اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در وقت فوق‌العاده/ سواستفاده از اموال دولتی در انتخابات جرم است

رئیس کل دادگستری استان ایلام، گفت: دیدگاه ما در این ستاد دیدگاه پیشگیرانه است ولی طبعا اگر کسی مرتکب جرم یا تخلف انتخاباتی شود در شعب ویژه و به صورت ویژه و در وقت فوق‌العاده رسیدگی خواهد شد.

رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در وقت فوق‌العاده/ سواستفاده از اموال دولتی در انتخابات جرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام، صبح امروز در جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخابات به اهمیت اصل سلامت انتخابات بر لزوم توجه جدی به رعایت سلامت مردم تاکید کرد و گفت: کلیه مجریان، ناظران، نامزدهای انتخابات و رأی دهندگان باید با تمکین به قانون، سلامت انتخابات و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سلامت مردم را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: قانون برای دستگاه قضایی نه در اجرا و نه در نظارت بر انتخابات تکلیفی مشخص نکرده است اما در ماده 67، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی بر عهده دستگاه قضایی نهاده شده است و تشکیل و راه اندازی این ستاد نیز در همین راستا است.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: هدف این ستاد استفاده از ظرفیت همه اعضاء شامل مجریان، ناظران و حتی نامزدها برای پیشگیری از تخلفات و جرائم و فراهم کردن زمینه برگزاری یک انتخابات سالم و پر شور است.

سلامت مردم باید مورد توجه قرار گیرد

دهقانی در ادامه بیان داشت: انتخابات این دوره با انتخابات تمام ادوار گذشته متفاوت است چرا که در این انتخابات علاوه بر اهمیت حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی، سلامت مردم مهم‌ترین عاملی است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود و همه مسوولین باید در حدود اختیارات خود برای برگزاری انتخاباتی در کمال سلامت و امنیت تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری استان به دستورالعمل ابلاغ شده در خصوص برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: باید کلیه مفاد این دستورالعمل قبل از انتخابات و در زمان تبلیغات نامزدها، در ضمن برگزاری انتخابات و پس از رأی گیری و اعلام نتایج، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تجمع و تشکیل گردهمایی ممنوع

وی افزود: مطابق این دستورالعمل و با توجه به شرایط خاص کشور در مقابله با ویروس کرونا هر گونه تجمع، تشکیل گردهمایی و توزیع اقلام خوراکی ممنوع است؛ البته در کنار حذف تبلیغات به صورت حضوری زمینه‌ای فراهم شده است که نامزدهای انتخابات در رسانه ملی حضور پیدا کنند و به معرفی خود و برنامه‌های خود بپردازند.

رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: دیدگاه ما در این ستاد دیدگاه پیشگیرانه است ولی طبعا اگر کسی مرتکب جرم یا تخلف انتخاباتی شود در شعب ویژه و به صورت ویژه و در وقت فوق‌العاده رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که انتخابات برگزار می‌شود شعب ویژه برقرار است و قاضی کشیک هم در روز رأی گیری و هم قبل از آن آماده رسیدگی به گزارش‌ها و شکایت‌های مربوط به انتخابات است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین یادآور شد: هر گونه سواستفاده از اموال دولتی و امکانات بیت‌المال به نفع یک نامزد خاص جرم است و سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و دستگاه قضایی هم در این زمینه با هیچ کس تعارف نداشته و با متخلفان به صورت قاطع برخورد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این که قانون مداری و اخلاق مداری دو محور اصلی رسیدن به یک انتخابات سالم است به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد برای اثبات خود به تخریب دیگران نپردازند و از دادن وعده‌های غیر قابل تحقق که خارج از حدود وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس است و باعث ایجاد انتظارات واهی در سطح جامعه می‌شود احتراز کنند.

برخورد جدی و قاطع

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات یک حق برای مردم و یک تکلیف برای مسوولین از جهت فراهم کردن زمینه اجرای این حق است و اجرای عدالت با رعایت قانون محقق می‌شود و بی‌طرفی در امر انتخابات یک تکلیف است و خروج از بی‌طرفی از سوی مجریان و ناظران انتخابات جرم است و اگر گزارشی در این خصوص با مستندات واصل شود برخورد جدی و قاطع صورت خواهد گرفت.

گفتنی است مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه جنوبی استان ایلام که شامل شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره است روز جمعه مورخ  21 شهریور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 970821

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول