اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جنوب یمن | اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات «توافق ریاض» و دلایل تأخیر در آن

یک منبع وابسته به دولت مستعفی یمن ضمن اعلام زمان ازسرگیری رایزنی‌‌های مربوط به توافق ریاض میان طرف‌های درگیر در جنوب یمن، دلایل تأخیر در این امر را تشریح کرد.

جنوب یمن | اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات «توافق ریاض» و دلایل تأخیر در آن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع وابسته به دولت مستعفی یمن اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل نمایندگان تمامی طرف‌ها، رایزنی‌های مربوط به توافق ریاض طی هفته جاری در عربستان سعودی از سر گرفته شود اما همزمان برخی خواستار آغاز اجرایی شدن بخش نظامی این توافق هستند.

این منبع آگاه به وب‌سایت «یمن شباب نت» گفت: نخست‌وزیر مکلف (معین عبدالملک) موفق شد «المجلس الانتقالی الجنوبی» شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) را که از تعلیق شرکت در مذاکرات ریاض خبر داده بود قانع به بازگشت به این رایزنی‌ها کند. این موضوع منجر به تسریع در ازسرگیری مذاکرات پس از توقف طی روزهای گذشته خواهد شد؛ مذاکراتی که قرار بود در نیمه آگوست گذشته آغاز شود و بر اساس توافق، مهلت یک ماهه برای آن تعیین شده بود.

منبع مذکور افزود، سفر «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن به آمریکا در دوازدهم آگوست، برخی موانع ایجاد شده از طرف شورای انتقالی از جمله تعلیق مشارکت و تاخیر برخی طرف‌ها در معرفی نامزدها برای بر عهده گرفتن پست‌های وزارتی منجر به توقف رایزنی‌های توافق ریاض شد.

وی ادامه داد، اعتراضی در رابطه با تشکیل دولت آینده بدون اجرای بخش نظامی توافق وجود دارد، بخشی که خروج نیروهای شورای انتقاالی از شهرهای اصلی بویژه در دو استان عدن (جنوب) و سقطری (آب‌های جنوبی) را با هدف تأسیس مرحله جدید و بازگشت دولت مستعفی به عدن مطرح می‌کند.

در همین ارتباط، سران قبایل «حضرموت» (ائتلاف قبیله‌ای حاضر در توافق ریاض) اعلام کردند که دوشنبه (دیروز) دعوتی برای ازسرگیری مذاکرات تشکیل دولت و تکمیل توافق ریاض دریافت کرده‌اند و امروز فرودگاه «سیئون» را به مقصد ریاض ترک می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده، نخست‌وزیر مکلف طی روزهای گذشته با نمایندگان تمام طیف‌های سیاسی یمن که در توافق ریاض حضور دارند، به صورت جداگانه دیدار کرده تا دیدگاه‌های آنها را در خصوص تشکیل دولت و برنامه آن بشنود.

در پایان ماه ژوئیه سعودی از سازوکاری جدید برای تسریع در اجرای توافق ریاض میان شورای انتقالی و دولت مستعفی خبر داد که شامل لغو خودمختاری شورای انتقالی، تشکیل دولت با مشارکت هر دو طرف، عقب‌نشینی نظامی از شهرها، تثبیت آتش‌بس و مأمور کردن نخست‌وزیر به تشکیل دولت ظرف سی روز بود.

بر همین اساس هادی در بیست و نهم ژوئیه عبدالملک را مأمور به تشکیل دولت کرد و در دو حکم دیگر استاندار و رئیس کل پلیس استان عدن را منصوب کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول