اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من|رژیم صهیونیستی مسئول سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی

جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه رژیم صهیونیستی را مسئول سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده می‌داند از زمان ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و سه همراهش در لبنان بارها بر پیشنهاد خود برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی صلیب سرخ جهانی تأکید کرده است.

فارس من|رژیم صهیونیستی مسئول سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاربران فارس من در درخواستی خواستار مشخص شدن سرنوشت حاج احمد متوسلیان و سه همراهش در لبنان شدند.

چهاردهم تیر سال ۱۳۶۱، خودروی نمایندگی دیپلماتیک ایران در مسیر بازگشت از شهر بندری طرابلس به بیروت و در هنگام عبور از پست ایست و بازرسی در منطقه «برباره» توسط  مزدوران مسلح حزب فالانژ لبنان موسوم به «قوات اللبنانیه» متوقف شده و چهار سرنشین خودرو مزبور به گروگان گرفته شدند.در این آدم ربایی سردار احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ایران و کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی به اسارت درآمدند. این افراد در حالی به اسارت در آمدند که با گذرنامه دیپلماتیک و مطابق عرف دیپلماتیک مشغول فعالیت رسمی و قانونی خود بودند و در حالی که با خودروی پلاک سیاسی از شمال لبنان وارد بیروت می‌شدند، توسط شبه نظامیان مرتبط با رژیم صهیونیستی ربوده شدند.

در این مدت نزدیک به چهار دهه جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌ها و تلاش‌هایی را در جهت مشخص شدن سرنوشت این چهار نفر صورت داد.

وزارت امور خارجه در این خصوص اقداماتی را صورت داده است از جمله اینکه در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۸ دولت وقت لبنان به عنوان دولت پذیرنده و مسئولیت پذیر در حراست از جان دیپلمات‌های ایران، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت پیگیری جدی سازمان‌های تابعه این سازمان و همزمان بر اهتمام همه جانبه دولت لبنان برای روشن شدن سرنوشت آنها تأکید کرد.این سند نزد سازمان ملل به ثبت رسیده و آنگونه علی‌اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه در اظهاراتی عنوان کرد این سند به معنای پذیرش مسئولیت دولت لبنان در قبال این پرونده با وجود شرایط خاص تحت اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ است. از سوی دیگر، در گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره لبنان در ۱۹ اکتبر  ۲۰۰۸ نیز بر ضرورت رسیدگی به وضعیت چهار دیپلمات ایران در لبنان توجه شده است.

از سوی دیگر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل نیز در ژوئیه ۲۰۰۸ نامه‌ای خطاب به بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل ارسال و اطلاعاتی در مورد زمان و نحوه ربوده شدن این افراد و همچنین مرتکبان و اشخاص درگیر در این مسئله ارائه کرد.

در همین خصوص نیز، علامه فقید سید محمدحسین فضل الله مرجع تقلید شیعیان لبنان در دیدار سال ۱۳۸۷ خانواده‌های دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی عنوان کرده بود که لبنان جستجوی دیپلمات‌های ربوده شده و آشکار شدن حقیقت برای خانواده‌هایشان را نقش حقوقی و اخلاقی خود می‌داند.

علامه فضل‌الله تصریح کرد: لبنان امانتی را که از ایران در نزد خود داشته به صاحبش بازمی‌‌گرداند و به علاوه که بر اساس قوانین بین‌المللی حمایت از زندگی، امنیت و سلامت مهمانان دولت لبنان در خاک این کشور واجب است. سازمان ملل متحد باید در قبال این مسئله احساس مسئولیت کند چون تجاوز به دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده تجاوز به نهادهای بین‌المللی و قوانین و اصول انسانی محسوب می‌شود. 

*دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان اکنون در زندان‌های این رژیم نامشروع به سر می‌برند

در همین خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همانطور که در سالگرد این اقدام غیرانسانی و خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی بیانیه‌ای را صادر می‌کند، امسال نیز در آستانه ۱۴ تیرماه در سالروز ربایش چهار دیپلمات ایرانی به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:‌ ۳۸ سال از واقعه ربوده شدن ۴ دیپلمات کشورمان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در نقطه ایست و بازرسی برباره در شمال لبنان در سال ۱۹۸۲ می‌گذرد.همانطور که طی این سال‌ها اعلام شده است، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند و اکنون در زندان‌های این رژیم نامشروع به سر می‌برند.

این بیانیه می‌افزاید: بر همین اساس و با توجه به اشغال لبنان در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند. 

 در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: به رغم گذشت سال‌های زیادی از این اقدام جنایتکارانه و تروریستی، متاسفانه جامعه بین‌المللی و سازمان‌های مدعی حقوق بشری در قبال این جنایت هیچ اقدام جدی انجام نداده‌اند و رژیم صهیونیستی که همچنان با حمایت آمریکا به جنایات و اقدامات ناقض قوانین بین المللی خود ادامه می‌دهد، از پذیرفتن مسئولیت در این مسئله، طفره می‌رود.

وزارت امور خارجه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از همکاری و اقدامات دولت لبنان برای تعیین سرنوشت چهار دیپلمات مذکور از جمله ارسال نامه برای دبیرکل وقت سازمان ملل در  سپتامبر ۲۰۰۸، که در آن بر ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی تاکید شده است، بار دیگر از مقامات لبنانی و همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی مجدانه می‌خواهد تا به وظیفه ذاتی، حقوقی و انسانی خود در پیگیری این پرونده عمل کنند و تمام تلاش خود را برای روشن شدن وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده به کار برند و در همین چارچوب، مجددا بر پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی صلیب سرخ جهانی تاکید دارد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین بر ادامه تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت این عزیزان تأکید کرده است.

*نامه ایران به گوترش درباره چهار دیپلمات

در همین خصوص نیز مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست در روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی، مساعدت کند.در این نامه که به مناسبت سی ‌و هشتیمن سالروز ربوده شدن این دیپلمات‌ها به دبیرکل این سازمان نوشت شده آمده که طبق اخبار و اطلاعات موجود، این افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزدیکی بیروت در منطقه‌ای که آن زمان تحت اشغال نیروهای رژیم اسرائیل بوده است، به نیروهای این رژیم تحویل داده شده اند و شواهد بعدی نیز نشان می دهد که آنها در زندان‌های رژیم مذکور بوده و زنده هستند.

 

 

نماینده کشورمان ضمن اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۱۳۸۷ برای مساعدت به روشن شدن سرنوشت این دیپلمات‌ها و استقبال ایران از این پیشنهاد و یادآوری آلام افراد ربوده شده و خانواده های آنها طی ۳۸ سال گذشته و نیز تأکید بر اهمیت ابعاد انسانی موضوع، از دبیرکل این سازمان خواسته است تا در این زمینه مساعدت کند.

در این نامه همچنین به پیشنهاد ایران به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مبنی بر تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در این باره اشاره و از دبیرکل خواسته شده از فعالیت‌های آن حمایت کند.

روانچی با اشاره به اینکه ربودن دیپلمات‌های ایرانی مغایر حقوق بین‌الملل و به ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی است، مسئولیت سازمان ملل در برخورد با این موضوع و طرح مسئولیت رژیم اسرائیل را مورد تأکید قرار داده است.

نماینده کشورمان همچنین به همکاری دولت لبنان در این زمینه اشاره و یادآوری کرده است که دولت آن کشور نیز در گذشته رسماً خواستار مساعدت دبیرکل سازمان ملل در روشن شدن سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان شده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول