اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تماشای یک داستان عجیب در تئاتر شهر/ تعزیه «احمد سفاح»مقابل تالار وحدت

نمایش «بیداری» به کارگردانی داود دانشور از روز یکشنبه شانزدهم شهریور ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرای خود را آغاز کرد.

تماشای یک داستان عجیب در تئاتر شهر/ تعزیه «احمد سفاح»مقابل تالار وحدت

به گزارش خبرگزاری فارس، اجرای نمایش «بیداری» از محصولات گروه سینما ـ تئاتر «آیین» به نویسندگی ژولیان گارنر و کارگردانی داود دانشور از روز یکشنبه شانزدهم شهریور ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

این اثر نمایشی در حالی به صحنه رفت که گروه اجرایی در بروشور نمایش «بیداری» از زنده یاد قدرت الله صالحی عضو فقید گروه سینما تئاتر«آیین» نیز یادی کرده است. این بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان فروردین ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.

نمایش «بیداری» روایت یک معلول ذهنی به نام یوهان است. او در اثر جرمی که مرتکب شده در زندانی تحت مراقبت قرار می گیرد .بعد از مدتی سرزندانبان او را به یکی از روستاهای اطراف شهر منتقل می کند تا به زندگی طبیعی بازگردد اما آشنایی معلول ذهنی در روستا با یک زن اتفاقاتی را رقم می زند که پس از چند ماه موجب شگفتی می شود.

در  نمایش «بیداری» (به ترتیب ورود به صحنه) رضا امامی درنقش یوهان، افشین زارعی ایورسن، فرزانه نشاط خواه در نقش اگنس و گیلدا حمیدی در نقش آنا به عنوان بازیگر حضور دارند. این در حالی است که سینا ییلاق بیگی طراح صحنه، رضا خضرایی طراح نور، بهاره اسدی طراح گریم، صبا موسوی طراح گرافیک، مریم رودبارانی روابط عمومی و تبلیغات فضای مجازی، مصطفی جلم بادانی مجری نور، علیرضا هدایتی صدابردار، رضا امامی دستیار کارگردان و برنامه ریز، نجمه کوشا دستیار دوم کارگردان، لیلا طاهری، محمدحسن درباغی فر دستیاران صحنه و لباس، نجمه کوشا منشی صحنه، مهسا اسماعیل زاده مدیر صحنه، حسن متین و محمود هندیانی تدارکات و پشتیبانی، آزاده حسین مردی و محمدرضا رشید علیپور عکاسان و محمد جعفر نژاد فیلمبرداری و ساخت تیزر دیگر عوامل  گروه سینما تئاتر «آیین» در اجرای این نمایش را تشکیل می دهند.

«حروفیه - 1358» به کارگردانی شهید حسین قشقایی، «واتسلاو- 1368»، «روشنایی تیره –1369»، «متخصصین -1370»، «خردجال – 1370»، «مصاحبه و خیرخواهی برای سرخپوست – 1372»، «طلوع ماه – 1377»، «سلطان – 1378»، «عیار و گلاب پاش – 1378» ، «آن در ناب – 1378»، «سه نمایشنامه از آمریکای لاتین – 1380»، «کسی به سرهنگ نامه نمی نویسد- 1381»، «تله موش- 1382» ، «خیرخواهی برای سرخپوست – 1382»، «پیرسگ خرفت – 1383»، «آنوا- 1384»، «همسایه ها- 1385»، «پای پیاده – 1387»، «چکامه رستاخیز – 1392» از جمله آثار نمایشی است که تاکنون از گروه سینما تئاتر «آیین» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

نمایش «بیداری» هر روز غیر از شنبه ها ساعت 19:30 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می رود. ضمن اینکه بلیت این اثر نمایشی طی روزهای دوشنبه هفدهم و سه شنبه هجدهم شهریور ماه با بیست درصد تخفیف در سامانه «تیوال» فروخته خواهد شد.

*تعزیه «احمد سفاح» مقابل تالار وحدت اجرا می‌‌شود

تعزیه «احمد سفاح» هفتمین مجلسی است که در قالب «دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه»، امشب یکشنبه ۱۶ شهریورماه، بعد از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی برگزار می‌شود.

دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه»، شامگاه گذشته، شنبه ۱۵ شهریورماه توسط «گروه تعزیه فتح خیبر» به سرپرستی جمال قاسمی با مجلس «قانیای فرنگ» ادامه پیدا کرد و امشب، یکشنبه ۱۶ شهریورماه با مجلس «احمد سفاح» (انتقام گرفتن از خاندان بنی‌‌امیه) میزبان عاشقان اباعبدالله می‌شود.

«دفتر دوم رویداد شبیه‌خوانی در پهنه» از دوشنبه دهم شهریورماه توسط «گروه تعزیه فتح خیبر» آغاز شد و ادامه‌ای است بر اجرای «گروه تعزیه سیدالشهدا(ع)» به سرپرستی احمد عزیزی که در دهه اول ماه محرم هر شب بعد از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی برگزار شد. 

در این تعزیه‌ها که تاکنون مجالس «عبدالله‌بن‌عفیف»، «حضرت امیر(ع)»، «فضل و فتاح»، «امام رضا(ع)»، «عمرو بن عبدود» و «قانیای فرنگ» آن برگزار شده است جمال قاسمی (سرپرست)، اصغر مینایی، روح‌الله حشمدار، محمد میرزایی، حسین حجتی، امیر زهرایی و نوید مقدم حضور دارند و نوازندگی اجرا برعهده فرهاد شیخی و حمیدرضا گرگانی است.

پس از اجرای مجلس «احمد سفاح» که امشب یکشنبه ۱۶ شهریورماه برگزار می‌شود، طی سه شبِ آتی مجالس «متوکل عباسی»، «حضرت حمزه‌(ع)» و  «حضرت زهرا(س)» برپا می‌شود.

رویداد «شبیه‌خوانی در پهنه» و همچنین دفتر دوم آن، با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران اتفاق افتاد.

این اجراها هر شب پس از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت، با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

*عرضه «دفتر مطالعات تئاتر (۲)» در کتاب‌فروشی‌ها

با پایان یافتن تمامی نسخه‌های «دفتر مطالعات تئاتر(۱)» عرضه «دفتر مطالعات تئاتر (۲)» به کتاب‌فروشی‌های معتبر در دستور کار قرار گرفته است. 

کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی ظرف دو سال اخیر اقدام به انتشار نشریه‌ای تخصصی با عنوان «دفتر مطالعات تئاتر» کرده که آمار درخواست دانشجویان و دنبال کنندگان حرفه‌ایِ هنرهای نمایشی نشان می‌دهد این نشریه با اقبال مواجه شده است.

براین اساس، شماره نخست «دفتر مطالعات تئاتر» ویژه بهار، سال گذشته و با همکاری انتشارات نمایش منتشر شد که طبق آمار تمامی نسخه‌های چاپ اول به پایان رسیده است. همچنین دست‌اندکاران تدوین و گردآوریِ این نشریه، براساس درخواست‌‌های موجود و با هدف تسهیل دسترسی علاقه‌مندان، عرضه شماره دوم «دفتر مطالعات تئاتر» به کتاب‌فروشی‌های معتبر را در دستور کار قرار داده‌اند.    

لازم به ذکر است که شماره دوم «دفتر مطالعات تئاتر» اردیبهشت ماه امسال و با وجود شیوع بیماری و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی – هنری روانه بازار نشر شد.

رضا سُرور، میلاد نیک‌آبادی، یوسف باپیری و بهزاد آقا جمالی اعضای شورای سردبیری این نشریه تخصصی را تشکیل می‌دهند و میلاد نیک‌آبادی علاوه بر حضور در شورای سردبیری، مدیریت پروژه را نیز برعهده دارد.

«دفتر مطالعات تئاتر» در دو شماره نخست آثار پژوهشگران و نظریه‌پردازانی چون ماروین کارلسون، هانس تیس لمان، دیوید یانسنس، اریکا فیشر لیخت، یوجینیو باربا، رابرت بروستاین، فردریک جیمسون، فردریش دورنمات، گئورگ‌ زیمل، لودویک فلاژن، مایکل کربی، ژولیا کریستوا، آندره گرین و مارگارت ویلیامز را به چاپ رسانده است.

 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول