اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

حقابه مورد نیاز جازموریان از سد جیرفت در نظر گرفته شود

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: حقابه مورد نیاز جازموریان از سد جیرفت در نظر گرفته شود.

حقابه مورد نیاز جازموریان از سد جیرفت در نظر گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدجواد فدائی استاندار کرمان عصر امروز در نشست اقتصاد مقاومتی استان اظهار داشت: امسال از دو جهت برای ما مهم است که یکی از این جهت که سال پایانی کار دولت است و بسیاری از پروژه‌ها باید به اتمام برسد و از سوی دیگر سال جهش تولید ملی که باید نوع و انجام این پروژه‌ها مد نظر ما قرار بگیرد.

وی بیان داشت: استان کرمان در بحث کنتور حجمی بسیار عقب است، ۳۵ هزار حلقه چاه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد تنها برای ۴ هزار حلقه چاه و در سال ۹۸ در مجموع ۲۳۰ کنتور حجمی نصب شده است که با این روند‌ به جایی نمی‌رسیم.

فدایی تصریح کرد: تمرکز تبصره ۱۸ و سهم دولت برای یارانه سود به بانک‌ها داده نشد که  این دو امر مشکلاتی را برای ما به وجود آورده و در بخش صنعت از ۹۱۴ میلیارد تومان معرفی تنها ۶۱ میلیارد تومان پرداخت شده است و در استانی که زمینه بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و سرانه ایجاد اشتغال بسیار پایین‌تر از بخش صنعت است از حدود ۲۶۰ میلیارد تومان حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود: قرار بود، فاز اول نیروگاه زرند تابستان امسال به بهره‌برداری برسد، اما تا قبل از پایان دولت واحد اول وارد مدار می‌شود و به اتمام می‌رسد.

فدایی در بحث سرمایه‌گذاری در مناطق جنوب کرمان مانند منوجان، رمشک و ... عنوان کرد: مکانیابی چهار پست برق انجام و با قطعی شدن اعتبارات کار اجرایی آغاز می‌شود و در صولان افزایش ظرفیت داریم، اما منطقه رمشک توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل از طریق خطوط توزیع برق صولان را به رمشک هم می‌بریم که این چهار پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

تولید ناخالص داخلی استان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار داشت: کرمان رتبه دوم جمعیت کشور را دارد و سهم آن از جمعیت کشور چهار درصد و نرخ شهرنشینی نسبت به متوسط کشور پایین‌تر و نرخ روستانشینی ۱۵ درصد بیشتر است.

وی بیان داشت: اقتصاد استان کرمان متکی بر منابع طبیعی و بخش کشاورزی است و ظرفیت زیادی از نظر معدن و گردشگری دارد و ظرفیت خالی در بخش خدمات حدود ۲۰ درصد است و در حوزه صنایع کوچک و متوسط یک خلا داریم.

رودری تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی استان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و تولید سرانه حدود ۰.۸۷ تولید ملی و از نظر اندازه اقتصاد ۱۰ و جمعیت نهم هستیم و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۹ و متوسط کشور ۴۱ و نرخ بهره مندی روستا از آب آشامیدنی ۶۶ و کشور ۷۶ درصد، در بخش گاز استان ۴۶ سرانه روستا و شهری ۹۳ و سرانه فضای ورزشی ۰.۵۷ در سطح پایینتری قرار دارد.

وی بیان داشت: آسیب‌شناسی انجام و با توجه با هدف‌گذاری نرخ رشد ما حدود ۲ درصد بود که نسبت به متوسط کشور وضعیت بهتری دارد و نرخ بیکاری شرایط کشور را دارد و نرخ تورم در استان حدود یک تا دو درصد پایین‌تر از کشور و از نظر الگوی تامین مالی سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودیم که بودجه دولت ۱۶ درصد، ۳۱ درصد بانکها و ... بود.

رودری تصریح کرد: در بحث اثرگذاری طرح‌های اقتصاد مقاومتی از نظر علمی مجموعه اقدامات انجام شده در استان در ۱۸ شاخص و ۳۰ زیرنماگر بررسی شد و نتایج آن اینگونه بود که به طور کلی اثر معناداری بر متغیرهای اقتصادی از نظر ارزیابی مثبت گذاشتند و وضعیت شاخص‌های مردمی کردن اقتصاد بهبود پیدا کرده است، اگرچه ضرورت توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی احساس میشود.

وی مهمترین خلا را تامین منابع مالی و مشخصا حوزه بانک‌ها دانست و افزود: تاکنون ۵۹۲ پروژه در استان به تصویب رساندیم که ۲۴ پروژه در راستای جهش ملی و تکلیف ملی و ۲۸ پروژه در سامانه ملی نیپا وارد شده است و ۲۲۵ پروژه در حوزه شهرستانی داریم و معین‌های توسعه اقتصادی بخشی از پروژه‌ها را دنبال می‌کنند که ۹۶ پروژه است.

رودری عنوان کرد: برنامه زمان‌بندی اینها یک ساله و برخی دو ساله پیش‌بینی شده و تعداد محدودی برای بعد از سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شوند و ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ارزی این پروژه‌ها است و ما نیازمند تامین منابع مالی آنها هستیم.

سهم صندوق توسعه ملی تامین شود

حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان اظهار داست: در سال جهش تولید یکی از نیازهای اساسی بحث تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... است که اکنون بر اساس تبصره ۱۸، قرار بود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را به واحدهای تولیدی پرداخت کنیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم صندوق توسعه ملی و مابقی سهم منابع داخلی بانک‌ها بوده است، اما تاکنون صندوق تنها ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و به تناسب آن سیستم بانکی نیز همین مبلغ را تخصیص داده است که جمعا از ۲۰ هزار میلیارد تومان حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که البته پرداخت مناسبی نیست.

وی بیان داشت: پیشنهاد می‌شود، سهم صندوق توسعه ملی تامین شود و شرایط پرداخت توسط بانک‌ها تسهیل شود و در سطح استان از ۳۱۴ میلیارد تومان معرفی به بانک‌ها تنها ۶۱ میلیارد تومان بیشتر پرداخت نداشتیم.

حقابه مورد نیاز جازموریان از سد جیرفت در نظر گرفته شود

اعظمی نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس اظهار داشت: یکی از موارد مورد درخواست ما نیاز به پست ۱۳۲ کیلوولت برق ساردوئیه است که علاوه بر ساکنان برای معادن حاشیه منطقه به آن نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد ریال برای آن دیده شده که اگر تخصیص داده شود، ۵۰ درصد مابقی را نیز وزارت صمت پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت: احداث پست فوق توزیع منطقه میانچیل جیرفت به دلیل تراکم جمعیت باید در اولویت قرار گیرد و تخصیص اعتبار لازم برق‌رسانی به ویژه برای روستاهای مناطق دلفارد، جبالبارز و بحرآسمان ضرورت دارد.

اعظمی با تقدیر از تلاش وزارت نیرو برای انتقال آب سالم از سد جیرفت برای شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد خواستار تسریع در انجام مطالعات و عملیات اجرایی این پروژه شد و تصریح کرد: با توجه به میزان‌ آرسنیک بالای آب این شهرستان‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستیم.

وی افزود: با توجه به حوادث سال‌های اخیر اگر حادثه پلدختر برای شهرستان جیرفت اتفاق بیفتد، آب رودخانه شور ۵۰ درصد شهر و حداقل ۱۰ روستای پایین دست را از بین می‌برد بر همین اساس لایروبی این رودخانه باید در دستور کار قرار گیرد.

اعظمی با تاکید بر تعیین تکلیف چاه‌های آب دارای فرم شماره یک و اصلاح دستورالعمل شماره سه عنوان کرد: تقاضا می‌شود، قبل از اقدام به پلمب چاه‌های غیرمجاز تمهیدات لازم برای اشتغال صاحبان آنها انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس ادامه داد: هر جا سدی زده می‌شود، مسائل و مشکلات خود را دارد از جمله سد صفارود که روی سرشاخه‌های هلیل احداث شده و کشاورزی حوزه هلیل‌رود و جازموریان را که مرکز ریزگردهای کشور است را به مخاطره انداخته، بنابراین تقاضا می‌شود، دستور اکید دهید که این مورد مجددا بررسی و حقابه مورد نیاز جازموریان از سد جیرفت در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: برای کانال‌کشی‌های مزارع روستاها که قبلا تخریب شده، هیچ اقدامی صورت نگرفته است به همین دلیل کشاورز به جای استفاده از کانال‌های آب سد به سراغ حفر چاه‌های غیرمجاز می‌رود.

اعظمی با بیان اینکه فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب شهر جیرفت از جمله مشکلات این منطقه است که نیازمند توجه مسئولان است، خاطرنشان کرد: دولت در وزارت کشاورزی سیستم آبیاری قطره‌ای را گسترش می‌دهد، اما در کنار آن آب اضافه را برای گسترش سطح زیر کشت اختصاص می‌دهد که باید با جدیت جلوی این امر گرفته و کنتورهای حجمی سریعتر نصب شود.

شکراللهی نماینده کهنوج در مجلس اظهار داشت: در زمینه تامین آب از دریای عمان اگر ممکن است، تسریع شود تا با محدودیت‌ها مواجه نشویم که به ویژه در این بحث جنوب استان که مظلوم و محروم واقع شده، متضرر می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت کهنوج اذعان داشت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد ریزگردهای کشور از حوزه جازموریان است و این امر تهدیدی برای استان به شمار می‌رود، نیازمند تامین حقابه جازموریان هستیم.

شکراللهی عنوان کرد: برای پروانه چاه‌های مجوزدار به ویژه فرم شماره یک کشاورزان تحت فشار هستند، ماهانه ۴۰۰ لیتر به آنها اختصاص داده شود.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه جنوب استان کرمان در منطقه ویژه استراتژیک و ژئوپولتیک قرار دارد، نیازمند توجه ویژه است و پست برق معادن تیتانیوم و مس رمشک باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/80001/ق/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول