اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

با تیم‌های ویژه پلیس؛ از برخورد با مزاحمین و خرده‌فروشان تا پاکسازی محیط پیرامونی مدارس از پرسه معتادان متجاهر!

در آستانه بازگشایی مدارس، تیم‌های محسوس و نامحسوس پلیس به منظوراستقرار نظم، تامین امنیت و برخورد با مزاحمین، دستگیری خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان متجاهر در اطراف مدارس حضور فعال دارند.

با تیم‌های ویژه پلیس؛ از برخورد با مزاحمین و خرده‌فروشان تا پاکسازی محیط پیرامونی مدارس از پرسه معتادان متجاهر!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب‌انصاری:‌ با  نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی که به صورت نمادین و از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور صورت گرفت عملا سال تحصیلی 1400- 1399 آغاز شد.  

آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس اگر چه با اما و اگر و بایدها و نبایدهایی همراه بود؛ بهرحال بعد از هفته‌ها و روزها گمانه‌زنی بالاخره با اتخاذ تصمیم نهایی به مرحله اجرا گذاشته شد.

اگر چه آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس با دلواپسی و دل‌نگرانی‌های خانواده‌ها همراه بوده و هست اما به هر حال نمی‌توان از امر آموزش چشم‌ پوشید.

درست است که در یکی دو روز ابتدای بازگشایی مدارس تعدادی از دانش‌آموزان در مدارس حضور نیافتند اما با توجه به ابلاغ آموزش حضوری در مدارس باید تدابیر لازم را در جهت حفظ و ارتقای سلامتی و ایمنی دانش‌آموزان لحاظ کرده و به مرحله اجرا گذاشت. 

در این بین پلیس به عنوان مجری و متولی ایجاد نظم و آرامش و تأمین امنیت در جامعه در طرح بازگشایی مدارس حضور فعال داشته و تیم‌های تخصصی پلیس در آماده‌باش 100درصدی قرار دارند.

پلیس‌های تخصصی اعم از پلیس پیشگیری، پلیس فتا، پلیس راهنمایی و رانندگی،‌ پلیس آگاهی و پلیس مبارزه با موادمخدر از جمله نیروهایی هستند که طرح‌های ویژه‌ای را در آستانه بازگشایی مدارس به مرحله اجرا گذاشتند؛ هدف از اجرای این طرح‌ها تأمین امنیت دانش‌آموزان و آسایش و آرامش خانواده‌ها است.

* از استقرار پلیس راهور در حاشیه مدارس تا جذب همیاران پلیس و آموزش به رانندگان سرویس مدارس

سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس از تدابیر پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد.

سرهنگ همه‌خانی به آماده باش پلیس راهور فاتب اشاره و تصریح کرد:‌ ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در آستانه بازگشایی مدارس برای مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد شهروندان در معابر و خیابان‌های منتهی به مدارس و مراکز آموزشی حضور فعال داشته و دارند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب اعلام کرد: مأموران پلیس راهور با حضور در مدارس و انتشار فیلم و کلیپ‌های آموزشی در شبکه های مجازی دانش آموزان و توزیع بروشور چگونگی تردد ایمن با سرویس مدرسه و رفت و آمد را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند؛‌ بستن کمربند ایمنی و عدم پیاده شدن از سرویس قبل از توقف کامل و چگونگی عبور از معابر از جمله موارد مهمی است که باید دانش آموزان بدانند؛ آموزش عبور از عرض خیابان از طریق محل‌های مجاز و خط‌کشی شده یا پل عابر پیاده از جمله این موارد است. 

 سرهنگ همه‌خانی گفت:در یک ماه گذشته پلیس راهور در بحث آموزش به رانندگان سرویس مدارس از طریق فضای مجازی و نصب اپلیکشن اقدام کرده و نکات لازم و ضروری در نحوه تردد، رفت و آمد و حفظ ایمنی دانش آموزان را به رانندگان متذکر شده است. 

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی ویروس کرونا و عدم حضور رانندگان به صورت حضوری در کلاس‌های آموزشی، پلیس به آموزش‌های مجازی بسنده نکرده و با برپایی کارگاه های آموزشی که پیمانکاران سرویس مدارس -با رعایت پروتکل‌های بهداشتی-  در آن حضور داشتند درباره طرح نظارتی ویژه بر روی رفتار و عملکرد رانندگان موارد لازم را گوشزد کرده است. 

این مقام راهور فاتب افزود: به رانندگان سرویس مدارس هم یادآور شده‌ایم که در بحث عبور از عرض راه به دانش‌آموزان کمک کنند.

سرهنگ همه‌خانی از والدینی که با وسیله شخصی فرزند خود را به مدرسه می رسانند تقاضا کرد: در هنگام رفت و آمد به مدرسه و رساندن فرزندان خود از توقف مقابل در مدرسه پرهیز کرده و با خودداری از توقف دوبله در محلی مناسب خودرو را پارک کرده تا جریان ترافیک را مختل نشود. 

 

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب از آموزش رفتارهای ترافیکی به دانش آموزان خبر داد و گفت:‌ طرح همیار پلیس و جذب دانش‌آموزان در این طرح در دستور کار پلیس راهور بوده و هست.

*استقرار پلیس مبارزه با مواد مخدر در شعاع 500 متری مراکز آموزشی/ اختصاص ظرفیت 1300 نفری برای پاکسازی محیط پیرامونی مدارس از وجود معتادان متجاهر

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس از تدابیر ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: ‌مأموران این پلیس تا شعاع 500 متری در اطراف مدارس به طور ویژه حضور داشته و در بحث برخورد با خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان فعال خواهند بود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت تصریح کرد: سهمیه 1300 نفری برای جمع‌آوری معتادان متجاهری که در اطراف مدارس حضور دارند اختصاص یافته و مأموران پلیس نسبت به جمع‌آوری این افراد و پاکسازی محیط پیرامونی مدارس اقدام ویژه خواهند داشت.

وی گفت:‌ بحث دستگیری خرده‌فروشان و افرادی که مبادرت به فروش موادمخدر کنند نیزدر دستور کار پایگاه‌های 11‌گانه پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت بوده و این اقدامات را از هفته قبل شروع کرده‌ایم که توسط خود فرمانده محترم تهران بزرگ نیز بررسی و نظارت می‌شود.

سرهنگ حسنوند از تعامل رؤسای پایگاه‌های 11‌گانه پلیس مبارزه با موادمخدر با آموزش و پرورش مناطق خبر داد و گفت:‌در خصوص آموزش و توجه به دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول و دوم طرح ویژه‌ای در دستور کار است و با توزیع بروشور و آگاه‌سازی این مهم را در دستور کار داریم؛ چرا که با توجه به بحث کرونا تجمیع دانش‌آموزان و آگاه‌سازی آموزش آنها از طریق حضوری امکانپذیر نیست.

وی گفت: کار جمع‌آوری معتادان به صورت محسوس و خرده‌فروشان موادمخدر به طور نامحسوس در اطراف مدارس و مراکز آموزشی در حال انجام است.

* برخورد با مزاحمین در دستور کار پلیس پیشگیری / خودمراقبتی را به دانش‌آموزان بیاموزید

سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس،‌از تدابیر مجموعه پلیس پیشگیری و کلانتری‌های پایتخت در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: گشت‌های کلانتری‌های مناطق در محدوده مدارس و در ساعات آغاز و پایان فعالیت مراکز آموزشی حضور فعال داشته و برای تأمین امنیت دانش‌آموزان اقدام به گشت‌زنی ویژه می‌کنند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت تصریح کرد:‌ مأموران پلیس در این مأموریت برخورد با مزاحمین و مخلان امنیت را در دستور کار داشته و اجازه نمی‌دهند تعدادی با رفتارهای ناهنجارانه خود آسایش دانش‌آموزان و خانواده‌ها را مختل کنند.

وی به والدین توصیه کرد: خودمراقبتی را به فرزندانشان بیاموزند؛ به آنها آموزش بدهند که به افراد غریبه اعتماد نکرده و مراقب اموال خود باشند. همچنین قدرت نه گفتن را به آنها یاد دهند.

* ضرورت نظارت و همراهی والدین با دانش‌آموزان در فضای مجازی/ کودکان را در شاد رها نکنید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هم بر ضرورت نظارت والدین بر رفتار و فعالیت سایبری فرزندانشان تاکید کرد. 

سرهنگ علی‌ محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت :همراهی و هماهنگی والدین با سیستم آموزش مجازی وزارت آموزش‌و پرورش نه‌ تنها باعث بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری دانش‌آموزان می‌شود بلکه بهترین مانع برای جلوگیری از تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی علیه دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به نا آشنایی و اطلاعات کم برخی خانواده‌ها در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی افزود: آموزش مجازی دانش‌آموزان می‌طلبد تا والدین برای همراهی و مصونیت دانش‌آموزان، دانش و اطلاعات خود در زمینه فضای مجازی و تهدیدات و آسیب‌های آن را به ‌روز کنند. 

به گفته سرهنگ رجبی به ‌روز شدن والدین و افزایش سواد رسانه‌ای آنها با توجه به منابع آموزشی موجود در اینترنت و سایت پلیس فتا کار سختی نیست و والدین در این خصوص نگران نباشند.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به استفاده از آموزش مجازی در سال جاری و افزایش زمان استفاده دانش‌آموزان از اینترنت تأکید کرد: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی از سوی والدین یک ضرورت است و والدین برای کاهش تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی می‌توانند با استفاده از ابزارهای کنترل والدین نظارت دقیق‌تری بر فعالیت و رفتار مجازی دانش‌آموزان داشته باشند.

سرهنگ رجبی با تأکید بر توجه به رژیم مصرف اینترنت گفت: حضور کنترل نشده و استفاده زیاد از فضای مجازی علاوه بر آسیب‌های جسمانی، صدمات روحی و روانی مثل اعتیاد اینترنتی را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: والدین باید بر زمان استفاده از اینترنت از سوی دانش‌آموزان نظارت ویژه داشته باشند و آموزش مجازی دروس نباید باعث این امر شود که تمام زمان دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری شود. 

این مقام مسؤول با اشاره به سطح دسترسی دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: والدین از نصب پروکسی، فیلترشکن از سوی دانش‌آموزان جلوگیری کنند چراکه نصب و اجرای این نرم‌افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب بازکرده و باعث آسیب‌های روحی و روانی دانش‌آموزان می‌شود.

سرهنگ رجبی حفظ حریم خصوصی از سوی دانش‌آموزان در آموزش مجازی را یک ضرورت خواند و افزود: استفاده از پوشش اعلامی مدارس در آموزش مجازی اولین مرحله از حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: پاک بودن دستگاه‌هایی که دانش‌آموز قرار است از طریق آن به اینترنت متصل و آموزش ببیند یک ضرورت است چراکه ذخیره بودن تصاویر شخصی و خانوادگی و اطلاعات مهم کاری والدین در این دستگاه‌ها با توجه به کافی کودکان اطلاعات کودکان برای حفظ این اطلاعات محرمانه و خصوصی خطرناک است و در صورت غفلت دانش‌آموز احتمال به سرقت رفتن این اطلاعات و یا افشاء ناخواسته آنها وجود دارد.

وی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد: برای برقراری ارتباط دانش‌آموزان از تبلت‌های سایز بزرگ استفاده کنند چراکه صفحه گوشی با توجه به سایز کوچک آن می‌تواند به بینایی کودکان آسیب جدی وارد کند. 

سرهنگ رجبی استفاده از ضد بدافزارها، سیم کارت کودک، رمزنگاری داده‌های مهم بر روی موبایل یا تبلت دانش آموز و استفاده از بسته‌های اینترنت داخلی را از دیگر توصیه‌هایی برشمرد که می‌تواند به امنیت خانواده و دانش آموزان کمک کند.

این مقام انتظامی توجه به تنظیمات حریم خصوصی و امنیت در پیام رسان شاد را ضروری دانست و از والدین خواست: با تعریف گذر واژه مناسب، فعال سازی تائید دو مرحله‌ای و اعمال تنظیمات حریم خصوصی امنیت فرزند خود را افزایش دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از آمادگی پلیس فتا برای همکاری محتوایی، فنی و پلیسی با آموزش و پرورش برای ارتقاء مهارت و امنیت خانواده‌ها و دانش آموزان در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان(شاد) خبر داد. 

* توصیه پلیس آگاهی به دانش‌آموزان: دعوت افراد غریبه را برای همراهی یا بازی رد کنید

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در آستانه بازگشایی مدارس از والدین خواست استفاده از سرویس های مجاز را برای جابجایی فرزندان خود مورد توجه قرار دهند.

سرهنگ شهاب امینی با تشریح اقدامات پلیس در آستانه بازگشایی مدارس، اظهار داشت: پلیس در راستای اجرای وظایف قانونی خود ماموریت دارد تا در کنار اقدامات تخصصی، آگاه سازی و ارائه هشدارهای پلیسی را به آحاد مختلف جامعه ارائه دهد تا از این طریق، آسیب های احتمالی به هموطنان کاهش یابد.

وی به والدین توصیه کرد : فرزندان خود را در سرویس های مجاز و مورد تایید مدارس ثبت نام کرده و به آنان آموزش دهند که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از ناوگان حمل و نقل رسمی و خودروهای مجاز (تاکسی و...) استفاده کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به لزوم ارائه آموزش های لازم به فرزندان گفت: والدین باید به دانش آموزان بیاموزند که در صورت جاماندن از سرویس مدارس، خونسردی خود را حفظ کرده و با هماهنگی اولیای مدرسه، بهترین شیوه را برای برگشت به منزل انتخاب کنند.

این مقام انتظامی همچنین از والدین درخواست کرد : از آراستن فرزندان خود به زیورآلات در مسیر مدرسه خودداری کرده و به آنان گوشزد کنند تا هیچگاه به تنهایی مدرسه را ترک نکنند و دعوت افراد ناشناس را برای همراهی یا حتی بازی نپذیرند.

سرهنگ امینی خاطرنشان کرد: والدین و اولیای مدرسه هرگونه غیبت و عدم حضور به موقع فرزندان و دانش آموزان را مورد توجه و پیگیری جدی قرار داده و و در صورت لزوم، مراتب را در اسرع وقت به پلیس گزارش دهند تا بررسی های تخصصی بلافاصله آغاز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول