اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تخصیص آب مستلزم نهایی شدن طرح سازگاری با کم‌آبی استان‌ها است

وزیر نیرو در بحث انتقال آب از دریای عمان به کرمان گفت: تخصیص آب از خارج حوزه و یا دریا مستلزم نهایی شدن طرح سازگاری با کم‌آبی استان در کارگروه ملی است که استان کرمان در این عرصه عقب است.

تخصیص آب مستلزم نهایی شدن طرح سازگاری با کم‌آبی استان‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اردکانیان عصر امروز در نشست اقتصاد مقاومتی استان با تقدیر از پیگیری‌های مصوبات جلسه قبل اظهار داشت: در صورت پیگیری استاندار جلسه‌ای در تهران برگزار می‌شود تا دو پروژه پتروشیمی بافت و پالایشگاه پلاسمای خون تعیین تکلیف شوند.

وزیر نیرو بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع برق کشور داخلی است و بودجه عمومی ندارد به شرط آن که سازمان برنامه و بودجه قانون را رعایت کند و برخلاف قانون منابع داخلی توانیر را حذف نکند، استان کرمان را برای اختصاص منابع در اولویت قرار می‌دهیم.

اردکانیان تصریح کرد: رقم قابل توجهی از منابع داخلی توانیر که باید در سال جهش تولید صرف طرح‌های آن شود با ابراز تاسف در اختیارش نیست و آقایان حفظ آبرو می‌کنند که آن را نمی‌گویند و در مورد طرح‌ها صحبت می‌کنند در حالی که برای پرداخت جاری خود نیز با مشکل مواجه هستند.

وزیر نیرو عنوان کرد: منابع صادراتی که ما صادر می‌کنیم، تنها برای صنعت برق است و تنها منحصر به تولیدکننده بخش خصوصی نیست، اجزاء متعدد و متنوعی دارد و ما آن امکان را تنها برای یک بخش خاص قرار نمی‌دهیم و تنها در بخش تجدیدپذیرها این امکان فراهم‌ شده و در بخش غیر تجدیدپذیر اگر امکان داشت، آن کار صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: اما تصمیم قطعی دولت صادرات برق حرارتی به خارج از کشور در اختیار بخش توانیر است و منابع آن ‌با نظارت سازمان برنامه و بودجه صرف تامین هزینه های تولید و در اولویت آن شرکت‌های بخش خصوصی هستند و آخرین مراحلی که برای دریافت مطالبات خود طی کردیم، ریالی از آن در اختیار توانیر قرار نگرفت.

وی در بحث انتقال آب از دریای عمان به کرمان ابراز داشت: تخصیص آب از خارج حوزه و یا دریا مستلزم نهایی شدن طرح سازگاری با کم‌آبی استان در کارگروه ملی است که استان کرمان در این عرصه عقب است و بارها به استاندار تاکید کردم که این کار را در اولویت خود قرار دهید که به محض تایید وزرا و معاونان رئیس جمهور قول می‌دهم که هفته بعد آن مجوز صادر می‌شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: استانی که هزاران میلیارد تومان از منابع کشور برای شیرین کردن و انتقال دادن آب دریا هزینه می‌کند که حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب انتقال دهد و در سال چند میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی مصرف می‌کند، باید هم بگوید که من نمی‌توانم، کاری کنم، زیرا تعهد دارم در صورتی که اصل تعهد ما این است که روشی پیدا کنیم، هم امنیت غذایی و هم اشتغال و امنیت بخش کشاورزی حفظ شود و هم در این شرایط خشک و نیمه خشک آب کمتری مصرف کند.

وی اذعان داشت: برای حفظ حیات استان، پایدار شدن اشتغال و توسعه جهت‌ددار ما مسئول مدیریت آینده هستیم و ما تنها فرصت و مهلت بیشتر از آیندگان در اختیار داریم و ما اگر برای این مسئله چاره‌ای نیندیشیم، آیندگان ما را مواخذه می‌کنند، بنابراین واقعا باید فکری کرد، هر انتقال آبی موجب آبادانی می‌شود و آبادانی موجب افزایش جمعیت شده و با این روند باید نیاز جمعیت برطرف شود، اگر فکری برای چگونگی مصرف نشود، مشکل فردای ما به مراتب پیچیده‌تر از اکنون است، پس تا اندک فرصت باقی است، استاندار با مسئولان متولی به توافق برسد و اکنون طرح‌های حدود ۱۰ استان به تصویب رسیده و پس از بررسی توافق آنها را بررسی شده و این سند می‌شود.

اردکانیان تاکید کرد: باید اصل بر سند آمایش سرزمین باشد، چند ده سال در این تنازعات باید به دلیل نداشتن این سند وقت ما به هدر برود و مردم هم متحیر بمانند حال که این سند را نداریم و هر سال هم وعده می‌دهیم در حالی که هنوز عملی نشده است با راه‌اندازی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استان‌ها در این زمینه اقدام کنند و اگر مدیران تصور می‌کنند که می‌توانند با مکاتبات اداری آن را به تعویق بیندازند تا مدت مدیریت آنها تمام شود، باید بدانند که زمان از دست می‌رود و این انصاف نیست و جوابگویی آن نیز سخت است.

این مسئول اظهار داشت: این یک شاخص ارزیابی مدیران عامل آب منطقه‌ای در وزارت نیرو است و باید تا پایان سال ۹۹ طرح سازگاری با کم‌آبی تمام استان‌ها مصوب شود و ما یک سند روشن تحویل دولت بعد بدهیم، سپس از صندوق توسعه تخصیص می‌گیریم که ان شاءالله با تدبیر استاندار این کار انجام شود.

وی بیان داشت: اگر بخش کشاورزی حدود ۶ میلیارد مترمکعب آب در این استان خشک مصرف می‌کند، ما نمی‌توانیم، آن را به اتکا فناوری، ایجاد تشکل‌ها، نوع کشت و ... در دستور کار قرار بدهیم، زیرا زمان از دست می‌رود و وضع سخت‌تر می‌شود و این خوب نیست که ما اینگونه زمان را از دست بدهیم، من خواهش می‌کنم که این فرصت را از دست ندهید، روشن می‌گویم که ما مجوز تخصیص نمی‌دهیم، مگر اینکه طرح سازگاری با کم‌آبی استان نهایی شود و به یک چارچوب برسند که کارشناسان و مردم بدانند، قرار است، تغییری حاصل شود.

اردکانیان تصریح کرد: ۲۰۰ پروژه ساخت و ساز و ۵۰ پروژه سازوکار داریم که یکی از این پروژه‌های سازوکاری نهایی کردن طرح‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌ها است که تا آخر سال هر مدیرعامل که موفق نشد، طرح را به تصویب برساند، بار را از دوش او برمی‌داریم.

وی افزود: امیدواریم، پیگیری موارد خواسته شده در استان کرمان به زودی به نتیجه برسد و تلاش می‌کنیم تا استان دغدغه جدی نداشته باشد و مسائل را به نیازهای کوتاه مدت و فوری تقسیم‌بندی می‌کنیم که از جمله آنها آب روستاها و کیفیت آب برخی مناطق است و اطمینان می‌دهیم که هر جا کیفیت در حد مطلوب نیست، خط قرمزهای ما برای سلامت حتما رعایت شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در زمینه طرح‌های بلندمدت تامین آب در جلسه‌ای در تهران سازوکارهایی فراهم شده که تضمین واقعی آن این است که همپای دغدغه انتقال، بحث مشغله چگونگی مصرف آب بخش کشاورزی را داشته باشیم و آن را هدف مشترک خود قرار دهیم و برای ما یادآوری است که مسئله آب مسئله یک دستگاه نیست که اگر بخشی شده باشد به بیراهه رفته و باید زودتر از این بیراهه برگردیم و بدانیم که تقسیم کردن این مسئله مانند شکستن آینه است که نباید شکسته می‌شد به هر صورت مسئله مشترکی است، زیرا صنایع هزاران میلیارد تومان قصد سرمایه‌گذاری دارند، باید از آب اطمینان داشته باشند وگرنه سرمایه‌گذاری‌ها هم با مخاطره مواجه می‌شود.

وی ابراز داشت: امیدوارم هر چه زودتر استاندار با تدبیر این طرح را نهایی و با هر توافق مقدوری آن را عملی کند که تخصیص آن انجام شود و برای تامین منابع مالی آن نیز چاره‌اندیشی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول