اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

استاندار: «کمیته ویژه» ثبت جهانی اورامانات ایجاد می شود

استاندار کرمانشاه گفت: یک کمیته ویژه با حضور دستگاه‌های مرتبط مانند میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، راهداری، برق و سازمان برنامه و بودجه با محوریت معاونت عمرانی استانداری برای بهینه سازی منظر محدوده اورامانات و ثبت جهانی و انجام اقدامات ویژه تشکیل می شود که با جدیت کارهای این حوزه را دنبال کند.

استاندار: «کمیته ویژه»  ثبت جهانی اورامانات ایجاد می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه  ستاد رفع موانع ثبت ‌جهانی اورامانات که با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران عضو این ستاد برگزار شد؛ اظهار داشت: ثبت جهانی اورامانات یک فرصت طلایی برای توسعه گردشگری منطقه و استان است و باید با تمام توان و با اهتمام جدی و تلاش گسترده از این فرصت بهره گرفت.

وی افزود: به جریان افتادن ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات یک هدیه از طرف دولت تدبیر و امید و یک اقدام ماندگار برای نسل‌های آینده است؛ امروزه همه باید برای انجام اقدامات اضطراری به منظور تسریع و تسهیل در فرآیند ثبت با هم همراه و همدل شوند و به یقین نقش مردم، مسوولین، سازمان های مردم نهاد، دهیاری‌ها و شورای‌های روستا بسیار مهم است.

بازوند خطاب به مدیران عضو ستاد عنوان کرد: تاریخ از کسانی که در این اقدام بزرگ و ماندگار نقش آفرینی و مشارکت داشته‌اند به نیکی یاد خواهد کرد. 

وی ادامه داد: طی این مدت معاون عمرانی استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری به شکل ویژه‌ای پیگیر آماده سازی بسترهای لازم و برداشتن موانع برای ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات بودند که جای تقدیر بسیار دارد.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: دکتر طالبیان یک نقطه قوت در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هستند که در روند پرونده ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات تاکنون زحمات بسیاری را متقبل شده اند. 

وی با تاکید بر این نکته که میراث طبیعی و فرهنگی و تاریخی اورامانات یک امانت در دست ماست در ادامه عنوان کرد: باید تلاش کنیم با ثبت جهانی این منطقه، آن را به بهترین شکل ممکن به نسل آینده تحویل دهیم. 

بازوند اظهار داشت: یک کمیته ویژه با حضور دستگاه‌های مرتبط مانند میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، راهداری، برق و سازمان برنامه و بودجه با محوریت معاونت عمرانی استانداری برای بهینه سازی منظر محدوده اورامانات و ثبت جهانی و انجام اقدامات ویژه تشکیل می شود که با جدیت کارهای این حوزه را دنبال کند.

وی افزود: برای رفع مشکلات موجود بودجه و اعتبار لازم را اختصاص میدهیم و فرمانداران با تمام توان با کمک دستگاه‌های ذی ربط و دهیاری‌ها و شوراها به رفع مشکلات موجود بپردازند.

به گزارش فارس، محدوده ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات شامل یک گستره ۳۰۳ هکتاری با ۷۰۰ روستا، ۳۰۰ سکونتگاه غیردائم، ۳ منطقه حفاظت شده و ۱۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی است. همچنین  این پرونده جشن‌ها و آیین های منطقه و ثبت بافت ۳۶ روستا را هم در بر می‌گیرد‌.

۶۰ درصد این پهنه در استان کرمانشاه و ۴۰ درصد کردستان است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول