اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس در تهران

«نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» روز یکشنبه توسط وزیر خارجه سوئیس در تهران افتتاح شد.

نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس در تهران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس که برای دیدار سه روزه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده دیروز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۹ با حضور در کاخ نگارستان تهران «نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» را افتتاح کرد. 

در این مراسم ابتدا نیلی احمد‌آبادی رئیس دانشگاه تهران ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه سوئیس و هیأت همراه، به سوابق همکاری و مبادلات دانشگاه تهران با  دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی سوئیس در سال‌های اخیر اشاره و آمادگی دانشگاه تهران را برای توسعه روابط علمی دو کشور اعلام کرد. 
سپس ایگنازیو گاسیس وزیر خارجه  سوئیس هم با اشاره به بازدید از شهرهای اصفهان و تهران و تاریخ غنی و افتخارآمیز ایران اظهار داشت: این نمایشگاه به دوستی بین ایران و سوئیس گواهی می‌دهد، ایران توسط دارایی‌های تاریخی محاصره شده است. روابط دوستانه و تجاری سال‌ها قبل از روابط سیاسی ایجاد شد و دوستی و تجارت دو شاخصه‌ای است که در همه این سال‌ها در روابط ما برقرار و محکم بوده است.

 وزیر خارجه سوئیس با تاکید بر تاثیر دیپلماسی و گفت‌وگو در ارتقای روابط کشورها گفت: دیپلمات‌ها  پل‌هایی برای اعتماد و مفاهمه می‌سازند؛ خاصیتی که طی یک صد سال گذشته در روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس مدام تکرار ‌شده ‌است. هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم. طی ۴۰ سال، ما خدمات کنسولی را حفظ کرده و پیام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل کرده‌ایم. این اعتماد به ما توانایی می‌دهد تا بتوانیم در شرایط بحرانی به هم تکیه کنیم.

وی افزود: آموزش، فرهنگ، مساعی جمیله، امداد در بلایا و حقوق بشر؛ این پنج ستون روابط صد ساله ما، نمی‌توانند بدون گفتمان مستمر به حیات خود ادامه دهد.
در ادامه این مراسم سید محمدکاظم سجاد پور معاون وزیر خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به وجود پنجاه میلیون سند تاریخی در مرکز اسناد وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: بررسی اسناد تاریخی روابط ایران و سوئیس نشان دهنده سه شاخصه علاقه و جذابیت دو ملت نسبت به هم در زمینه‌های متنوع مانند آموزش، هنر، موسیقی و دیپلماسی است، نه تنها دیپلماسی تئوریک، بلکه دیپلماسی عملی سوئیس مانند بی طرفی و ایده‌های انسانی  نیز برای ایران جذاب بوده است، هر چند ایران مانند سوئیس طی دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کرد، اما از جانب قدرت‌های بزرگ این بی‌طرفی رعایت نشد.

وی گفت: میانجیگری و پل سازی در ابعاد مختلف شاخصه دوم روابط دو کشور است. سوئیس نه تنها در صنعت پل سازی بلکه در پل سازی دیپلماتیک با ایران همکاری داشت و پل بین ایران و آلمان برای نجات ایرانیان ساکن در زمان اشغال فرانسه بود.

سجادپور افزود: سومین شاخصه روابط دو کشور همکاری در موضوعات مختلف امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، و کمک‌های انساندوستانه است و امیدواریم این روابط چند بعدی هر چه گسترده‌تر، عمیق‌تر و دوستانه‌تر ادامه یابد. 

 لازم به ذکر است «نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» که اسناد و عکس‌های روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور را طی یک قرن گذشته در معرض بازدید علاقه‌مندان گذاشته، با مشارکت مرکز اسناد وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران و سفارت سوئیس در تهران برگزار شده است. 
در این مراسم  پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از شخصیت‌های علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول