اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آب، گھواره تمدن کھن بشری است/ در حفظ منابع آبی بکوشیم

کارشناس حوزه اجتماعی آب استان مرکزی گفت: بی‌توجهی به منابع آبی و استفاده بی‌رویه از این منابع و عدم فرهنگ‌سازی شرایطی را ایجاد کرده که همواره با بحران جدی آب، فرونشست زمین و وجود دشت‌های ممنوعه و خشک شدن قنات‌ها مواجه هستیم.

آب، گھواره تمدن کھن بشری است/ در حفظ منابع آبی بکوشیم

  مسعود بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: آب نماد زندگی، آرامش، انگیزه و پویایی  و گهواره کهن‌ترین تمدن بشریت است و به مثابه این است که آب حرکت آرام و زندگی بخشی دارد.

وی تصریح کرد: همان‌طور که گهواره به یک کودک آرامش و زندگی می‌بخشد، بنابراین می‌توان گفت آب مانند یک موجود زنده است که به تمامی انسان‌‌ها جان زندگی و طراوت می‌بخشد و باید در حفظ و نگھداری این مایه حیاتی بسیار کوشا باشیم تا بتوانیم آن را برای نسل‌های بعدی منتقل کنیم  تا نسل‌های بعدی نیز از این مایه حیاتی استفاده کرده و بتوانند از آن زندگی و حیات بگیرند.

وی بیان کرد: در حقیقت تمدن‌هایی توانسته‌اند عمر طولانی داشته باشند که با مدیریت خوب خود از این مایه حیاتی به درستی و به صورت بھینه استفاده کرده و این مھم را به عنوان مهم‌ترین محور زندگی بخش تمدن‌ها در نظر گرفته‌اند و به این مسئله نگاه مھندسی معکوس داشته باشند.

 کارشناس حوزه اجتماعی آب استان مرکزی ادامه داد: حیات تمدن‌ها به آب بستگی دارد و آب حیات بخش تمدن‌ها است، در این زمینه حرکت آرام گهواره در این بخش به معنای رشدپذیری و زندگی‌بخشی است، بنابراین تمدن‌هایی زنده  هستند که بتوانند فرهنگ استفاده از آب را داشته باشند و از این مایه حیات بخش به درستی استفاده کنند نه اینکه با سوءمدیریت‌های خود در این بخش چنین شرایطی را ایجاد کنند.

بهاری گفت: متاسفانه بی‌توجهی به منابع آبی و استفاده بی‌رویه از این منابع و عدم فرهنگ‌سازی شرایطی را ایجاد کرده که همواره با بحران جدی آب فرونشست زمین و وجود دشت‌های ممنوعه و خشک شدن قنات‌ها مواجه شده‌ایم که تمامی این مسائل می‌تواند تبعات و آثار منفی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به ضربه زدن به کشاورزی، خالی شدن روستاها از سکنه، از بین رفتن اشتغال در روستاها و... اشاره کرد.

وی افزود: در این شرایط که انسان‌ها خودشان این تغییرات اقلیمی را به شدت افزایش داده‌اند و شرایط کره زمین را با بحران آبی مواجه ساخته‌اند باید برای آینده کره زمین و آیندگان تصمیمگیری درست و دقیقی انجام شود تا از بحران‌های جدی‌تر جلوگیری شود و دوباره آب گهواره کهن‌ترین تمدن بشریت برای زندگی آیندگان شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول