اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خانه به خانه دوباره مثل روزهای قدیمی/ مجلس روضه‌ای که به بالین سالمندان می‌رود

یکی از مداحان کاشانی این روزها به خاطر بیماران و یا سالمندانی که به دلیل بیماری کرونا نمی‌توانند در حسینیه‌ها حضور یابند، خود را به خانه‌های عزاداران حسینی می‌رساند و در عزای اباعبدالله روضه خانگی بر پا می‌کند، موضوعی که حالا با استقبال دیگر مداحان این شهر رو به رو شده است.

خانه به خانه دوباره مثل روزهای قدیمی/ مجلس روضه‌ای که به بالین سالمندان می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس کاشان، این شهرستان با داشتن ۸۰۰ هیأت فعال نشان داده است که بی‌جهت نیست به کاشان را دارالمؤمنین می‌گویند؛ بخشی از این لقب هم مربوط به این است که مردم کاشان ارادت ویژه‌ای به اهل‌بیت و امام حسین (ع) دارند و از یک هفته مانده به شروع ماه محرم، از ورودی کاشان تا خروجی، کوچه‌ها و خیابان‌ها با سیاه‌پوش کردن و چراغانی، بخشی از ارادت خود را به اهل‌بیت نشان می‌دهند.

مردم این دیار، به نوعی یک سال منتظر محرم و عزاداری برای ارباب بی‌کفن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند، تا برای مصیبت‌های امام حسین ( ع) عزاداری کنند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط برای مردم به‌ گونه‌ای دیگر رقم خورد، مثل سال‌های گذشته نمی‌توان عزاداری را با اجتماعات عظیم برگزار کرد و یا اینکه مثل سال‌های گذشته به صورت گسترده غذای نذری را در حسینیه‌ها توزیع کنند.

 

در این میان با تمام محدودیت‌هایی که از طرف ستاد مل کرونا برای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته‌اند، کربلایی مصطفی آرام مداح کاشانی خود را به منزل افرادی که نمی‌توانند به دلیل ویروس کرونا به مسجد، حسینیه‌ها و تکایا بیایند می‌رساند و برای اهل خانه مناجات‌خانی می‌کند.

امسال به حکایت گر زحکمت ببندد دری، ز رحمت شاید در دیگری، با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی برگزاری جلسات برخی از هیأت‌های مذهبی،  مجلس روضه‌های خانگی رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است و به محفلی برای دعا و مناجات اهل خانه، مبدل شده است.

مصطفی آرام از سه روز مانده به محرم در کاشان این سفر را آغاز کرد و با پوستری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست چرخید، اکثر مداحان به این پویش پیوستند و حالا استقبال خوبی از سوی مادحان بزرگ این شهر انجام شده و رفته رفته چند مداح دیگر هم به این پویش پیوستند.

 

مصطفی آرام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، با بیان این که با شیوع ویروس کرونا افراد کهن‌سال نمی‌توانند در مراسمات مذهبی حضور یابند، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور تصمیم گرفتم به منزل افراد سالخورده و کهن‌سال بروم و برای مصائب حضرت اباعبدالله حسین عزاداری و مدیحه‌سرایی کنم تا این افراد هم از ماه محرم بی‌نصیب نباشند.

 

این مداح کاشانی با بیان این که شرایط حساسی در کشور به دلیل ویروس کرونا به وجود آمده است، افزود: تصمیم گرفتیم پویش روضه‌های خانگی را در دو ماه محرم و صفر در منازل شهروندان کاشانی برقرار و احیا کنیم، نصب پرچم سیاه عزای امام حسین(ع) در بالای سردر منازل و وجود حداقل دو نفر در مجلس روضه با حضور حداقل یک آقا شرایط حضور در منازل برای روضه‌خوانی و عزاداری است.

 

 

وی، با شاره به اینکه  برای پویش روضه‌های خانگی هیچ هدیه‌ای پذیرفته نمی‌شود، افزود: در صورت تعدد درخواست‌ها، اولویت با خانواده‌هایی است که در آن افراد کهن‌سال زندگی کرده و امکان حضور در جلسات عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را ندارند.

آرام با بیان اینکه برقراری این پویش با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا است، تصریح کرد: زمان برقراری مراسم‌ روضه خانگی یک ساعت قبل از اذان ظهر و یا یک ساعت قبل از اذان مغرب است.

این مداح کاشانی می‌گوید بعد از اطلاع‌رسانی‌ مختصر در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی، تعداد دیگری از مداحان کاشانی برای برقراری پویش روضه‌های خانگی در منازل شهروندان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه درصدد هستیم در طول سال شور و شعور حسینی را مثل قدیم به منازل برگردانیم و روضه‌های خانگی را رواج دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی در کشور با گرفتن روضه‌های خانگی برکت به زندگی مردم باز می‌گردد، امیدورام بتوانیم در این راه ثابت قدم بمانیم.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ص۲۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول