اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

سیره اهل بیت (ع) باید در رسانه اسلامی متجلی باشد

استاد حوزه علمیه قم در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام قم تصریح کرد: سیره اهل بیت (ع) باید در ترسیم الگوی رسانه اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد.

سیره اهل بیت (ع) باید در رسانه اسلامی متجلی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزامحمدی یک شنبه شب مصادف با چهارمین شب ماه محرم الحرام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با بیان این که یکی از رسالت های اصلی رسانه اسلامی، دفاع از جایگاه امامت و ولایت است اظهار کرد: شرایط امروز در جهان به گونه ای است که رسانه ها نقش مهمی در ایجاد و حفظ قدرت و اقتدار بازی می کنند و از این رو ما هم می توانیم از خود بپرسیم که رسانه های ما چه نقشی در افزایش قدرت و اقتدار ملی دارند و آیا نقش اصلی و رسالت خود را ایفا می کنند یا خیر.

وی همچنین افزود: البته یکی از نقش های رسانه های امروزی، سرگرم کردن مردم است، اما آیا رسانه های ما نباید از دام و ظاهر  فیلم و فوتبال و مسابقه های میلیونی عبور کنند و به نقش و رسالت اصلی خود هم بپردازند؟

میرزامحمدی خاطرنشان کرد: بنابراین باید دقت نظر داشت که رسالت اصلی رسانه اسلامی مورد تحریف قرار نگیرد که اگر چنین شود جایگاه قدرت و اقتدار هم ممکن است خدشه دار شود.

 

مجالس ذکر و نقش ویژه آن در مدرسه تربیتی اهل بیت (ع)

وی در ادامه و با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در پاسداری از جایگاه امامت و ولایت، به نقش مُتقدّمین در حفظ مجالس ذکر و بیان مناقب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اشاره کرد و گفت: تاریخ بیانگر آن است که برای حفظ و گسترش مجالس ذکر اهل بیت (ع) بویژه مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، جانفشانی های بسیاری انجام شده، چراکه این مجالس در مدرسه تربیتی اهل بیت (ع) نقشی ویژه داشته و همواره سبب افزایش معرفت انسان به مقام و منزلت امام و ولی خدا شده اند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: مطالعه تاریخ نشان می دهد که بنی امیه و بنی مروان تمام تلاش خود را به خرج دادند تا امامت و ولایت در مکتب اهل بیت (ع) را از متن اجتماع و سیاست حذف کنند، در حالی که مقام امامت در حقیقت جانشینی رسالت رسول الله (ص) و ادامه دهنده همان راه است.

وی با بیان اینکه امام معصوم (ع) نیز همانند مقام نبوت و رسالت از جانب پروردگار تعیین و منصوب می شود گفت: به اعتقاد مکتب اهل بیت (ع)، امام معصوم (ع) همه مقام و منزلت های پیامبران را داراست، به تعبیر دیگر اگر قرار باشد این نکته در یک کلاس امام شناسی مطرح شود، باید اذعان کرد که امام معصوم (ع) به جز جایگاه نبوّت، در ردیف انبیای الهی است و فقط اراده خدا بر این قرار گرفته که نزول وحی و جریان نبوت و رسالت در حضرت ختمی مرتبت (ص) خاتمه یابد.

میرزامحمدی همچنین به دو جریان تاریخی «غلوّ» و «تقصیر» در بیان شأن امامان معصوم (ع) اشاره و اظهار کرد: عده ای در مواجهه با جایگاه این بزرگواران به غلو و اغراق پرداخته و عده ای دیگر جایگاه عصمت و امامت را پایین آورده اند اما نکته جالب این است که در مطالعات و پژوهش ها و تحلیل ها، بیشتر به گزافه گویی های فرقه «غُلاه» توجه شده تا کوتاهی های فرقه «مُقصّره».

وی با اشاره به تلاش و کوشش حداکثری حُکّام بنی امیّه در تنزّل دادن جایگاه امامت و ولایت بویژه حضرت امیرالمؤمنین (ع) بیان کرد: شرایط در آن دوران به گونه ای بود که سبّ و لعن امیرالمؤمنین (ع) بر منبرها به امری عادی تبدیل شده بود و بنی امیه همواره به دنبال آن بود تا جایگاه امامت و ولایت را در نظر مردم کوچک کند و حتی این مقام را از صفحه روزگار محو کند، غافل از این که نور الهی هیچ گاه خاموش نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ادامه روند تنزل دادن جایگاه امامت و ولایت در دوران بنی امیه سبب شد تا مردم به راحتی و با چند توجیه ساده در برابر حسین بن علی (ع) – که او و خاندانش را به خوبی می شناختند – بایستند و حتی حاضر شوند تا با قصد قُربت وی را به مسلخ ببرند.

وی در پایان بیان کرد: معضلاتی مانند رباخواری، بدحجابی، فساد، حرام خواری، اختلاس و مانند آن، همه و همه وقتی رواج پیدا می کنند که جایگاه امامت و ولایت به درستی در جامعه شناخته نشود، در حالی که کسب و رزق حلال، عفت، سالم زیستن و دوری از پلیدی ها، همگی در سایه معرفت جایگاه عصمت و امامت به دست می آید.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول