اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش‌ها حمایت کند

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن استقبال از طرح ناتو برای کاهش تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه، خواستار حمایت یونان از این طرح شد.

آنکارا: یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش‌ها حمایت کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با ادامه تنش‌ها بین آنکارا و آتن بر سر ادعاهای سرزمینی دو طرف و فعالیت‌های اکتشافی و حفاری منابع گازی و نفتی در شرق دریای مدیترانه، وزارت خارجه ترکیه از یونان خواست به طرح پیشنهادی ناتو برای کاستن از این تنش‌ها حمایت کند.

به دنبال تشدید تنش‌ها بین ترکیه و یونان دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره منطقه شرق دریای مدیترانه، این ائتلاف نظامی پیشنهادی برای مذاکره و گفت‌و‌گو بین آنکارا و آتن پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه ضن حمایت از طرح ابتکاری ناتو اعلام کرد که این کشور انتظار دارد یونان از طرح ناتو حمایت کند.

بنا بر طرح پیشنهادی ناتو، دو کشور ترکیه و یونان باید مذاکرات و گفت‌و‌گوهای فنی درباره مسائل مرتبط با اختلافاتشان در شرق دریای مدیترانه را آغاز کنند.

پیشتر «ینس الستولتنبرگ» مدیر کل ناتو اعلام کرده بود، ترکیه و یونان با ورود به گفت‌و‌گو در ناتو به منظور کاستن از اتفاق‌ها و تصادفات در دریای مدیترانه موافقت کرده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات استولتنبرگ اعلام کرد، هدف از مذاکرات به منظور کاستن از تنش‌ها به منظور رفع و حل موضوعات دوجانبه بین یونان و ترکیه نبوده و این گفت‌و‌گوها پیشتر در رابطه با توافقات پیشین دوجانبه بین مقام‌های نظامی دو کشور بوده است.

این وزارتخانه در عین حال افزود: «ترکیه انتظار دارد که یونان از ابتکار ناتو (در رابطه با مذاکرات برای کاستن از تنش‌ها در شرق مدیترانه) حمایت کند».

وزارت خارجه ترکیه همچنین بر آمادگی این کشور برای مذاکره بدون پیش شرط با یونان به منظور یافتن راه‌حل‌های دائمی برای همه موضوعات به روشی منصفانه و تحت قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

تنش‌ها بین ترکیه و یونان طی هفته‌ای اخیر و به دنبال آغاز فعالیت‌های اکتشافی و حفاری آنکارا در مناطقی از شرق مدیترانه تشدید شد و کار به تحرکات نظامی از قبیل رزمایش‌های دریایی در منطقه انجامید.

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور به دنبال تنش نیست اما از حقوق خود در دریاهای مدیترانه، سیاه و اژه کوتاه نمی‌آید؛ موضعی که هشدار یونان و تهدید برخی کشورهای اروپایی درباره تحریم ترکیه را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول