اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

30 درصد جاده و روستاهای آذربایجان اینترنت ندارند/ تنها 54 درصد مدارس روستایی زیرپوشش اینترنت است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی، گفت: حدود ۷۰ درصد جاده‌ها، ۷۴ درصد روستاها و ۵۴ درصد مدارس روستایی استان زیرپوشش اینترنت قرار دارند.

30 درصد جاده و روستاهای آذربایجان اینترنت ندارند/ تنها 54 درصد مدارس روستایی زیرپوشش اینترنت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد فرزاد امروز در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، اظهار داشت: طرح‌هایی که امروز بهره‌برداری می‌شود شامل ۲۸۴ طرح مخابراتی، ۲۵ طرح همراه اول، ۱۷ طرح ایرانسل، سه طرح رایتل و یک طرح ارتباطات زیرساخت با یک‌هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دولتی است.

وی افزود: این طرح‌ها در سه محور تلفن همراه، ارتقای اینترنت‌های نسل سوم و چهارم و توسعه اینترنت خانگی و فیبرنوری است.
 
فرزاد اعلام کرد: حدود ۷۰ درصد جاده‌ها، ۷۴ درصد روستاها و ۵۴ درصد مدارس روستایی استان زیرپوشش اینترنت قرار دارند.

توسعه  تلفن خانگی با توسعه فیبرنوری

مدیرکل مخابرات منطقه آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم یا دآور شد: برای بهره‌برداری از طرح‌های مخابراتی ۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است که در حوزه توسعه شبکه همراه و ارتقاء سایت‌های نسل‌های سوم و چهارم اینترنت شامل طرح‌های شهری، روستایی و جاده‌ای است و در مجموع  پوشش ۲۰۵ نقطه را در استان شامل می‌شود.
 
یوسف شکوری اظهار داشت: ارتقاء پوشش اینترنتی اتوبان تبریز- زنجان، ارومیه- تبریز، مرند- تبریز به نسل سوم، بهره‌برداری از ۵۳ سایت روستایی، ۱۶سایت شهری و ۳۶سایت جاده‌ای نسل سوم و چهارم از جمله طرح‌های افتتاح شده است.

وی متذکر شد: توسعه شبکه ثابت، تلفن خانگی با توسعه فیبرنوری، توسعه شبکه دیتا برای شبکه‌های باند پهن، توسعه شبکه تلفن همراه و افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت شبکه از دیگر طرح‌های بهره‌برداری شده است.

طول فیبرنوری آذربایجان‌شرقی 

مدیر ارتباطات زیرساخت آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم تصریح کرد: طول شبکه فیبرنوری استان در سال ۱۳۹۲ یک‌هزار و ۷۸۳ کیلومتر بود که با اجرای ۲ طرح بزرگ نور یک و نور ۲ به سه هزار و ۵۳۶ کیلومتر افزایش یافته است.

مظفر یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: پهنای باید بین‌الملل که در آذربایجان‌شرقی یک چهارم باند کشور را تشکیل می‌دهد در سال 1392- ۱۱ گیگابایت بود و اکنون به ۵۱۰ گیگابایت رسیده و ظرفیت ترانزیت بین‌الملل از ۱۳گیگابایت به یک‌هزار و ۵۸۰ گیگابیت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ظرفیت آی. تی در لایه هسته یک‌هزار گیگابایت بود که اکنون به ۸۴۶۰ گیگابایت در ثانیه رسیده و ظرفیت انتقال شبکه ملی ارتباطات از ۶۱ به یک‌هزار و ۷۳۰ گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است.

یوسف‌زاده اعلام کرد: امروز شبکه فیبرنوری به‌طول ۶۱ کیلومتر در مسیر اهر- کلیبر افتتاح شد.

تحقق دولت الکترونیک، وابسته به توسعه فناوری اطلاعات است / افتتاح 284 پروژه فناوری اطلاعات به ارزش یک‌هزار و 493 میلیارد ریال

استاندار آذربایجان‌شرقی، تحقق دولت الکترونیک را وابسته به توسعه فناوری اطلاعات دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آتی و ورود هرچه سریع‌تر به دنیای مدرن فناوری و اطلاعات است.

محمدرضا پورمحمدی در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، متذکر شد: اجرای پروژه‌های حوزه آی تی و آی سی تی در استان، بسیار خوشحال‌کننده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد پوشش صددرصدی تمامی خدمات و امکانات مخابراتی در جای جای استان باشیم.
 
وی با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای کنونی بیان داشت:  کرونا و مشکلات ناشی از این بیماری، اهمیت توجه به توسعه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی را دوچندان کرده است.
 
استاندار آذربایجان‌شرقی، جهانی شدن و توسعه شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله مهم‌ترین مولفه‌های "تغییر" در جهان برشمرد و عنوان کرد: این دو موضوع روز به روز بر تمامی موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی، تاثیر داشته و فناوری اطلاعات موضوع جهانی شدن را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه آی تی و آی سی تی، اذعان داشت: با بی‌توجهی به چنین موضوعات مهمی، تمامی زیرساخت‌های بانکی و خدماتی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.
 
پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آی تی و آی سی تی استان، ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک در گرو توجه به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است و بدون توجه به این موضوع، تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با مشکل مواجه می‌شود.

 وی ابراز کرد: توسعه آموزش‌های مجازی در کشورهای پیشرفته از سال‌های گذشته آغاز شده و قطعا در آینده نه چندان دور کشور ما نیز بیش از گذشته از آموزش‌های مجازی برای پیشبرد بسیاری از اهداف خود استفاده کرده و آموزش و فعالیت‌های سنتی جای خود را به آموزش‌های مدرن و فناورانه خواهد داد.

پورمحمدی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه آی تی و آی سی تی کسب کرده و حتی در بسیاری از روستاها و با توجه به تامین آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت ثابت، شاهد تقاضای مردم برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت هستیم.

گزارش فارس حاکی است، در این مراسم و همزمان با نخستین روز از هفته دولت، 284 پروژه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان با اعتبار و سرمایه‌گذاری بالغ بر یک‌هزار و 493 میلیارد ریال افتتاح شد.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول