اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

بیش از 90 درصد عزاداران پروتکل‌ها را رعایت کردند/ امکان برگزاری مراسم سنتی در زرآباد وجود ندارد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اشاره به برگزاری منظم و باشکوه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، عنوان کرد: ارزیابی ما نشان می‌دهد در هیئت‌ها و مراسم، بالاتر از ۹٠ درصد عزارداران اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

بیش از 90 درصد عزاداران پروتکل‌ها را رعایت کردند/ امکان برگزاری مراسم سنتی در زرآباد وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین در جلسۀ ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا، که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، ضمن تشکر از عزاداران حسینی، هیئت‌ها و جامعۀ مداحان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آیین‌های عزاداری محرم عنوان کرد: امروز باید از جوانان متعهد، پرشور و باشعور حسینی که در رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی پیشتاز بودند و نشان دادند که می‌توان با رعایت موازین اقامه عزای حسینی کرد، تشکر نمود.

وی افزود: امروز در سطح شهر و استان فضا فضای حسینی است و در عین حال مراعات موازین بهداشتی نیز می‌شود و ارزیابی ما نشان می‌دهد در هیئت‌ها و مراسم، بالاتر از ۹٠ درصد عزارداران اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین با اشاره به اینکه در اجرایی دقیق موازین در هیئت‌ها باید از همه دستگاه‌های مسؤول تشکر کرد، افزود: باید از مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، بابت جلسات متعددشان با هیت‌ها و پیگیری امور تشکر ویژه کرد، عدد بالای ثبت نام هیت‌ها در سامانه بیرق و پایبندی آن‌ها به رعایت اصول بهداشتی، نشان داد که دین و دین‌داران نسبت به بهداشت و نظافت از همه پایبندتر هستند.

امکان برگزاری مراسم در زرآباد وجود ندارد

قائم مقام ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا، با اشاره به مراسم سنتی عزاداری عاشورا در روستای زرآباد، عنوان کرد: در سال جاری به دلیل خطرات شیوع بیماری باید از هرگونه اجتماعی در زرآباد جلوگیری شود، چرا که اجتماع در این روستا جزو اجتماعات خاصی است که به دلیل محدودیت شدید فضای امامزاده و فشردگی جمعیت زائران و عزاداران و عدم امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌ها در آن، باید از ایجاد اجتماع در آن جلوگیری شود.

وی افزود: امکان رعایت پروتکل‌های اعلامی ستادملی کرونا و موازین گفته شدۀ وزارت بهداشت در در امامزاده علی‌اصغر(ع) زرآباد وجود ندارد و امسال امکان برگزاری مراسم سنتی در روستای زرآباد نیست، لذا وظیفۀ رعایت این موضوع با اداره کل اوقاف و امورخیریه بوده، تا با نظارت فرمانداری قزوین و سازمان تبلیغات از برگزاری مراسم و اجتماع در این مکان جلوگیری کنند.

ذبح قربانی در کشتارگاه‌ها رایگان انجام می‌شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین، با اشاره به نذورات و قربانی‌های مردم در ایام محرم و نیز اظهار کرد: کشتار و ذبح قربانی به جز در کشتارگاه ممنوع است، لذا از مردم و هیئت‌ها تشکر می‌کنیم که این موضوع را رعایت کرده‌اند و تاکنون مورد خاصی گزارش نشده، در این باره مجموعۀ دامپزشکی همکاری خوبی دارد و کشتارگاه‌ها هم اعلام کرده‌اند که ذبح قربانی را رایگان انجام می‌دهند.

قائم مقام ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد: از همۀ هم‌وطنان می‌خواهیم فعلاً به قزوین سفر نکنند چرا که کرونا همۀ تخت‌ها، مسافرخانه‌ها و هتل‌های ما را رزرو کرده است و شرایط قرمز کرونا ایجاب می‌کند که امکان میزبانی از مردم خوب‌مان را نداشته باشیم و می‌خواهیم که سفر را به موقع دیگری موکول کنند.

حبیبی افزود: از هم استانی‌های خودمان نیز خواهش می‌کنیم به استان‌های هم‌جوار سفر نکنند، چراکه کرونا آنجا در اوج خودش است و از قضا یکی از عوامل شیوع همین مسافرت‌ها است.

وی ادامه داد: من از مردم و کسانی که قصد سفر دارند، خواهش می‌کنم به استان قزوین نیایید، از قزوینی‌ها هم خواهش می‌کنم از مبدأ استان به هیچ استان دیگری به مسافرت نروید.

این مسؤول با اشاره به برگزاری مراسم نماز ظهر عاشورا نیز عنوان کرد: در برگزاری نماز ظهر عاشورا به تعبیر مقام معظم رهبری، معیار باید نظر ستاد ملی کرونا و کارشناسان بهداشتی باشد، لذا فصل الخطاب آن است و سلامت مردم برایمان اولویت است.

نماز ظهر عاشورا با رعایت موازین و شرایط خاص برگزار می‌گردد

وی افزود: مردم دیندار نشان دادند که اهل رعایت موازین هستند، اوج آن در ماه رمضان و شب‌های قدر بود، اکنون هم در محرم پایبند به پروتکل‌ها هستیم تا سلامت مردم به خطر نیفتد، اما در خصوص نماز ظهر عاشورا دیروز در دفتر نماینده ولی فقیه مصوب شد تا علاوه‌بر امکان برگزاری نماز در مساجد و هیئت‌ها، در خیابان سپه نیز با رعایت کامل دستورالعمل‌ها نماز ظهر عاشورا برگزار گردد.

وی با اشاره به شرایط برگزاری نماز ظهر عاشورا عنوان کرد: نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌گردد، استفاده از ماسک توسط نمازگزاران الزامی است، استفاده از سجاده و مهر شخصی برای نمازگراران ضوروری است و کنترل ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات نیز توسط نیروی انتظامی صورت خواهد گرفت.

حبیبی در پایان تأکید کرد: سطوح مشترک محل برگزاری نماز باید قبل و بعد از مراسم حتماً ضدعفونی و گندزدایی شود و حداکثر زمان برگزاری مراسم نماز نیز یک ساعت، از ساعت دوازده تا وقت نماز است و باید پس از اقامه نماز، مراسم خاتمه پیدا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول