اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

اولویت «کارگروه اتاق فرار» نظارت بر محتوای بازی‌هاست/تعیین رده سنی برای اسکیپ روم ها

رئیس کمیته اتاق فرار انجمن بازی‌های فکری ایران گفت: همه تفریحات و بازی‌های رومیزی شامل یک رده بندی سنی هستند اما متأسفانه در اسکیپ روم‌ها هنوز چنین چیزی در نظر گرفته نشده و یکی از رسالت‌های شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی این است که برای این بازی‌ها هم رده سنی تعیین کند.

اولویت «کارگروه اتاق فرار» نظارت بر محتوای بازی‌هاست/تعیین رده سنی برای اسکیپ روم ها

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: 10 شهریور ماه سال جاری بود که خبر «تشکیل کارگروه اتاق فرار در شورای نظارت بر اسباب‌بازی» منتشر شد.

خبری که حکایت از  آغاز جریانی بنیادی در حوزه‌ بازی های اتاق فرار داشت تا در این راستا بتواند این تفریح خانوادگی را از تفریحاتی همچون سافاری وحشت جدا کند و با نظارت بر روی محتوای آن، ساعت‌هایی خوش همراه با سرگرمی بر پایه‌ی اندیشه‌ورزی را برای خانواده ها  فراهم آورد.

به همین جهت با مسیح خدابخشیان، رئیس کمیته اتاق فرار انجمن بازی‌های فکری ایران و یکی از اعضای این کارگروه به گفت وگو نشستیم تا در خصوص ماهیت این کارگروه تازه بیشتر بدانیم.

 

در زیر مشروح این گفت و گو را می خوانید:

فارس: در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت اتاق فرارها به چه صورت است؟

خدابخشیان: تا اواخر اردیبهشت ماه تقریباً همه مشاغل به خصوص فعالیت‌های ورزشی و تفریحی به نوعی با محدودیت مواجه بودند و اسکیپ روم‌ها هم طبق قانون روی کاغذ قرار بود بسته باشند، البته عده‌ای در این ایام به این قانون عمل نکردند و فعالیت خود را ادامه دادند.

 تقریباً اوایل خرداد ماه و با توجه به بازگشایی برخی مشاغل به خصوص باشگاه‌های ورزشی در رشته بازی‌های فکری قوانینی به صورت عمومی برای باشگاه‌ها و یکسری قانون هم از طرف انجمن بازی‌های فکری به مجموعه‌ها ابلاغ شد که مهمترین آنها کاهش ظرفیت ورودی، استفاده از ماسک در هنگام ورود به مجموعه و حین بازی، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و .. بود.

خوشبختانه با توجه به اینکه در این بازی گروه‌های 5 تا 6 نفره به صورت خانوادگی یا دوستان با هم بازی می‌کنند ریسک خطر نسبت به تفریحاتی همچون استخر و باشگاه‌های بدنسازی که معمولا افراد یکدیگر را نمی‌شناسند، کمتر است. در حال حاضر فعالیت اتاق‌های فرار ادامه دارد مگر اینکه وضعیت تغییر کند و قرار باشد که مجددا تعطیل شود اما فعلا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشان ادامه دارد.

فارس: داستان دنباله دار دریافت مجوز برای اسکیپ روم‌ها به کجا رسید؟

خدابخشیان: مجوزها عمدتاً مربوط به مجوز صادره از سمت وزارت ورزش می‌شود که هنوز مشکلاتی وجود دارد اما شرایط بهتر شده و در برخی شهرها اداره ورزش اقدام به صدور مجوز می‌کند. در واقع صدور مجوزها تسریع و تسهیل شده و خیلی موارد همچون بیمه کارکنان باشگاه‌ها، رعایت ایمنی، نظارت و ... بهتر شده است. اما هنوز تعداد مجموعه‌های مجوزدار کم هستند.

پلیس اماکن ناجا، هنوز به صورت قطعی اعلام موضع نکرده و یا حداقل می‌توانم بگویم در مورد اسکیپ روم‌ها و کافه‌های بازی روال واحدی وجود ندارد. در برخی شهرستان‌ها  موافقت صورت گرفته و در برخی نه. در واقع هنوز بحث مجوز بازی‌های فکری و اتاق فرار به درستی جا نیفتاده اما با سرعت کم در حال پیشروی است.

امیدواریم امسال تعداد باشگا‌ه‌های بازی و اتاق فرار بیشتر شود هر چند که کرونا خیلی از بیزنس‌ها و مراکز تفریح را مورد آسیب قرار داد که اسکیپ روم‌ها هم از این قاعده مستثنی نبودند و به شدت تضعیف شدند، فعالیت‌شان کم شد و حتی برخی از اسکیپ روم‌ها در ایران تعطیل شدند اما امیدواریم مسئله کرونا حل شود و به موازات آن روند دریافت مجوز به شکل روتین درآید.

فارس: اخیراً خبری مبنی بر تشکیل کارگروه اتاق فرار در شورای نظارت بر اسباب بازی منتشر شده، این کارگروه با چه هدفی راه اندازی شده و قرار است چه اقداماتی انجام دهد؟

خدابخشیان: شورای نظارت بر بازدید اسباب بازی تا جایی که من می‌دانم بر اساس یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید روی سرگرمی‌ها و بازی‌هایی که تولید می‌شود نظارت داشته باشد و طبیعتا اسکیپ روم‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

اتاق‌های فرار مثل بازی‌هایی همچون پینت بال نیستند که در یک فضایی فعالیت اکشن داشته باشید. اتاق فرار محتوا دارد، داستان دارد و یکسری اتفاقات در بستر یک سناریو می‌افتد که فضاسازی بازی را با سایر بازی‌های اینچنینی جدا می‌کنند. 

شورای نظارت بر بازی اسباب بازی قرار است در وهله اول روی محتوای بازی‌ها نظارت داشته باشد. یکسری استانداردها را تدوین کند و مجموعه‌ها برای اینکه محتوای بازی‌شان مورد تائید این شورا قرار گیرد، باید اطلاعات بازی خود را در اختیار شورا قرار دهند  تا اگر اشکالی وجود دارد مشاوره بگیرند و اگر قابل قبول بود تائیدیه را دریافت کنند.

 در واقع هدف اصلی نظارت بر محتوای بازی‌های اتاق فرار است چرا که این شورا نمی‌تواند مجوزی روی مکان‌ها بدهد و بگوید مکان x را تائید می‌کنم. برای مثال فردی که در یک پاساژ یک مرکز تفریحی راه‌اندازی می‌کند و داخل آن دو اسکیپ روم قرار می‌دهد مجوز مکان خود را از طریق دیگری دریافت می‌کند.

فارس: چه افرادی در این کارگروه عضو هستند و آیا نماینده‌ای از سازمان یا ارگان خاصی در این کارگروه حضور دارند؟

خدابخشیان: افرادی که فعلاً عضو هستند در حوزه اسکیپ روم و اتاق فرار فعالیت داشتند.بنده، سورنا نقی‌خانی مهندسی صنایع، برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها و سیدحامد حسینی مهندس عمران هر سه نفر جزو طراح بازی اسکیپ روم هستیم و در این زمینه سابقه زیادی داریم چرا که جزو اولین افرادی بودیم که تفریح اسکیپ روم را به ایران آوردیم.

صمد خطیبی کارشناسی ارشد طراحی تعاملی از دانشگاه صنعتی دلفت هلند در حوزه بازی‌های رومیزی فعال هستند و با توجه به تجربه‌شان در این حوزه عضو کارگروه شدند. همچنین خانم ملکی به عنوان رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر بازی به همراه کارشناسان شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی در این کارگروه عضویت دارند که البته بنده نماینده انجمن بازی‌های فکری هم هستم. 

فارس: با توجه به همراهی شورای نظارت و تشکیل این کارگروه تا چه میزان می‌توان به رفع مشکلات موجود در حوزه اتاق‌های فرار امیدوار بود؟

خدابخشیان:‌ ما در این شورا سه بحث را در نظر داریم. یکی بحث تدوین یکسری استاندارد است که بیشتر ناظر به محتواست که قرار است محتواهای اتاق‌های فرار به چه سمتی برود و آیا قرار است محدودیتی داشته باشیم یا نه.

همه تفریحات و بازی‌های رومیزی شامل یک رده بندی سنی هستند. مثلاً فلان بازی کامپیوتری برای زیر 14 سال یا زیر 17 سال مناسب نیست اما متأسفانه در اسکیپ روم‌ها هنوز چنین چیزی در نظر گرفته نشده و یکی از رسالت‌های شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی این است که برای این بازی‌ها هم رده سنی تعیین کند.

مورد بعدی بحث نظارت است، خب خیلی از مواقع طراح بازی خود را برای شورا بیان می‌کند وحتی آن را به ثبت می‌رساند اما باید نظارت مستمر صورت گیرد که آیا این بازی طبق طرح اولیه پیش می‌رود یا نه. مثلا یک بازی در طرح اولیه برای سنین 14 سال به بالا معرفی شده اما به مرور طراح در بازی تغییراتی اعمال می‌کند که ممکن است فقط برای 17 سال به بالا مناسب باشد که اینها باید حتما بررسی شوند.

در نهایت ما بحث مشاوره، هدایت و پشتیبانی را دنبال خواهیم کرد که اگر مجموعه‌ای ایراداتی داشت مورد مشاوره قرار گیرد و در آینده از برخی بازی‌ها پشتیبانی مالی شود. از آنجایی که یکسری موضوعات همچون آموزشی و تاریخی لابلای بازی‌های ترسناک گم شده و چندان مخاطبی ندارد ممکن است شورا در نظر بگیرد که از طرح‌های خاص در این زمینه حمایت مالی کند.

فارس:  آیا این کارگروه با انجمن بازی‌های فکری موازی کاری ندارد یا هر کدام فعالیت خاص خود را دارند؟

خدابخشیان: فعالیت موازی نه چون همانطور که گفتم مجوز مکان اسکیپ روم‌ها به عهده وزارت ورزش است، ما مشابه این بحث را در مورد فضاهای بازی کودکان هم داریم. برای مثال مجوز مکان فضای بازی باید از بهزیستی یا شهرداری اخذ شود. اما بازی‌ها و اسباب بازی‌ها که در این فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به تائید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسیده باشد یا مثلاً کافه بازی ها باید از صنف مربوطه مجوز راه‌اندازی را دریافت کنند اما در صورتی که بخواهند در کافه خود 10 بازی رومیزی قرار دهند حتما باید یکسری فرم را در شورای نظارت بر بازی و اسباب بازی پر کنند و از آن طریق مجوز مربوطه را بگیرند.

در زمینه اسکیپ روم‌ها هم احتمالاً چنین اتفاقی می‌افتد یعنی فرد مکان را اجاره می‌کند، استانداردهای مربوط به آن مکان که در سیستم وزارت ورزش تعیین شده، پیاده سازی کرده و مجوز باشگاه را می‌گیرد اما در مورد بازی‌ها، سناریوها، اتفاقات درون بازی و در کل محتوای آن باید از شورای نظارت تائیدیه بگیرند. البته باید جلوتر برویم، استانداردها تبیین و اعلام شود و ببینیم در عمل چه اتفاقی می‌افتد. 

فارس: این کار گروه چقدر تلاش دارد تا اتاق فرار را به عنوان یک بازی خانوادگی معرفی کند؟

خدابخشیان: قطعاً نظر کارگروه این است که اسکیپ روم یک تفریح خانوادگی است و با ورزش‌هایی همچون کاراته و تکواندو که به صورت جداگانه (زن و مرد) جدا برگزار می‌شود، فرق دارد چرا که نفس بازی معمایی و فکری است و بازیکنان باید در وهله اول درگیر سناریوی بازی شوند.

اصلاً اینکه بخواهند مطرح کنند این تفریح باید خانوادگی باشد یا نه، اشتباه است، در همه جای دنیا در مکان اتاق فرار دوربین‌های مدار بسته و میکروفن نصب شده و همه چیز ضبط می‌شود و قرار نیست اتفاقی بیفتد که بگوییم چرا بازی خانوادگی هست یا نیست.

امیدواریم که در نهایت بعد از تدوین و اعلام استانداردهای مربوط به محتوای بازی و با تعامل بین انجمن بازی‌های فکری فدراسیون ورزش‌های همگانی و شورای نظارت در بازی و اسباب بازی چالش‌های پیش روی اسکیپ روم‌ها برطرف شود و این قضیه مثل یک مانع باعث بوروکراسی نشود و محدودیت‌هایی را ایجاد نکند که کلا ًاین تفریح نوپا از بین برود.

خوشبختانه اعضای شورا دید بازی نسبت به این سرگرمی دارند و تلاش بر این است در عین اینکه همه بتوانند کار کنند اسکیپ روم‌ها همانطور که هست به مردم معرفی شود و احیاناً با تفریحی مثل سافاری وحشت اشتباه گرفته نشود، اتفاقی که تا حد زیادی در تهران افتاده و متاسفانه اسکیت روم را به عنوان یک تفریح ترسناک معرفی کردند که  هنوز هم ترمزی برای این معرفی وجود ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول