اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن خواستار افزایش حمایت بین‌المللی از عراق بدون دخالت در امور داخلی آن شد

معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت خواستار افزایش حمایت بین‌المللی از عراق بدون دخالت در امور داخلی آن شد.

پکن خواستار افزایش حمایت بین‌المللی از عراق بدون دخالت در امور داخلی آن شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست روز گذشته شورای امنیت، از جامعه بین‌الملل خواست تا به عراق در مبارزه با تروریسم و بازسازی اقتصاد با احترام به حاکمیت، استقلال و وحدت اراضی این کشور کمک کند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه چینی «سی جی تی ان»،  وی افزود: عراق قصد دارد در ژوئن ۲۰۲۱ انتخابات زودهنگام برگزار کند و با توجه به اینکه پروسه سیاسی در این کشور در مرحله دشواری قرار دارد، لذا جامعه جهانی باید تمام تلاش خود را برای احترام به مالکیت و رهبری عراق مبذول دارد.

گنگ شوانگ تاکید کرد: در هنگام کمک به عراق، مهم این است که ابتدا به نظرات عراق گوش داده و به حاکمیت آن احترام گذاشته شود و از تحمیل راهکارها یا دخالت در امور داخلی آن پرهیز شود. ماموریت هیأت سازمان ملل در عراق نیز کمک به انتخابات عراق بر اساس دستورالعمل‌های موجود است.

معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل ادامه داد: عراق بارها به تحرکات نظامی یک‌جانبه برخی کشورها در اراضی خود اعتراض کرده است و ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که احترام همیشگی به حاکمیت عراق و اراضی آن ضروری است.

وی همچنین خواستار حمایت از عراق در بخش امنیت ملی و مبارزه با تروریسم شد و گفت: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به حمایت از عراق به منظور تثبیت دستاوردهای حاصله در مبارزه با تروریسم و حل و فصل قضیه جنگجویان تروریست خارجی ادامه دهد. همچنین ما باید از عراق برای تحویل تروریست‌ها به عدالت بر اساس قوانین داخلی آن حمایت کنیم و از توسل به معیارهای دوگانه و سیاسی‌کاری در مبارزه با تروریسم پرهیز کنیم.

گنگ شوانگ در ادامه بر ضرورت کمک به عراق در قبال چالش‌های فراروی کنونی و تقویت توسعه اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد و گفت که عراق جنگ‌زده اکنون با مشکلات اقتصادی و مالی مواجه است و این مشکلات به دلیل کاهش قیمت‌های نفت و شیوع همه‌گیری ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) تشدید شده است. لذا جامعه بین‌الملل باید تلاش‌های خود را برای کمک به عراق در زمینه بازسازی، متنوع سازی اقتصاد آن، ایجاد مشاغل بیشتر، مهار فقر و بهبود خدمات عمومی و اوضاع معیشتی افزایش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه بر ضرورت وفای به عهد سازمان ملل در زمینه کمک مالی به عراق تاکید کرد و گفت که در سایه افزایش چشم‌گیر شیوع کرونا در عراق باید کمک‌های بین‌المللی برای مبارزه با این همه‌گیری در عراق افزایش یابد و سیستم بهداشت عمومی در عراق تقویت شود.

وی  گفت: دولت و ملت چین در کنار عراق و تلاش‌های آن در راستای تحقق صلح و توسع است و از تلاش‌های آن در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی و مبارزه با کووید ۱۹ حمایت می‌کند. 

گنگ شوانگ در پایان گفت که چین به تقویت روابط دوجانبه با عراق و تعمیق همکاری‌ها در بخش اجتماعی و اقتصادی و در راستای منافع تمام عراقی‌ها ادامه خواهد داد.

در نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل، «جینین پلاسخارت» فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق نیز گزارشی درباره جدیدترین تحولات این کشور برای اعضای شورا ارائه کرد.

معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل در حالی خواستار حمایت جامعه بین‌الملل از عراق می‌شود که دولت آمریکا برای فسخ توافق‌نامه امضا شده میان بغداد و پکن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد (جزئیات بیشتر).

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است و با آنکه کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان به صراحت از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول