اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرورت تحقق مالیات پلکانی بر مشاغل پردرآمد

یکی از چالش‌های پیش روی دولت، تأمین منابع مالی از طریق افزایش درآمدهای غیرنفتی همچون بستن منافذ فرار مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی مغفول است که یکی از این منافذ، اخذ مالیات پلکانی از پزشکان، وکلا، و مشاغل پردرآمد می‌باشد.

ضرورت تحقق مالیات پلکانی بر مشاغل پردرآمد

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز |یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی دولت، تأمین منابع مالی از طریق افزایش درآمدهای غیرنفتی همچون بستن منافذ فرار مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی مغفول است که یکی از این منافذ، اخذ مالیات  پلکانی از پزشکان، وکلا، و مشاغل پردرآمد است.

اگر چه فشار پزشکان از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای مستثنی کردن آنها از قانون پرداخت مالیات پلکانی بر کارانه‌ها و فشار وکلا از طریق کانون‌های وکلای دادگستری جریان دارد اما نیاز است که این کار تحقق یابد.

در استان فارس هم همچون سایر نقاط کشور، این بحث وجود دارد چرا که شیراز را قطب پزشکی کشور می‌نامند و در این کلانشهر پزشکان، پرکارتر و فعال‌تر هستند. در این راستا با ناصر هاشمی مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفتگویی داشتیم.

مالیات فعالان اقتصادی محاسبه و از آنها مطالبه می‌شود

هاشمی در ارتباط با مالیات پزشکان اظهار داشت: پزشکانی که درآمدی ۹ میلیون تومان به پایین داشته باشد، در قالب تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم می گنجند و آنها که از دستگاه پوز استفاده نکردند و بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور را رعایت نکردند، از این تسهیلات بهره‌مند نخواهند بود.

هاشمی گفت: امسال با توجه به شرایط کرونا، حقوق تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شامل مالیات نمی شود، از ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان، شامل ۴ درصد مالیات همچنین از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان حقوق شامل ۸ درصد و مازاد بر آن با نرخ ۱۲ درصد مالیاتشان  محاسبه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که پزشکان باید حتماً از سیستم نصب پوز استفاده کنند، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، مالیات آنها بر اساس سیستم رسیدگی، بررسی و ابلاغ خواهد شد.

هاشمی همچنین در مورد استفاده وکلا از سیستم پوز، با بیان اینکه در قانون جدید از اجبار وکلا سخنی به میان نیامده خاطرنشان کرد: این قشر هنوز در دستور کار قرار نگرفته‌اند و بخشنامه اخیر، بیشتر در مورد پزشکان تاکید شده است.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان فارس، برای وکلا، تاکنون بیشتر از طریق باطل کردن تمبر، مالیات لحاظ می شد اگر چه شاید به طرق دیگر هم درآمدهایی داشتند اما در حال حاضر تمام تراکنش‌های بانکی را هم کنترل می کنیم و با توجه به برداشته شدن ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم، باید بر اساس مستندات و تراکنش‌های بانکی و دسترسی به اطلاعات بانکی شهروندان و فعالان اقتصادی مالیات را محاسبه کنیم.

هاشمی تأکید کرد: هر ایرانی که در کشور فعالیت می‌کند و شامل درآمدی هست، باید اظهارنامه پر کند و مالیات خود را پرداخت نماید و کسی را نداریم که شامل پرداخت مالیات نباشد.

وی تصریح کرد: اداره امور مالیاتی فارسی، کارگروه حسابرسی ویژه برای رسیدگی به تراکنش‌های بانکی تشکیل داده و ۱۲ نفر از کارمندان خبره این امر، در این کارگروه مشغول به کار هستند که پزشکان، وکلا و  فعالان اقتصادی را که گردش بانکی بالای ۱۵ میلیون تومان دارند، کنترل می شوند.

هاشمی اضافه کرد: تا حدود دو ماه دیگر هم می توانیم اعلام کنیم از طریق این تراکنش‌های مالی، چه میزان مالیات محاسبه شده و حتی به آنها که مالیات واقعی پرداخت نمی کردند، چقدر حق مالیات ابلاغ شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس تأکید کرد: مردم مطمئن باشند که مالیات پزشکان، وکلا و فعالان اقتصادی که تاکنون مالیات واقعی پرداخت نکرده‌اند، محاسبه و از آنها مطالبه خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: همچنین سازمان امور مالیاتی فارس تمام کسانی را که در سال ۹۸ از بانک سکه خریداند را مشمول مالیات دانسته و هم اکنون با گرفتن لیست آنها از بانک‌ها، در حال محاسبه مالیات هر فرد خریدار سکه است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول