اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تعیین تکلیف معبد لائودیسه در گرو همکاری شهرداری و راه و شهرسازی است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند گفت: تعیین تکلیف معبد لائودیسه با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی سریعتر انجام می‌شود.

تعیین تکلیف معبد لائودیسه در گرو همکاری شهرداری و راه و شهرسازی است

محسن جانجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: در صورتی که شهرداری و اداره راه و شهرسازی نهاوند با میراث فرهنگی همکاری‌های لازم را داشته باشند تعیین تکلیف معبد لائودیسه زودتر امکان‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: وجود معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران باعث شد که وضعیت ساخت و ساز در این منطقه سال‌ها راکد شده و واحدهای مسکونی این منطقه فرسوده و در مواردی هم برای ساکنین خطرآفرین شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند افزود: از ابتدای کشف لوح معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران در این شهرستان که به ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد تا کنون ساخت و ساز در این منطقه بر اساس قانون ممنوع بوده است.

وی گفت: با توجه به اینکه ادامه این وضعیت مشکلاتی را به لحاظ فرسودگی بناهای مسکونی و غیر مقاوم بودن آنها در مقابل زلزله برای ساکنان بوجود آورده بود لذا تعیین وضعیت این منطقه به عنوان یکی از مطالبات جدی مسئولین شهرستان و مردم منطقه در دستور کار قرار گرفت.

جانجان افزود: به منظور رفع این مشکل ۵۰ ساله،  پیگیری‌های لازم به عمل آمد و پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی و با نظر کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی و موافقت پژوهشکده باستانشناسی کشور سرانجام مجوز ساخت و ساز جدید با شرایط ویژه برای ساکنان محدوده تاریخی منطقه دوخواهران صادر شد.

وی به کاوش‌های صورت گرفته برای کشف معبد اشاره کرد و افزود: تا کنون برای کشف معبد چهار دوره عملیات کاوش و حفاری صورت گرفته که تا حدودی ما را به هدف نزدیکتر کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند ادامه داد: برای کشف نهایی این معبد لازم است چندین خانه به تملک در آمده و خریداری شوند که البته با توجه به محدود بودن اعتبارات انجام آن زمان‌بر بوده و  چندین سال به طول خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه در صورت همکاری شهرداری و اداره راه و شهرسازی کار تملک منازل موجود سریعتر انجام می‌شود افزود: برای جابجایی ساکنین منطقه چنانچه شهرداری و اداره راه و شهرسازی در تامین زمین و کار ساخت خانه برای برخی از ساکنین همکاری لازم را داشته باشند می‌توان وضعیت کشف معبد را  سریعتر به نتیجه رساند.

جانجان کمبود اعتبار برای کشف معبد را از دیگر موانع موجود ذکر کرد و افزود: کشف معبد با اعتبارات محدود استانی به راحتی امکانپذیر نیست بنابراین لازم است از سوی نماینده شهرستان برای اختصاص ردیف ملی پیگیری‌های لازم به عمل آید که در این زمینه رایزنی‌هایی نیز به عمل آمده است.

وی در پایان پیشنهاد بهره‌مندی از باستانشناسان خارجی برای کشف معبد را از جمله راهکارهای مورد نظر ذکر کرد و افزود: در این زمینه پیشنهاد شده که برای کشف معبد لائودیسه یک تیم مشترک خارجی تشکیل شود تا بتوانیم کار را بهتر پیش ببریم.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول