اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

بررسی عنصر تسلیم در جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت

عنصر تسلیم از نقاط مشترک جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری است که این موضوع در جرم سرق وجود ندارد . با این وجود در تحقق جرم کلاهبرداری ، تسلیم بر اغفال مالباخته بنا نهاده شده اما در جرم خیانت در امانت ، اغفال موضوعیت نداشته و منتفی است . در ادامه با توضیحات وکیل متخصص امورکیفری همراه باشید..

بررسی عنصر تسلیم در جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت

عنصر تسلیم از نقاط مشترک جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری است که این موضوع در جرم سرق وجود ندارد . با این وجود در تحقق جرم کلاهبرداری ، تسلیم بر اغفال مالباخته بنا نهاده شده اما در جرم خیانت در امانت ، اغفال موضوعیت نداشته و منتفی است . در ادامه با توضیحات وکیل متخصص امورکیفری همراه باشید..

در خیانت در امانت ، تسلیم مال توسط امانت گذار شرط مقدم بر رفتار مجرمانه مرتکب است و نتیجه مجرمانه محسوب نمی شود ؛ در حالی که در کلاهبرداری ، تسلیم مال توسط مالباخته نتیجه مجرمانه تلقی می شود ، فلذا عناوین مذکور بر عمل واحد صادق نیستند ؛ چرا که کلاهبرداری متضمن عنوان فریب و اغفال مقدم بر تسلیم است اما خیانت در امانت مبتنی بر رضایت و اراده آزاد مقدم بر تسلیم است به عبارت دیگر کلاهبرداری متضمن فریب و خیانت در امانت متضمن رضاست .

رفتار مجرمانه در جرایم کلاهبرداری ، سرقت و خیانت در امانت

رفتار مجرمانه در سرقت ، ربودن و در کلاهبرداری بردن است ؛ در ربودن ، عدم رضایت مالباخته و در بردن ، رضایت همراه با اغفال مالباخته نهفته است در حالی که در خیانت در مانت ، رفتار مرتکب یکی از مصادیق حصری ماده 674 قانون مجازات اسلامی – بخش تعزیرات می باشد .  دریافت مشاوره حقوقی از وکیل متخصص کلاهبرداری می تواند کمک شایانی در پیگیری های لازم را داشته باشد.

جرایم کلاهبرداری ، خیانت در امانت و سرقت هر سه ، عمدی ، آنی و مقید هستند .

تحقق ضرر در جرایم کلاهبرداری ، خیانت در امانت و سرقت

برای تحقق خیانت در امانت ، تحقق ضرر مالباخته مهم است ولی انتفاع خائن یا شخص مورد نظر او ، شرط تحقق جرم نیست ، لذا اتلاف یا مفقود کردن مال امانی ، هر چند هیچ سود و منفعتی برای خائن یا شخص ثالث ندارد ، با وجود بقیه عناصر جرم ، خیانت در امانت واقع شده و قابل مجازات است ؛ اما در کلاهبرداری بین حقوقدانان و صاحب نظران این امر اختلاف نظر است و به نظر برخی ملاک تحقق کلاهبرداری ، خارج شدن مال از ید مالک یا متصرف است ، هر چند منجر به انتفاع کلاهبردار یا ثالث هم نگردد . در سرقت نیز انتفاع سارق ملاک تحقق جرم نیست بلکه شرط تحقق جرم ، محرومیت مالباخته از مال خویش است .

نوع مال از حیث منقول و غیر منقول بودن در جرایم کلاهبرداری ، خیانت در امانت و سرقت

به طور قطع و یقین موضوع سرقت مال منقول است ولی در مورد کلاهبرداری و خیانت در امانت اختلاف نظر است ؛ از نظر تاریخی موضوع خیانت در امانت منقول بوده لیکن در حقوق فعلی ایران ، اموال غیر منقول نیز موضوع این جرم شناخته شده است . در کلاهبرداری نیز بنا به رویه فعلی ایران ، اموال منقول و غیر منقول موضوع این جرم هستند .

وسیله تحصیل مال در جرایم کلاهبرداری ، خیانت در امانت و سرقت

در کلاهبرداری ، وسیله تحصیل مال نیز باید منجر به بردن مال شود و تا زمانی که از طریق تحصیل اسناد و حوالجات ، مال دیگری برده نشده ، جرم تام واقع نگردیده است ؛ در حالی که در خیانت در امانت ، وسیله تحصیل مال مانند اسناد و نوشتجات ، موضوع مستقیم جرم مذکور است و در سرقت ، ربودن اسناد و نوشتجات آنگاه جرم محسوب می شود که مالیت داشته باشد .

تسلیم مال در جرایم کلاهبرداری و خیانت در امانت

در کلاهبرداری ، تسلیم مال نتیجه خدعه و نیرنگ و مسبوق به سوء نیت عامل آن است و این ویژگی ، کلاهبرداری را از خیانت در امانت متمایز می سازد زیرا در خیانت در امانت تسلیم مال امانی ناشی از قرارداد قبلی است و مسبوق به سوء نیت امین نیست

جرایم کلاهبرداری ، خیانت در امانت و حتی سرقت بسیار پیچیده بوده و از ظرافت حقوقی بالایی برخوردار است ، به همین دلیل است که عمدتاً بین حقوقدانان نیز در بسیاری از موارد اختلاف نظر وجود دارد ؛ بر این اساس تشخیص این ظرافت ها از دید افراد غیر وکیل متخصص امری محال به نظر می رسد ؛ فلذا شایسته است قبل از طرح شکایت و یا پاسخ به آن با وکلای اهل فن در آن زمینه مشورت نمایید .

مشاوره حقوقی در این رابطه با : امید شاه مرادی – وکیل پایه یک دادگستری 09123939759 متخصص در امور کلاهبرداری و کیفری

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول