اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اصلاح اساسنامه جایزه پروین اعتصامی/ احتمال برگزاری جایزه «جلال و شعر فجر» به شکل مجازی

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» گفت: پس از عاشورای حسینی قرارداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان منعقد می‌شود.

اصلاح اساسنامه جایزه پروین اعتصامی/ احتمال برگزاری جایزه «جلال و شعر فجر» به شکل مجازی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بهروز جلالی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: با ادغام موسسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که مسئولیت اجرایی جوایز ادبی دولت را برعهده داشت به کار خود پایان داد و از این پس مسئولیت‌های این بنیاد در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی پیگیری می‌شود.

* ۵۰ درصد انرژی مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، صرف تامین بودجه و پیگیری تامین آن می‌شد

وی به مسئولیت‌های این دفتر اشاره کرد و گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان پیش از این به عنوان بازوی اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل می‌کرد و برنامه‌های موظفی از جمله جوایز ادبی (جلال آل احمد در حوزه داستان؛ شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی که شعر و داستان و... ویژه بانوان بود)؛ برگزاری نشست‌های آمورشی شعر و داستان و دیگر برنامه‌ها را عهده دار بود و پایگاه‌های نقد شعر و داستان دارد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته نزدیک به ۵۰ درصد انرژی مدیریت بنیاد، صرف تامین بودجه و پیگیری تامین آن می‌شد؛ اما دیگر مدیر این دفتر دغدغه و مسئولیت پیگیری تامین بودجه ندارد و می‌تواند تمام تمرکز خود را به کارها و برنامه‌های ادبی معطوف کند و در حال حاضر پیگیر افزایش بخش‌های جنبی به جشنواره‌های ادبی هستیم.

* قراداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان

وی افزود: علی رغم موج‌های رسانه‌ای در فضای مجازی پیرامون جایزه جلال آل احمد  باید گفت، این جایزه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و مجموعه امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری آن است.

جلالی درخصوص برگزاری کارگاه‌های داستان و شعر گفت: با شیوع ویروس کرونا الزام استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی بیشتر شد و با توجه به شرایط فعلی برای برگزاری سه دوره همزمان شعر و رمان و داستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می‌توان به دوره‌های آموزش آنلاین داستان کوتاه، رمان و شعر اشاره کرد. هر کدام از دوره‌های یاد‌شده ویژگی‌های خاص خود را دارند و در بازه‌های زمانی متفاوت برگزار می‌شوند و مقدمات ثبت‌نام و پذیرش این دوره‌ها احتمالا از مهرماه، پس از فراهم شدن زیرساخت‌های آموزشی آغاز می‌شود و در یکسال برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» خبر داد: پس از عاشورای حسینی قرارداد ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان منعقد می‌شود.

* احتمال برگزاری جوایز ادبی به شکل مجازی

جلالی به وضعیت جوایز ادبی در دوره شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: جایزه ادبی جلال پیش روی ماست و تلاش داریم طبق اساسنامه روند انتخاب هیات علمی این رویداد توسط هیات امنای جایزه انجام شود و اگر روند سلامت جامعه اجازه دهد جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تاریخ مقرر برگزار می‌شود. در بحث جایزه جلال ال احمد تجمیع کتاب‌ها تقریبا انجام شده است و امسال از همان ابتدا آثار در چند نسخه تهیه شده تا در صورت داوری آنلاین با مشکل روبرو نشویم  و طبیعی است؛ اگر تا زمان معمول، امکان برگزاری مراسم پایانی این دو رویداد به شکل حضوری وجود داشت؛ آیین یاد شده طبق روال سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و در غیر این صورت برای برگزاری آن به شکل مجازی تدابیری اندیشیده شده است.

* پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه جایزه پروین اعتصامی؛ دغدغه منتقدان مرتفع می‌شود

وی در پایان به جایزه پروین اعتصامی و نظر برخی منتقدان نسبت به حذف آن اشاره کرد و گفت: براساس شرح وظایف، ما باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنیم و درخصوص جایزه پروین اعتصامی پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه عنوان شده و پس از اصلاح و تدوین اساسنامه تجمیعی جوایر ادبی و ارائه آن به مدیرعامل خانه کتاب و معاون امور فرهنگی و بررسی در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، دغدغه منتقدان درباره موازی بودن این جایزه با جایزه جلال آل احمد و شعر فجر مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول