اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

افتتاح 6500 واحد مسکن در 60 روستای کرمان طی هفته دولت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: به مناسبت هفته دولت ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در ۶۰ روستای استان کرمان افتتاح می‌شود.

افتتاح 6500 واحد مسکن در 60 روستای کرمان طی هفته دولت

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد عصر امروز در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و همچنین روز پزشک اظهار داشت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور حدود ۱۲ درصد از خاک ایران را در مدیریت خود دارد و از نظر تعداد روستاها در رتبه دو یا سه قرار داریم و ۱۱ هزار و ۷۰۰ آبادی در استان داریم که ۵ هزار و  ۶۳۸ آبادی قابل سکنه هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان افزود: در برنامه ششم توسعه بنا بر این است که توسعه از روستاها به سمت شهرها شکل بگیرد و با توجه به محرومیت این مناطق رسیدگی به آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی عنوان کرد: از جمعیت ۳ میلیون و ۱۶۴ هزار نفری که در استان وجود دارد، ۵۸ درصد در نقاط شهری و ۴۲ درصد در نقاط روستایی قرار دارند که این‌ها اعداد رسمی هستند و با واقعیت تفاوت دارند، زیرا بسیاری از شهرها از شهر بودنشان مدت زیادی نمی‌گذرد و چند مرکز شهرستان زیر ۲۵ هزار نفر است که از نظر اقتصادی فعالیت روستایی دارند مانند جنوب کرمان که بخش عمده‌ای از فعالیت اقتصادی آنها در روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر آمار رسمی را در نظر بگیریم، ظرفیت روستایی در کشور زیر ۳۰ درصد است، اما در استان ما بیش از ۴۰ درصد است و در شرق و جنوب استان که مهاجرت کمتری صورت گرفته به دلیل اقتضائات روستایی گاهی اوقات این عدد به ۸۰ درصد میرسد.

سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: در هیچ جای منطقه ضریب نفوذ خدمات و عملکرد در روستاها به اندازه کشور ما نیست، هر چند کار زیادی در آنها صورت گرفته است، اما در حوزه روستا هنوز مسکن امری جدی است هر چند در شهرها هم با این مشکل روبه‌رو هستیم.

وی اذعان داشت: نخستین اصلی که در نظام برنامه‌ریزی به آن نیاز داریم، طرح هادی روستایی است که در برنامه پنجم توسعه تاکید شد، طرح‌های تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شود که این کار طبق سرشماری سال ۹۰ برای تمام روستاهای استان کرمان انجام شد و در سال ۹۵، ۶۰۰ روستا اضافه  و ۲ هزار و ۸۰۰ روستا در دستور کار ما قرار دارد.

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: از مجموع این تعداد در دولت تدبیر و امید یک هزار و ۶۰۰ روستا با وجود مشکلات اعتباری طرح هادی تهیه شد و سالانه طرح ۳۰۰ روستای فاقد دهیاری به این تعداد افزوده می‌شود و همچنین با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک هر ساله ۱۰ تا ۱۳ هزار واحد مسکونی را در روستاها سنددار می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در هر بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله در برنامه‌ها بازنگری می‌کنیم، اظهار داشت: بنیادی موفق است که بتواند، تولید مسکن انجام دهد، زیرا هنگامی که تولید مسکن در یک منطقه افزایش یافت، بقیه امور هم به خوبی پیشرفت می‌کند.

وی بیان داشت: ما در روستاها زمین را با کاربری‌های مسکونی، خدماتی و صنعتی تامین می‌کنیم و در همین راستا ۵۶ هزار قطعه زمین تاکنون به روستاییان واگذار شده و ۱۵۶ هزار اسناد کاداستر نیز تهیه و از این میزان ۱۷ هزار قطعه زمین و ۵۰ هزار سند متعلق به دولت تدبیر و امید است.

مدیرکل بیناد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به بهسازی محیط روستاها، گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه در روستاهای استان به موضوعاتی مانند آسفالت پرداخته که ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است و در همین راستا در جذب اعتبار قیر رایگان در سالهای ۹۸ و ۹۹ استان نخست بودیم و یک هزار و ۵۰۰ روستای استان خدمات بهسازی و آسفالت در آن انجام شده و در روستاهایی که دارای ظرفیت گردشگری هستند با همکاری استانداری و میراث فرهنگی خدمات برجسته‌تری ارائه شده است.

وی افزود: در هنگام سیل در بخش مسکن زهکلوت، قلعه‌گنج و رودبار بخش عمده‌ای از مسکن‌های روستایی سقف زده شد و بخشی در چند روز آینده و بخش دیگر تا پایان مهرماه تحویل داده می‌شود و در شهرستان حمیدیه استان خوزستان نیز اجرای سیل‌بند، عمران روستایی، تعمیر و احداث مسکن و ... انجام شد.

سلطانی‌نژاد عنوان کرد: جامعه هدف ما روستاها و مسکن روستایی است، اما شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را نیز پوشش قرار می‌دهیم و تا یک ماه آینده تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد به روستاییان و شهروندان ساکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اعطا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان ادامه داد: تا کنون در روستاها، ۱۶۲ هزار واحد مسکونی در استان احداث شده که ۳۱ هزار واحد آن متعلق به این دولت است و در حوزه حوادث ۹۰ هزار واحد احداث شده که ۲۰ هزار واحد در این دولت بوده و ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن در یک سال گذشته انجام شده که تا کنون ۱۰ هزار واحد آن سقف زده شده است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون که در جنوب در حال ساخت و ساز هستیم، بحث اقلیم را رعایت کردیم و از سال ۹۳ سقف شیروانی در سطح استان زده نمی‌شود، اما با توجه به کمبود اعتبارات نمی‌توانیم، روی معماری مانور چندانی بدهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه بازسازی منازل زلزله زده در شهرستان کوهبنان حدود ۴۰-۵۰ واحد در حال ساخت باقی مانده و مابقی احداث شده است، اظهار داشت: همواره در پروژه‌های بزرگی مانند کوهساران افرادی هستند که در منطقه حضور ندارند و به همین دلیل احداث واحدهای آنها زمان می‌برد.

وی بیان داشت: به مناسبت هفته دولت ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن طی این هفته در ۶۰ روستا افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/80018/ب/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول