آزمون به خبرنگار فارس، گفت: وقتی آزمون شروع شد، دفترچه های عمومی کنکو‌ر روی زمین گذاشته نشد؛ اما برای دفترچه های اختصاصی چاره ای نبود ‌و مراقبت ها دفترچه ها را روی زمین گذاشتند. با این حال مراقب ها سعی کردند دفترچه ها را روی نایلون دفترچه سوالات اول که بچه ها روی زمین گذاشته بودند بگذارند.
وی گفت: اتفاقا امسال به نظرم رسید که اصولا چرا سال های قبل دفترچه ها روی زمین می گذاشتند در حالی که می شود دفترچه را روی دسته صندلی گذاشت.

*بهداشت کنکور کرونایی از کنکور عادی بیشتر بود
ستایش، یک داوطلب کنکور سراسری ۹۹ در رشته زبان های خارجی هم درباره مشاهدات خود درباره کنکور امسال، گفت: امسال سال دومی است که در کنکور شرکت می کنم. در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودم و همه چیز از نظر من خوب بود. نظافت محیط، رفتار کارکنان، تهویه هوا، پنجره و فاصله صندلی ها همه خوب بود. در مجموع می توانم بگویم که حتی با‌وجود شرایط کرونا در کشور، شرایط کنکور امسال از سال قبل بهتر بود. یعنی امسال باوجود کرونا همه چیز حتی بهتر بود.

*کنکور در دانشگاه های بزرگ بهتر است

زینب یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ در گفت وگو با خبرنگار فارس از برخی از شرایط برگزاری آزمون خود رضایت نداشت.

وی گفت: من در کنکور آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده بودم ‌و محل آزمونم در یک موسسه غیرانتفاعی در مرکز تهران بود. به طور کلی از وضعیت برگزاری آزمون رضایت داشتم اما وقتی فردای آن روز  در کنکور زبان در دانشگاه تهران بودم،  متوجه شدم شرایط برگزاری آزمون بسته به محل آزمون ها بسیار متفاوت است.

وی گفت: البته از قبل هم تجربه این موضوع را داشتم و می دانستم که شرایط برگزاری کنکور در مجموع در دانشگاه های بزرگ بهتر است. امسال که شرایط تحت تاثیر کرونا بود هم باز این تفاوت دیده می شد.

*فاصله صندلی ها بیشتر از یک متر و ۸۰ سانت بود
زمان آزمون به پایان رسیده و داوطلبان هنوز در حال خروج از محل آزمون هستند؛ برخی از داوطلبان که زودتر خارج شده اند هم منتظر دوستان شان هستند تا درباره کنکور چندکلامی با هم گفت وگو کنند.

در اطراف  ورودی دانشگاه در دانشگاه تهران با داوطلبان دیگری هم کلام شدیم.

رعنا، داوطلب دختری که او هم در یکی از ساختمان های دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران آزمون خود را پشت سر گذاشته است درباره ارزیابی خود از وضعیت برگزاری کنکور در شرایط کرونایی به خبرنگار فارس، گفت: در خبرها خوانده بودم که فاصله صندلی ها باید یک متر و ۸۰ سانتیتر باشد، در دانشگاه تهران فاصله صندلی ها حتما یک‌ متر و ۸۰ سانت بود و حتی فکر می کنم که فاصله بیشتر هم بود. 
وی‌ گفت: در کلاسی که ما بودیم برای اینکه فاصله صندلی ها بیشتر شود، یک ردیف صندلی اضافه در وسط کلاس چیده شده بود. 
وی با خنده، گفت: چندین مدل صندلی در کلاس ها و راهرو ها دیده میشد. انگار از هر جا توانسته اند صندلی آورده بودند.

داوطلب دیگری حرف رعنا را نیمه تمام گذاشت. او گفت که در کنکور او فاصله صندلی ها اصلا به اندازه گفته شده نبوده است و اضافه کرد: حداقل برای من صندلی اول رو به روی تخته کلاس بودم فاصله ام  با نفر پشتی زیاد نبود.

*کنکور در فضای باز مسقف
موقع خداحافظی بود و جمع دوستان در حال پراکنده شدن بودند. دوست این داوطلب هم به گفت وگو اضافه شد و جزییات بیشتری را از دید خود بیان کرد.

حدیثه سادات، داوطلب که در گروه آزمایشی زبان های خارجی کنکور داده است با تایید صحبت های دوست خود به خبرنگار فارس، گفت: دیدم که برخی صندلی ها در فضای باز زیر سقف چیده شده اند که گویا با بیشتر کردن فاصله صندلی ها، دانشگاه جا کم آورده بوده و مجبور شده برخی بچه ها را بیرون از ساختمان ها بنشاند. البته صبح بود و هوا خنک بود و مدت کنکور آزمایشی زبان های خارجی هم کمتر از دیگر گروه ها است.

مشخص نیست که به شوخی یا جدی می گوید که من هم حتی دوست داشتم بیرون بودم. 

*پک ضدعفونی دادند ‌و برخی جاها هم ندادند
از صحبت های داوطلبان کنکوری امسال، وجود تفاوت هایی در عمل برخی حوزه های امتحانی نتیجه می شود.

امیر علی، یک داوطلب گروه آزمایشی علوم ریاضی است که در کنکور آزمایشی زبان های خارجی هم شرکت کرده است. او درباره مشاهدات خود به خبرنگار فارس، گفت: در کنکور ریاضی به ما پک بهداشتی شامل یک عدد ماسک و دو عدد پد الکی ضدعفونی دادند اما در کنکور زبان های خارجی پکی به داوطلب ها ندادند.
وی گفت: البته تقریبا تا جایی که دیدم همه داوطلبان با ماسک و حتی برخی با شیلد آمده بودند ‌و در واقع منتظر نبودند که در کنکور به آنان ماسک داده شود. 
وی اضافه کرد: من و دوستانم که اسپری ضدعفونی کننده هم همراه خود داشتیم و البته همچنین اغلب بچه ها اسپری ضدعفونی کننده همراه خود آورده بودند.

*بررسی فیزیکی با دستگاه های الکترونیکی در اغلب حوزه ها

یکی از ویژگی های کنکور سراسری امسال، بررسی فیزیکی بود با دستگاه های الکترونیکی بو که در اغلب حوزه ها انجام شد.

سلاله، داوطلب کنکور ریاضی و زبان در این باره به خبرنگار فارس، گفت: در هر دو نوبت کنکور بازرسی توسط دستگاه های الکترونیکی انجام شد. 

وی گفت: اتفاقا چون بحث تقلب در کنکور هم مطرح شده بود به این موضوع توجه کردم و حتی من از دوستانم نشنیدم که در حوزه ای بدون دستگاه و مثل قدیم بازرسی کرده باشند. 

*تب سنجی در برخی حوزه ها انجام شد

از این داوطلب همچنین درباره تب سنجی در کنکور هم سوال پرسیدیم. او در این باره به خبرنگار فارس، گفت: فقط در یکی از کنکورهای تب سنجی انجام شد.

وی توضیح داد: گویا تب سنجی ضروری نبوده است، زیرا خواهرم هم که قبل از من کنکور ارشد داشت گفت که تب سنجی نشده بود. خودم هم در یکی از کنکورهایم با همین دستگاه های معمول تب سنجی، تب سنجی شدم و در کنکور دیگر، کاری به تب نداشتند.

*کارت های شناسایی داوطلبان چک شد
مسئله بررسی هویت و چک کردن کارت های شناسایی یکی از موضوعاتی بود که قبل از برگزاری کنکور سراسری امسال مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت.

خبرنگار فارس در این باره وضعیت را از چند داوطلب که در جلسه کنکور حضور داشته اند، جویا شد.

سونیا، یک داوطلب گروه تجربی است که در روز جمعه کنکور داده است. او به خبرنگار فارس، گفت که در جلسه کنکور کارت های شناسایی همه داوطلبان چک شد. 

سونیا اضافه کرد: مراقب خودمان تطبیق مشخصات کارت ام با مشخصات سربرگ پاسخ نامه سوالات را چک کردو پس از آن هم یک مراقبی آمد و کارت ورود به جلسه ‌و کارت شناسایی ام را چک کرد.

سونیا تاکید کرد: علاوه بر این، مراقب به هر که می رسید می خواست که ماسک را پایین بیاورد تا صورت مان را ببیند.

*کارت های شناسایی داوطلبان چک نشد

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، همین سوال را از داوطلب دیگری هم پرسیدیم. 

عطیه، داوطلب دیگری در همان گروه کنکوری، به این سوال خبرنگار فارس پاسخ منفی داد و گفت که در حوزه امتحانی او کارت های شناسایی داوطلبان چک نشده است.

عطیه گفت: در حوزه امتحانی ما کارت شناسایی نخواستند؛ فقط کارت ورود به جلسه آزمون را خواستند و گفتند ماسک را پایین بیاورید و کارت آزمون را با خودمان چک کردند. البته ما کارت شناسایی برده بودیم و اگر چک می کردند هم کارت داشتیم.

*خیال راحت پس از کنکور

ماندانا، که پس از پایان کنکور هنوز منتظر والدین اش بود، آخرین هم صحبت ما شد. خبرنگار فارس از او پرسید که آیا علاقه مند بود که کنکور برگزار شود یا به تعویق بیفتد؟

ماندانا همچنان که برای پیدا کردن پدر یا مادرش با چشم خیابان را جست و جو می کرد، گفت: نه چرا عقب بیفتد؟ خوب شد که تمام شد. از شهریور در حال درس خواندن هستم. خسته شدیم. بهتر که هر چه زودتر تکلیف روشن شود. خیالم راحت شد.

او اما از سختی سوالات گروه تجربی در کنکور امسال گلایه کرد و گفت: این همه درس بخوانی اما چه فایده وقتی سوالات خیلی سخت است کسی که درس خوانده است با کسی که درس نخوانده است برابر می شود؛ چون نه کسی که درس خوانده است می تواند جواب بدهد نه کسی که درس نخوانده است.

مدت زیادی از پایان زمان کنکور نمی گذرد که باوجود همه تجربه ها و شرایط متفاوت آزمون کرونایی، اغلب دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا و خانواده هایشان، خسته اما با خیالی آسوده تر از قبل راهی منزل شده اند تا فردا را بدون دغدغه 14 ماه پراسترس آغاز کنند.

به گزارش فارس، از صحبت های داوطلبان کنکوری امسال، وجود تفاوت هایی در عمل برخی حوزه های امتحانی نتیجه می شود. به گفته سازمان سنجش آموزش کشور مواردی الزامی به عنوان اصول پایه، برای رعایت به حوزه های امتحانی ابلاغ شده است و برخی حوزه ها بیش از اصول پایه، به صورت داوطلبانه موارد بیشتری را برای افزایش ضریب اطمینان از سلامتی داوطلبان انجام داده اند که برآیند تمامی این اقدامات رضایت بیش از ۹۰ درصدی داوطلبان از نحوه برگزاری کنکور سراسری امسال و رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است. 

درباره بایدها و الزامات مربوط به پروتکل های بهداشتی که در کنکور سراسری ۹۹ رعایت شد این ویدئو را ببینید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول