اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابتکاری که هر هیأت و مسجد اصفهان را تبدیل به موکب سلامت کرد

هیأت‌ها و بچه حزب‌اللهی‌ها با تمام توان به میدان آمدند که هم نام و یاد سیدالشهدا (ع) در اصفهان طنین‌انداز شود و هم بهانه‌ای به دست دشمنان انسانیت و آزادگی نیافتد، البته مهم‌تر از آن، حفظ جان خود و مردم است که عقل و دین به آن تصریح دارند.

ابتکاری که هر هیأت و مسجد اصفهان را تبدیل به موکب سلامت کرد

هیئت همدلی| به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همان‌هایی که هر سال نزدیک محرم و در ایام عزاداری‌ها به یاد فقرا می‌افتند و مرتب تذکر می‌دهند که به جای هیأت و نذری، به نیازمندان کمک کنید و... که البته حد فعالیتشان از فضای مجازی و توییت زدن با گوشی‌های لاکچری در ویلاهای لواسان و شمال و ترکیه هم فراتر نمی‌رفت، امسال پیراهن کرونا را عَلَم یزید کرده‌اند و در میدان نوع‌دوستی، هل من مبارز می‌طلبند.

راستی مگر فراموش کرده‌اند که همین جماعت هیأتی‌ها هستند که صدقه و خمس و زکاتشان به راه است و به هر مناسبتی بساط کمک‌های جهادی می‌گسترانند و نذری‌ها را درب خانه نیازمندان می‌رسانند و بسته‌های کمک را به دوش می‌کشند تا کم کاری برخی مسؤولان مرفه و زیاده خواهی مرفهان بی‌درد را جبران کنند؟ و همه این‌ها را در مکتب حسینی (ع) و کلاس درس زینبی (س) آموخته‌اند.

هیأت‌ها و بچه حزب‌اللهی‌ها با تمام توان به میدان آمدند که هم نام و یاد سیدالشهدا (ع) در شهرمان طنین‌انداز شود و هم بهانه‌ای به دست دشمنان انسانیت و آزادگی نیافتد، البته مهم‌تر از آن، حفظ جان خود و مردم است که عقل و دین به آن تصریح دارند و آن‌ها با اقتدا به رهبر عزیز خود که نظرات کارشناسان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا را حجت می‌داند.


آموزش، حمایت و نظارت هیأت در جهت اجرای آیین‌نامه‌های بهداشتی

در همین راستا احمد مقیمی، فعال فرهنگی، سیاسی و جهادی و نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان در خصوص آموزش و تمهیدات لازم جهت اجرای آیین‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برای اماکن مذهبی و هیأت‌ها، اظهار داشت: در کمیته امور معنوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در اصفهان، مصوب شده بود که برای مساجد و اماکن مذهبی دوره آموزشی پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و این کار به جبهه مردمی سلامت سپرده شد.

نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان ادامه داد: جبهه مردمی سلامت برای این منظور پیشنهاد تعریف ۳ گام را مطرح کرد که در نخستین گام باید به مسأله آموزش و توجیه ارکان مساجد پرداخته شود.

وی افزود: در این خصوص با کمک دوستان در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، امور مساجد، سازمان تبلیغات، اداره اوقاف و همچنین اعضا کمیته امور معنوی، بهداشت و جبهه مردمی سلامت در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان، امام جماعت، مسؤول هیأت امنا و مسؤول هیأت‌های مذهبی را دعوت کرده و هم در بخش آیین‌نامه‌های بهداشتی و هم در بخش‌های مدیریتی و تبلیغی، آنچه نسبت به مسائل لازم است و همچنین مبانی فقهی و شرعی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگو شد.

هر مسجد یک موکب سلامت

مقیمی با اشاره به برگزاری طرح مذکور از ۴ تا ۲۴ مرداد ماه جاری در ۱۵ منطقه شهری اصفهان گفت: در نهایت جلسه مشابه به عنوان اختتامیه طرح مذکور در اداره اوقاف با دعوت از هیأت امنا و روحانیون امامزادگان شاخص سطح استان اصفهان برگزار شد که در حاشیه این برنامه از خانواده شهید مدافع سلامت تقدیر به عمل آمد.

نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان بیان داشت: ارائه مباحث بهداشتی این دوره‌ها بر عهده رئیس و معاون اجرایی شبکه بهداشتی استان، دکتر حیدری و دکتر صادقیان بود، همچنین مباحث دینی و معرفی توسط آیت‌الله مهدوی، حجت‌الاسلام سالک، کشکولی و کیانی مطرح شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تشریح گام دوم طرح مذکور پرداخت و اذعان داشت: در گام دوم برای جلسات، امکان مذهبی و هیأت‌هایی که قصد برگزاری برنامه‌ای را داشته‌اند، اقلام بهداشتی مورد نیاز جهت اجرا کامل پروتکل‌های بهداشتی با تسهیلات در نظر گرفته شد.

 عرض ارادتی شود و هم حفظ سلامتی

مقیمی اضافه کرد: از همین رو تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات بهداشتی ویژه مساجد، امکان مذهبی و هیأت‌ها ارائه شود که این نمایشگاه با عنوان «هم عرض ارادت و هم حفظ سلامت» به مدت ۵ روز در گذر فرهنگی باغ غدیر با حضور ۱۵ شرکت عرضه محصولات ملزومات بهداشتی با ارائه تخفیف از سوی این شرکت‌ها و همچنین با همکاری شورای شهر و شهرداری اصفهان برگزار شد.

نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه مطرح شد، در مجموع توانستیم تخفیف مناسبی برای نمایشگاه قرار دهیم به گونه‌ای که برای هر هیأت حدود ۸۰ هزار تومان تخفیف مستقیم، ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف غرفه و حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تخفیف هم از سوی اداره اوقاف برای مواد ضد عفونی کننده در نظر گرفته شد.

 

وی با اشاره به بسته نظارتی به عنوان گام سوم این طرح خاطر نشان کرد: مراحل آزمایشی بسته نظارتی طرح اجرا پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته و به زودی به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد که در همین راستا یک سامانه نظارت مردمی و مؤمنانه در اجرا پروتکل‌های بهداشتی در اماکن مذهبی خواهد بود.

تلاش برای آنکه دوستی هایمان را در بیمارستان  مستحکم‌تر کنیم

 مقیمی اذعان داشت: معتقد هستیم در فضاهای مذهبی، بیش از جاهای دیگر آیین نامه‌ای بهداشتی اجرا می‌شود اما تبلیغات سو دشمنان و همچنین برخی شیطنت‌های داخلی قصد القاء ضعف و کمرنگ بودن اجرا و رعایت موارد بهداشتی را در فضای مذهبی دارند، برای آن که این نظارت‌ها به صورت هوشمند و مستند صورت بگیرد، سامانه همای سلامت راه‌اندازی شده و ناظران معتمد با گزارش‌های مداوم و مرتب از آیین نامه‌ای بهداشتی سعی می‌کنند رعایت مردم و هیأت‌ها و اماکن مذهبی را مستند کرده و از سو استفاده دشمن جلوگیری کنند.

 

نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان با بیان آنکه حفظ سلامت وظیفه همگانی است، تصریح داشت: طی جلساتی مستمر با معاونت بهداشت و درمان، دو تقاضا مطرح شد، نخست آنکه شرایط حضور نیروهای جهادی و مردمی در بیمارستان‌ها فراهم شود که در این راستا قدم‌های مؤثری برداشته شده و آیین‌نامه‌های آن طراحی‌شده و در صورت نیاز بیمارستان تمام نیروهای جهادی که آمدگی لازم را دارند، حضور پیدا خواهند کرد.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: به‌ طور جدی پیگیر نذر سلامت هستیم تا این فعالیت به صورت کار عمومی صورت بگیرد که در این راستا معاونت بهداشت و درمان نیازهای بیمارستانی، تجهیزات و دستگاه‌های مورد، ملزومات کادر درمانی را به تفکیک آماده کرده تا مردم و به خصوص افرادی که امسال نتوانسته‌اند نذورات خود را ادا کنند، بتوانند نذورات خود را به سمت نذر سلامت هدایت کنند.

اشتیاق نیروهای جهادی ومردمی برای خدمت به بیماران کرونایی

مقیمی با بیان تجلیل جبهه مردمی سلامت از کادر درمان و تقدیر از خانواده شهدا با حضور در منازل این بزرگواران سلامت گفت: حضور جهادگران و نیروهای مردمی در مراکز بهداشتی و درمانی، به دلیل آن که یک کار تخصصی محسوب می‌شود، مستلزم هماهنگی کامل و دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی است و علی‌رغم آمادگی کامل جهادگران منتظر طی شدن مراحل قانونی این موضوع هستیم، همچنین لازم است سیستم مدیریتی بهداشت و درمان زمینه لازم را در این خصوص فراهم کند.

نماینده جبهه مردمی سلامت اصفهان با اشاره به طرح‌هایی همچون هر کوچه یک حسینیه و روضه‌های سیار در سطح شهر در ایام ماه محرم گفت: با توجه به بحث مطرح شده در مجموعه جبهه مردمی سلامت، اعضای این جبهه در نظر دارند در ایام منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) همان‌گونه که یک سری از مداحان طی این چند روز در کوچه‌ها و فضای باز اقدام به برگزاری روضه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرده‌اند، در فضای بیمارستان‌ها حضور پیدا کنیم و این فضای معنوی را برای بیماران، همراهان آن‌ها و کادر درمان فراهم کنیم.

شمه ای از حب وطن و دین‌گرایی بچه هیأتی ها در اربعین امسال

وی در خصوص برنامه‌های اربعین حسینی با شرایط موجود ناشی از بیماری کرونا گفت: سال گذشته موکب‌هایی با عنوان طریق الحسین(ع) از مرز میرجاوه تا مرز مهران برپا شد که برپایی مداوم آن‌ها در سال‌های مختلف نیازمند زیرساخت‌ها، امکانات و سرمایه است اما اگر شرایط به همین شکل پیش برود امکان حضور زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین فراهم نباشد، بنا داریم طی فراخوانی از مردم خواسته شود نذورات خود را در جهت نذر سلامت و تأمین زیرساخت‌های موکب‌های مسیر اربعین قرار دهند.

چایخانه‌های باز و سفرها آزاد، اما برخی برای چراغ روشن هیأت‌ها گریبان می‌درند

مقیمی در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: مردم باید نسبت به مسأله پیش آمده و این ویروس منحوس حساس باشند از سوی دیگر نباید فشارهای همه جانبه فقط به سمت هیأت‌ها و مراسمات مذهبی باشد برای نمونه چای‌خانه‌ها و عرضه قلیان آزاد است اما چای خانه هیأت باید تعطیل باشد البته این بدان معنا نیست که چای خانه هیأت باید برقرار باشد و اگر همه شهر هم به تکلیف خود عمل نکنند ما به عنوان متدینین و افراد قانون‌مدار وظیفه خود را انجام می‌دهیم اما گاهی مردم این تعارضات را نمی‌توانند درک کنند.

تناقضاتی که با تفاخر مطرح می شود

این فعال فرهنگی سیاسی ابراز داشت: رئیس‌جمهور حدود یک ماه و نیم پیش با تفاخر می‌گوید مراسمات محرم باید با رعایت پروتکل‌ها باشکوه برگزار شود اما هنگامی که رهبر انقلاب می‌فرمایند مسؤولیت تنها بر عهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است، وضعیت برعکس می‌شود و سخت‌گیری‌هایی مطرح می‌شود که اصلاً عادی نیست مانند دیر اعلام کردن شرایط و یا عدم برگزاری مراسمات در اماکن مسقف که به نظر می‌رسد برخی از مسؤولان با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند از سوی دیگر برخی به دنبال هزینه کردن رهبری برای افکار خود هستند اما رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که پیرو دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستند.

برخی اقدامات، تصمیمات و تغییر رویه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، تأمل‌برانگیز است، مانند اظهار نظر مسؤولان این ستاد از رئیس گرفته تا سخنگو و... که برای نمونه روزی برگزاری جلسات عزاداری را در اماکن مسقف با ارتفاع زیاد بلامانع می‌دانند و تنها دو روز پیش از آغاز محرم، تغییر موضع می‌دهند.

استانداردهای دوگانه مواجه با هیأت‌ها و سایر موارد جامعه هم از مسائل سؤال‌برانگیز است، تجمعات مذهبی و دسته‌های عزاداری ممنوع است و حتی برای آن آیین‌نامه هم تصویب نمی‌شود بلکه کلاً تعطیل است اما فکری به حال جاده شمال و ترافیک سنگین مسافرانی که قطعاً از مستضعفان هم نیستند نمی‌شود و آخر هفته‌ها و تعطیلات، رنگ کرونایی شهرهای شمالی کشور را زرد و قرمز می‌کنند.

پایبندی غیرتمندانه هیأتی‌ها به اصول بهداشتی

البته در هر صورتی هیأتی‌ها تابع قوانین و آیین‌نامه‌های بهداشتی هستند و قطعاً بیش از دیگران به رعایت آن‌ها اهتمام دارند چراکه دین و عقل و فطرت همان‌طوری که بزرگداشت عاشورا را فریاد می‌زنند، بر حفظ سلامت مردم و خلع سلاح سواره نظام رسانه‌ای دشمن هم تأکید دارند اما نکته اساسی اهمیت مجالس امام حسین (ع) است که چه انسان بداند و چه نداند و در خواب غفلت غوطه‌ور باشد، از نان شب واجب‌تر است.

این مجالس امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا است که درس آزادی و آزادگی به انسان می‌دهد و چراغ هدایت آدمی به جایگاه انسانیت و مقام خلافت اللهی است و در این مکتب می‌آموزد که «الجار ثم الدار» و اگر داد رعایت آیین نامه‌های بهداشتی را سر می‌دهی، اول به فکر دیگران باش نه اینکه از ترس رسیدن بیماری به خودت فریاد کنی و صدالبته به جای توییت زدن با آیفون، آستین بالا بزن و به وسط میدان بیا تا ارزش‌های انسانی را اعتلا بخشی.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول