اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

آب آشامیدنی عشایر چرام با نوسان قیمت دلار محاسبه می‌شود؟

مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی چرام با بیان اینکه آیا در شهرستان چرام آب خوردن عشایر هم با افزایش قیمت دلار محاسبه می شود،گفت: عشایر اظهار می‌دارند برای خرید هر تانکر آب بیش از ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کنند.

آب آشامیدنی عشایر چرام با نوسان قیمت دلار محاسبه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، جلال محمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با طرح این پرسش که آیا در شهرستان چرام آب خوردن عشایر هم با افزایش قیمت دلار محاسبه می شود، اظهار کرد: طی بازدیدی که از مناطق عشایری داشتم، مردم عشایری اظهار داشتند که برای خرید هر تانکر آب شرب از اداره آب و فاضلاب مبلغ 115 هزار تومان پرداخت می کنند، این در حالی است که نیاز آبی هر راس گوسفند در شبانه روز ۱۰ لیتر و گاو بومی ۷۲ لیتر  می‌باشد.  

مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی چرام، عنوان کرد: پرورش دام در شرایط امروزی که قیمت نهاده افزایش پیدا کرده و اقتصاد جوامع عشایری در این مواقع از سال جالب نیست، آیا پرورش دام به روش عشایری  توجیه اقتصادی دارد؟.

وی افزود: جوامعی که سهم آنها از این کشور فقط چوپانی و تولید می‌باشد اگر جهش تولید در کشور  صورت گیرد جوامع عشایر پیشقدم هستند چرا که با شرایط سخت مقاومت و ایستادگی می‌کنند اما چرا با افزایش قیمت آب، فشار به این جامعه تحمیل می کنید که نتیجه آن  عشایر دلسرد شده و شغل ابا و اجدادی خود را رها کند.

محمدی گفت: آیا غیر از این است که باعث افزایش حاشینه نشینی در شهرها بدون برنامه ریزی می‌شوید، پس اگر قیمت هر تانکر آب 115 هزار تومان است قیمت آب رودخانه طسوج که بر پشت سد کوثر جمع می شود چقدر است که بدون یک ریال اعتبار حق آبه این شهرستان را به فنا برده اید؟ به طوری که هیچ کشاورز طسوجی به خاطر اینکه بالادست سد کوثر است حق برداشت آب را ندارد، واجد شرایط پروانه بهره برداری آب نیست.

وی تصریح کرد: چطور آب چاههای موگرم را بدون اینکه  هزینه‌ای عاید مردم چرام شود می‌برید، چطور آب شهرستان کهگیلویه و زیر دست آن  از چرام تامین می شود اما از  اعتبار  ملی این  شهرستان ها چیزی نصیب  این مردم نمی شود.

محمدی ادامه داد: آیا سهم عشایر منطقه چرام از آب های زیر زمینی این شهرستان  تانکری 115 هزار تومان است، چرا به عشایر ظلم می کنید، چرا مناطق آببرم، بید انجیر، توگبری بعد از ۴۰ سال از این انقلاب هنوز نباید از نعمت آب شرب برخوردار باشند، چرا فکری به حال این مردم نمی‌شود،آیا دلسوزی در این استان پیدا نمی‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۰۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول