اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فرونشست روستای دیندارلو در فسا ۸ ساله شد/ کلافی سردرگم در انتظار ساماندهی

پدیده فرونشست روستای دیندارلو در شهرستان فسا ، وارد ۸ سالگی خود می‌شود و به نظر می‌رسد وعده وعیدهای مسئولین بیش از حد طولانی شده و دیگر زمان گام نهادن در عملیات اجرایی و رفع بحران است.

فرونشست روستای دیندارلو در فسا ۸ ساله شد/ کلافی سردرگم در انتظار ساماندهی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تاریخچه فرونشست روستای دیندارلو از توابع بخش ششده و قره‌بلاغ شهرستان فسا به بیش از هفت سال پیش بازمی‌گردد، فرونشستی که موجب ترس اهالی و حتی مهاجرت برخی از آن منطقه شده است.

وعده‌ها مبنی بر حل این مسئله به سال‌ها پیش بازمی‌گردد اما به گفته اهالی، همچنان این مشکل بر قوت خود باقی بوده و نگرانی اهالی از ریزش منزلشان بر سر اعضای خانوار، با هر بارندگی و زلزله تشدید می‌شود.

 در سال ۹۵ ضمن تذکر نماینده وقت به وزیر مبنی بر حل مشکل همچنین با تشکیل شدن جلسه‌ای متشکل از کارشناسان و مدیران شهرستانی و استانی ضمن ابراز نگرانی شدید به حل سریع‌تر این معضل تأکید شد اما با گذشت حدود چهار سال، شاهد اقدامی عملی جهت رفع فرونشست روستای دیندارلو نیستیم.

 یکی از اهالی روستا طی تماسی با خبرنگار فارس با اشاره به در اختیار قرار دادن زمینی در منطقه امن این روستا به بنیاد مسکن جهت جابجایی ۴۶ خانوار که در معرض خطر هستند، ادعا کرد: با وجود پیگیری‌ها جهت جابجایی و تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی اما اقدام نهایی در مرحله تأییدیه امور اراضی به تعویق افتاده است.

صاحب زمین راضی به پرداخت عوارض نمی‌شود

 در ابتدا جهت پیگیری این موضوع به سراغ رئیس بنیاد مسکن فسا رفته و به گفتگو با وی پرداختم.

 محمد انصاری جابری با اشاره به اینکه مشکل، به طور موقت و البته نه به‌صورت اصولی حل شده است، در جواب خبرنگار فارس مبنی بر علت به تعویق افتادن اقدامات جهت حل‌وفصل کردن این فرونشست می‌گوید: اقدامات ابتدایی تا زمانی که در حیطه ‌‌وظایف بنیاد مسکن بوده صورت گرفته است.

وی اضافه می‌کند: اکنون نیز منتظر تأییدیه سازمان اراضی هستیم تا اقداماتی نظیر واگذاری زمین به ساکنین در حیطه خطر، صدور پروانه ساخت و پرداخت تسهیلات انجام شده است.

انصاری جابری علت طولانی شدن روند را عدم رضایت صاحب‌ملکی بیان کرد که زمین خود را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده بود و علت را این‌گونه عنوان کرد که صاحب زمین با وجود اینکه روند قانونی صورت گرفتهاما در انتها راضی به پرداخت هزینه عوارضی نیست.

انصاری جابری در جواب خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چنانچه مالک بر سر موضوع خود مانده و حاضر به در اختیار دادن زمین خود نشود، می‌گوید: هم‌اکنون نیز دولت زمین‌هایی را در کنار روستای زنگنه و یا محدوده شهر قره‌بلاغ دارد که تفکیک‌شده و آماده است.

وی اضافه می‌کند: در صورت رضایت ساکنین این زمین‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما مسئله‌ای که وجود دارد اهالی خواستار زمین در خود این روستا یا فاز ۵ شهر فسا هستند که متأسفانه دولت زمینی را درون آن محدوده ندارد.

روند ادامه پیگیری‌ها از اختیارات ما خارج است

در ادامه به سراغ مسئول امور اراضی شهرستان فسا رفته و علت عدم صدور تأییدیه نهایی را از سوی وی پیگیر شدم.

نبی‌الله یزدی اظهار می‌کند: ما تابع ضوابط و دستورات قانونی، تشکیل پرونده دادیم و علیرغم اینکه زمین از نظر بافت کشاورزی کیفیت خوبی داشت اما با دفاع، تغییر کاربری را از کشاورزی به مسکونی انجام دادیم.

وی اظهار می‌دارد: هر چند برای انجام ادامه مراحل صاحب‌ملک طبق ماده ۲ قانون تغییر کاربری، برای تغییر کاربری زمین خود از کشاورزی به مسکونی ملزم به پرداخت عوارضی به دولت است و صاحب‌ملک راضی به پرداخت این مبلغ نمی‌شود.

مسئول امور اراضی با اشاره به اینکه روند این پروسه و پرداخت این هزینه الزامی بوده و از سطح اختیارات ما خارج است، می‌گوید: طبق صحبت‌هایی که با مسئولان استان صورت گرفته، این ادعا را داشته که این موضوع در حیطه اختیارات آنها نیز نبوده و جریان باید فراتر از استان یعنی از سوی مجلس پیگیری شود.

 

برپایی جلسه جهت بررسی ریشه‌ای موضوع و انتقال به مرکز

به جهت ادعای مسئول اراضی شهرستان مبنی بر نیاز پیگیری این مسئله در سطح کشوری و در مجلس، به سراغ نماینده شهرستان رفته و موضوع را با وی مطرح کردم که در تماس ابتدایی حجت‌الله فیروزی قول بررسی موضوع را به خبرنگار فارس داد.

 پس از گذشت مدتی و تماس مجدد با نماینده شهرستان فسا در مجلس وی عنوان می‌کند: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات درون شهری به نتیجه نرسید.

فیروزی اضافه می‌کند: در هفته جاری جلسه‌ای را با اهداکننده زمین، تعدادی از مسئولین شهری همچنین مسئول بنیاد مسکن شهرستان جهت بررسی ریشه‌ای و جمع‌بندی موضوعات و انتقال به مرکزیت کشور جهت تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

 به گزارش فارس، بحران فرونشست روستای دیندارلو ارتباط مستقیمی با جان اهالی داشته و هر باران شدید و یا زلزله ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به‌طوری‌که رئیس مرکز زمین‌شناسی منطقه جنوب کشور (مرکز فارس) در خصوص خطرات این فرونشست در یکی از مصاحبات خود اظهار می‌کند: «شکاف‌ها و فرونشست‌ها تهدیدی اقلیمی به شمار رفته و می‌تواند در زمین‌لرزه‌های احتمالی حجم خسارت‌ها را بالا ببرد، ضمن آنکه بروز ترک‌های ریز و درشت در خانه‌های مسکونی روستاییان، تهدیدی بالقوه تلقی شده و این به‌ منزله آن است که فرونشست‌ها به خانه‌های مسکونی هجوم برده که باید چاره‌اندیشی کرد.»

در آخر اینکه پدیده فرونشست این منطقه وارد هشت‌سالگی خود می‌شود و به نظر می‌رسد وعده وعیدهای مسئولین بیش از حد طولانی شده و دیگر زمان گام نهادن در عملیات اجرایی و رفع بحران است.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول