اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق: مذاکره مستقیم با ترکیه اشتباه است

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ضمن مخالفت با مذاکره مستقیم بغداد با آنکارا، خواستار نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب یا سازمان همکاری اسلامی درباره تجاوزات ترکیه به خاک عراق شد.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق: مذاکره مستقیم با ترکیه اشتباه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریاست کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز (یک‌شنبه - ۶ سپتامبر) پیشنهاد داد که شورای همکاری اسلامی یا اتحادیه عرب یک نشست فوق‌العاده برای توقف تجاوزهای ترکیه به مرزهای عراق و کاهش سهم‌آبه آن از دو رود دجله و فرات بدون توجه به قوانین و عرف بین‌الملل مرتبط با حسن هم‌جواری میان کشورها، برگزار کند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، «واع»، «محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمانی عراق گفت: پافشاری ترکیه بر نقض حاکمیت عراق موجب می‌شود که ما درخواست‌ها برای نشستن با آن بر سر میز مذاکرات را رد کنیم.

وی افزود: شرط ما برای گفت‌وگو، عقب‌نشینی ترکیه از نوار مرزی با عراق است که اکنون آن را اشغال کرده است. به ویژه که عراق بنا بر نص قانون اساسی خود، اجازه نمی‌دهد که از خاک آن برای تعدی و تجاوز به کشورهای همسایه استفاده شود.

«کاطع نجمان الرکابی» عضو این کمیسیون نیز از دولت خواست تا با تجاوزهای ترکیه به شیوه دیپلماتیک برخورد کند و از آن در شورای امنیت یا سازمان ملل شکایت کند تا اقدامات لازم برای توقف آن صورت گیرد.

وی نیز با اشاره به ضرورت استفاده از سلاح اقتصادی علیه ترکیه، گفت: نشستن با ترکیه پشت میز گفت‌وگو اشتباه است زیرا مذاکره به این معناست که میان دو طرف مشکلی وجود داد. اما آنچه که میان ترکیه و عراق به وجود آمده، تجاوز از سوی یکی از این دو طرف است که نمی‌توان جز با اتخاذ تدابیر بازدارنده آن را متوقف کرد.

ترکیه  از ۱۴ ژوئن عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول