اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اینجا سبدهای معیشتی به نیازمندان واقعی می‌رسد+ عکس و فیلم

امسال در سرخه، دیگ‌هایی که هر سال برای اطعام عزاداران حسینی بر پا می‌شد، به سبدهای معیشتی تبدیل شده است تا به دست نیازمندان واقعی و آسیب‌دیدگان از کرونا برسد؛ یک هیأت مذهبی هم میدان‌دار ماجراست.

اینجا سبدهای معیشتی به نیازمندان واقعی می‌رسد+ عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه، چند ماهی است که جهان و ایران اسلامی درگیر ویروس منحوس کرونا شده؛ ویروسی که هر روز خود را به شکلی جدید نشان می‌دهد و روال عادی زندگی‌ها را مختل کرده است.

شهرستان سرخه نیز در این مدت شاهد تلاش و فعالیت مسؤولان، همکاری‌های مردمی و مراعات اصول و پروتکل‌های بهداشتی از سوی آنها بوده و امروز نیازمند توجه بیشتری است.

همه‌گیری ویروس کرونا امسال آیین‌های عزاداری ماه محرم را دستخوش تحولاتی کرد؛ مردم سرخه هم با مشارکت در رزمایش کمک مؤمنانه، جای طبخ و توزیع غذای نذری در این روزها، جمع‌آوری کمک‌های نیکوکارانه برای آماده‌سازی بسته‌های ارزاق ویژه محرومان و آسیب‌دیدگان از کرونا را در دستور کار قرار دادند.

نذور در میان مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد و ماه محرم از ایامی است که نذری‌های زیادی در آن ادا می‌شود.

آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان به‌ویژه شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد؛ اما امسال در سرخه، دیگ‌ها به سبدهای معیشتی تبدیل شد تا به دست نیازمندان واقعی برسد.

ابتکار هیأتی‌ها برای نذری امسال

غلام‌رضا ابراهیمی، یکی از دست‌اندرکاران جمع‌آوری کمک برای نیازمندان در سرخه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تسلیت ایام عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: امسال به خاطر محدودیت‌هایی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا ایجاد شده بود، مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی با توجه به دستورات ستاد ملی کرونا ممنوع شد.

او ادامه داد: دست‌اندرکاران هیأت رزمندگان سیدالشهدا(ع) سرخه، مراسم عزاداری و سوگواری را با خلاقیت و ابتکاری که صورت گرفت، به نحو احسن و بر اساس پروتکل‌های ابلاغی انجام دادند.

ابراهیمی می‌گوید: در کنار مراسم عزاداری و سوگواری، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری دستور دادند تا همه در این ایام به کمک نیازمندان بشتابند، هیأت سیدالشهدا (ع) سرخه نیز افتخار دارد تا همچون سال‌های گذشته کمک‌های خود را برای نیازمندان ارائه کند.

این خادم حسینی افزود: سال‌های گذشته در ماه محرم، ۷۲ دیگ غذا پخته و بین نیازمندان سرخه توزیع می‌شد؛ اما امسال به خاطر محدودیت‌های بیماری کرونا، این اقدام به‌صورت سبد حمایتی اجرایی شد.

ابراهیمی بیان کرد: در قالب رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، ۷۲ بسته غذایی با کمک امیرآبادیان خیر نیک‌اندیش و مردم تهیه و عرضه شده است.

او گفت: بسته‌های حمایتی با هماهنگی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان سرخه بین نیازمندان توزیع می‌شود تا در کنار سفره‌های خود، مواد غذایی تبرکی به نام اباعبدالله الحسین (ع) را نیز مصرف کنند.

نذرواره‌ای به همت عاشقان حسینی

احمد فیض، مدیر اجرایی هیأت رزمندگان سیدالشهدا (ع) سرخه هم در خصوص نذرواره عاشقان حسینی گفت: در سه سال گذشته، روز هشتم محرم، ۷۲ دیگ غذای نذری توسط بانی خیر، حاج ابراهیم امیرآبادیان برپا و ۱۰ هزار پرس غذا بسته‌بندی و بین عزاداران و نیازمندان تقسیم می‌کردیم.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، از پخت غذای گرم خودداری کرده و با کمک بانی اصلی، حاج ابراهیم امیرآبادیان که قسمتی از نذری را او تقبل کردند، در قالب ۱۰۰ بسته سبد حمایتی شامل برنج، روغن، قند و شکر، ماکارونی، گوشت، مرغ، حبوبات، شوینده و لوازم‌التحریر و ... تهیه شد.

مدیر اجرایی هیأت رزمندگان سیدالشهدا (ع) سرخه در خصوص ارزش ریالی هر بسته و توزیع آن اظهار کرد: ارزش ریالی هر بسته، ۳۱۵ هزار تومان بوده و درمجموع، ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه شده است. بسته‌های آماده‌شده بعد تاسوعا و عاشورا توسط کمیته امداد بین نیازمندان، مددجویان کمیته امداد و فقرا توزیع شد.

فیض هدف این ناقدامذر را تمرکز و ساماندهی نذور دانست و گفت: هدفمند کردن نذور تا رساندن آن به دست نیازمندان واقعی بزرگ‌ترین هدف طرح نذر حسینی است.

او خطاب به کسانی که تمایل دارند به نذرواره حسینی محرم ۹۹ کمک کنند، گفت: می‌توانید در ایام محرم و صفر مبالغ نذور خود را به شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۱۵۴۴۹۲۳۷۲ به نام غلامرضا ابراهیمی واریز کنید.

لبیک به ندای رهبری

مردم سراسر ایران اسلامی، امسال لبیک جانانه‌ای در ماه محرم به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند و در کنار دست‌اندرکاران هیأت‌های مذهبی با نظم و ترتیب خاصی هم عزای حسینی را پرگزار کردند و تلاش داشتند تا در آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان (ع)، کسی تب نکند.

اما ابتکار برخی هیأت‌های مذهبی هم در برپایی عزاداری‌ها و هم در جمع‌آوری کمک‌های مردمی که تلفیقی بین عزای حسینی و رزمایش کمک مؤمنانه ایجاد کرد، در نوع خود جالب توجه است و این راه همچنان ادامه دارد.

این فیلم را ببینید:

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول