اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ابتلای ۳۴۵۱ نفر در همدان به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از ابتلای ۳۴۵۱ نفر به کرونا در همدان خبر داد و گفت: مردم برای عزاداری‌ها به زادگاه خود نروند چون ممکن است ناقل بیماری شوند.

ابتلای ۳۴۵۱ نفر در همدان به کرونا

منوچهر کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از ۳ هزار ۴۵۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد متاسفانه ۴۷۰ نفر فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان فامنین در وضعیت قرمز قرار دارد گفت: تویسرکان، کبودراهنگ و ملایر نارنجی هستند و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این روزها در ایام عزاداری ماه محرم بیش از یک‌هزار مورد بازرسی‌ از هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد صورت گرفته است افزود: خوشبختانه قریب به ۹۵ درصد این مراکز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی ضمن قدردانی از همراهی هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی گفت: اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تلاش زیادی در برگزاری هرچه بهتر مراسم‌های عزاداری دارد که قدردان هستیم.

کرمی با بیان اینکه همراهی نماینده ولی فقیه در استان در اقناع هیات‌های مذهبی راهگشا بود که قدردان ایشان نیز هستیم افزود: ستاد 
استانی مقابله با ویروس کرونا هدایت خوبی داشته و باید قدردان عوامل بود.

وی با بیان اینکه در استان به شکل محدود مشکلاتی داشتیم که در حال حاضر تمام آنها حل شده است گفت: از مردم خواهشمندیم با توجه به اهتمام هیات‌های مذهبی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی وقتی وارد مراسم عزاداری می‌شوند حتما ماسک را داشته باشند و به طور مداوم در برگزاری مراسم از آنها استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه روزهای تاسوعا و عاشورا نحوه عزاداری‌ها در همان مکانی است که در حال حاضر هیات‌های مذهبی هستند گفت: تاکید می‌کنیم هیچگونه جابه جایی نباید صورت گیرد و نماز ظهر عاشورا نیز در همان مکان‌ها برگزار شود.

وی بیان کرد: روزهای تعطیل به ویژه تاسوعا و عاشورا با توجه به اینکه بسیاری از افراد به زادگاه‌های خود برمی‌گردند، آنها باید بدانند که ممکن است به ظاهر سالم اما ناقل بیماری باشند و تا جایی که امکان دارد این کار را انجام ندهند و در صورت بازگشت رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک حتی در حضور اعضای خانواده نیز تاکید می‌شود.

کرمی تصریح کرد: مردم کمترین مراوده و حضور را با دیگران داشته باشند و ترجیحا به شکل مجازی و از طریق رادیو تلویزیون در عزاداری‌ها شرکت کنند.

وی با تاکید به اینکه همچنان پخش هیچگونه نذورات به خصوص طبخ غذای گرم را نداریم گفت: نذورات به صورت بسته‌ها و ارزاق خشک در اختیار نیازمندان قرار گیرد که این کار را کمیته امداد و سایر سازمان‌های مربوطه و خیرین انجام می‌دهند و افراد می‌توانند از شماره‌ حساب‌های اعلام شده آنها استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه هیچگونه ایستگاه توزیع شیرینی، شربت، چای و مواد غذایی گرم نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: از کسانی که سال‌های قبل درب منازل خود اقدام به پخش شیرینی و شربت و... می‌کردند خواهشمندیم امسال به خاطر شرایط کرونا این کار را انجام ندهند.

وی در پاسخ به اینکه برخی از روستاها در تدارک پخت غذای گرم به ویژه روز عاشورا هستند گفت: با اداره کل دامپزشکی استان هماهنگ هستیم و طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، نباید هیچگونه توزیع غذای نذری و گرم را داشته باشیم.

کرمی  با اشاره به اینکه هیچگونه ذبح دام در محل‌های مختلف و هیات‌ها نخواهیم داشت گفت: انتظار داریم که این موارد مدیریت و توجه شود، مردم عزیز بدانند گاهی با وجود اینکه به عشق امام حسین(ع) یک نذری را توزیع می‌کنند ممکن است با تجمع صدها نفر باعث انتشار بیماری شوند.

وی با بیان اینکه شرایط استان را به تازگی از هشدار خارج کرده‌ایم بنابراین کاری نکنیم که به وضعیت قبل برگردیم و مردم دچار مشکل شوند  گفت: به طور حتم عزاداران حسینی و صاحبان نذورات اطلاع دارند که هیچ کس راضی به توزیع نذری که منجر به تجمع و احیانا آلودگی افراد می‌شود، نیست.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول