اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بررسی علت تلف شدن تنها خرس سیاه نر ایران

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست فارس از بررسی علت تلف شدن یک قلاده خرس سیاه آسیایی در باغ وحش شیراز خبر داد.

بررسی علت تلف شدن تنها خرس سیاه نر ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی محیط زیست فارس، لیلا جولایی در این باره گفت: براساس گزارش اعلام شده دامپزشک معتمد باغ وحش شیراز، علت تلف شدن شدن این قلاده خرس گزش افعی است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه خبر مرگ این خرس سیاه با چند روز تأخیر به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام شد، امکان بررسی لاشه وجود نداشت و موضوع کماکان در دست بررسی است.

حسینعلی قهرمانی‌نژاد، مدیر باغ وحش شیراز نیز در این باره گفت: خرس سیاه آسیایی که گونه بسیار باارزش و در خطر انقراضی است در روز‌های گذشته بر اثرگزیدگی افعی تلف شده است. این افعی با توجه به واقع شدن باغ وحش شیراز در منطقه کوهستانی توانسته بود شبانه خود را به جایگاه خرس سیاه برساند.

وی ادامه داد: این خرس را حدودا ده سال پیش از هندوستان خریداری کرده و برای اجرای نمایش در سیرک به ایران آورده بودیم که پس از آنکه تصمیم گرفتیم از حیوانات در نمایش‌های سیرک استفاده نکنیم، رامبو را به باغ وحش شیراز منتقل کردیم.

قهرمانی‌نژاد با بیان اینکه در باغ وحش شیراز، جایگاهی به مساحت ۳۰۰ مترمربع برای این خرس ساخته شده بود که به حوضچه آبتنی، آب‌نما و صخره برای بالا رفتن حیوان مجهز بود، افزود: تمام تلاشمان را برای فراهم آوردن بهترین شرایط برای نگهداری حیوانات باغ وحش از جمله این خرس سیاه به کار گرفتیم، اما متاسفانه امکان جلوگیری از ورود افعی به جایگاه خرس وجود نداشت.

مدیر باغ وحش شیراز با اشاره به اینکه آمار تلفات و موالید حیوانات در باغ وحش شیراز همواره بلافاصله به اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گزارش شده است، گفت: این خرس تنها خرس سیاه نر در ایران بود که در باغ وحش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داشت.

خرس سیاه آسیایی (مشهور به خرس یقه‌دار) گونه‌ای خرس در اندازه متوسط است که روی قفسهٔ سینه‌اش لکه سفیدی به علامت V نقش بسته‌است. این خرس به‌خوبی برای زندگی بر روی درخت انطباق یافته و در مناطق وسیعی از جنوب آسیا، شمال شرق چین، خاور دور روسیه و ژاپن می‌زید.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این حیوان را در فهرست گونه‌های در خطر انقراض و در ردهٔ آسیب‌پذیر قرار داده‌است که بیشتر به‌علت دلیل جنگل‌زدایی و شکار این حیوان برای استفاده از برخی اعضای بدن اوست.

 عمر خرس سیاه آسیایی حدود ۲۵ سال است. این حیوان ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر طول و ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر گیاهان، از حیوانات و حشرات، مهره داران کوچک، نوزاد پستانداران و گاهی اوقات دام اهلی تغذیه می‌کند.

 در حال حاضر تنها یک خرس سیاه آسیایی که در باغ وحش‌های ایران نگهداری می‌شود؛ یک ماده خرس سیاه بلوچی (بومی ایران) به نام نادیا که حدودا ۱۰ سال سن دارد و در باغ وحش چاه‌نیمه زابل نگهداری می‌شود. فعالان محیط زیست خواهان انتقال این گونه ارزشمند بومی کشورمان به جایگاهی استاندارد هستند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول