اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مشارکت باشکوه بیجاری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات دور دوم مجلس

همزمان با ۱۰ حوزه انتخابیه در سراسر کشور، انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در شهرستان بیجار نیز از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد؛ مردم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مشارکت گسترده‌ای در پای صندوق‌های رای دارند.

مشارکت باشکوه بیجاری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات دور دوم مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ کرسی در مجلس شورای اسلامی است که در انتخابات دوم اسفند تکلیف پنج کرسی‌ شامل ۲ کرسی حوزه سنندج، کامیاران و دیواندره، یک کرسی سقز و بانه، یک کرسی قروه و دهگلان و یک کرسی مریوان و سروآباد مشخص شد.

انتخاب یک نماینده از 6 نماینده استان کردستان در حوزه انتخابیه بیجار به دور دوم کشیده شد، شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد، برای انتخاب نماینده ششم کردستان، امروز همزمان با 10 حوزه انتخابیه دیگر کشور، انتخابات با حضور دو کاندیدا در بیجار در حال برگزاری است.

مردم از ساعت 8 صبح امروز با وجود شرایط کرونایی البته با رعایت تمام نکات بهداشتی پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شده و رأی خود را به صندوق می‌اندازند.

در روزهای گذشته، مسئولان، احزاب و گروه‌های مختلف، ائمه جمعه و جماعت و در بیانیه‌های جداگانه‌ای مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات ترغیب کردند و از آنان دعوت می‌کردند تا با رأی خود و انتخاب نماینده اصلح در سرنوشت خود و کشور نقش‌آفرینی کنند.

مسئولان از اولین کسانی بودند که با حضور در شعب مختلف اخذ رای در بیجار رأی خود را به صندوق انداختند و مردم نیز از همان دقایق اولیه آغاز رأی‌گیری در شعب اخد رأی حضور یافتند.

واجدین شرایط رأی‌دادن در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیجار طبق بند 2 ماده 27 قانون انتخابات، افراد دارای 18 سال تمام هستند، بر این اساس متولدین 21 شهریورماه 1381 و ما قبل آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

همچنین طبق تبصره 4 ماده 9 قانون انتخابات، رأی‌دهندگان در مرحله دوم انتخابات در دو صورت می‌توانند انتخابات شرکت کنند که یا در مرحله نخست انتخابات در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا کسانی که در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند.

فعالیت 2200 عوامل اجرایی در انتخابات بیجار

براساس اعلام فرماندار بیجار، 67 هزار نفر در این دوره واجد شرایط رأی‌دادن در انتخابات بیجار هستند تمام مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات پرشکوه در بیجار فراهم شده است و 2 هزار و 200 نفر عوامل اجرایی اعم از بازرسی، اعضای شعب، نیروهای امنیتی، هیئت‌های اجرایی مسئول برگزاری انتخابات حوزه انتخابیه بیجار هستند.

علی‌اکبر ورمقانی گفت: از 112 شعب اخذ رأی شامل 71 شعب شهری و 41 شعب روستایی در این شهرستان فعال شده که 73 صندوق سیار و 39 مورد آن ثابت است.

وی گفت: طبق آخرین گزارش از ۱۱۲ شعبه بیجار، مردم با نظم و حفظ فاصله اجتماعی در شعبه حضور می‌یابند و توصیه می‌شود در ساعات اولیه برای رای گیری مراجعه کرده تا از تجمعات آخر وقت در شعبه‌ها جلوگیری شود.

امکان چینش شعبه‌های اخذ رای در فضای باز فراهم است

محمدابراهیم زارعی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و دبیر ستاد انتخابات کردستان می‌گوید: به منظور رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامت رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی طبق دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات امکان چینش شعبه‌های اخذ رای در فضای باز وجود دارد.

وی گفت: پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای شهرستان بیجار کاملا رعایت شده و به مسوولان شعبه‌های اخذ رای این اجازه داده شده است که در صورت وجود سایه‌بان در محوطه بیرونی شعبه، امکان راه‌اندازی تجهیزات و تامین انرژی برق مورد نیاز می‌توانند شعبه‌های اخذ رای را هماهنگی ستاد انتخابات شهرستان در بیرون چینش کنند.

وی با بیان اینکه تمامی عوامل اجرایی شعبه‌های اخذ رای امروز ملزم به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هستند، گفت: باید فاصله اجتماعی را به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا رعایت کنند.

استقبال گرم بیجاری ها از انتخابات

یکی از ناظران شورای نگهبان می‌گوید: از اول وقت امروز با رعایت پرتکل‌های بهداشتی کار رأی‌گیری در این شهرستان آغاز شده و مردم خوشبختانه با وجود بیماری کرونا استقبال خوبی دارند و از مردم انتظار داریم که آرای خود را به ساعات پایانی موکول نکنند چرا که امکان تمدید زمان برگزاری خیلی کم و یا اصلا وجود ندارد.

نظارت چهار گروه بازرسی بر انتخابات حوزه انتخابیه بیجار 

اقبال بسطامی مسوول هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان شهرستان بیجار هم گفت: انتخابات از ساعت 8 صبح امروز همزمان با کشور آغاز شده و خوشبختانه در روند برگزاری هیچ مشکلی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: چهار گروه بازرس از وزارت کشور، استانی و شهرستانی بر امر انتخابات حوزه انتخابیه بیجار نظارت کامل دارند.

مسئول هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان شهرستان بیجار افزود: نیروهای امنیتی نیز همانند همیشه امنیت کامل انتخابات را فراهم کرده و نیروهای اجرایی وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند.

بسطامی با بیان اینکه همه شهروندان در زمان حضور پای صندوق‌های رأی شناسنامه، کارت ملی، ماسک و خودکار شخصی به همراه  داشته باشند، گفت: هیچ‌گونه اعتراض مردمی و شکایتی از تخلف در روند برگزاری مرحله نخست و دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه بیجار تا این لحظه دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: به منظور برگزاری انتخاباتی سالم و با شکوه با رعایت اصل بی‌طرفی در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر قانون برخورد خواهد شد.

انتظار مردم بیجار خارج از اختیارات یک نماینده نیست

یکی از افراد حاضر در محل صندوق اخذ رای گفت: انتخابات عرصه‌ای برای مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است و من شرکت در انتخابات را وظیفه خود می‌دانم و به همین دلیل از همان ساعت اولیه وظیفه دانستم که حضور پیدا کنم.

علی فولادی گفت: از فرد منتخب انتظار داریم که خود را در برابر تک‌ت مردم این شهرستان مسئول بداند و برای مردم کار کند.

وی افزود: انتظار مردم بیجار خارج از اختیارات یک نماینده نیست و اما توقع داریم برابر با اختیارات در مسیر خدمت به مردم گام برداشته و کم کاری نکنند.

شرکت در انتخابات وظیفه است

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این انتخابات می‌گوید: شهرستان بیجار مشکلات زیادی دارد، از بیکاری جوانان گرفته تا معادنی که سود زیادی برای مردم خود بیجار ندارند لذا انتظار داریم که نمایندگان در این راستا عزم جهادی داشته باشند.

محمدی افزودد: مردم وظیفه شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح‌ترین فرد دارند و نماینده‌ای که به مجلس راه پیدا می‌کند نیز باید در مسیر خدمت به این مردم تمام توان خود را به کار گیرد.

گفتنی است، بر اساس نتایج شمارش آرای حوزه انتخابیه شهرستان بیجار در مرحله اول ۳۷ هزار و ۲۷۴ رای کسب شد که حمدالله کریمی (نماینده دور دهم) با کسب ۶ هزار و ۸۴۷ رای و علیرضا زندیان با ۵ هزار و ۸۳۴ رای نتوانستند آرای لازم را کسب کنند؛ در نتیجه انتخابات در این حوزه به مرحله دوم کشیده شد.

انتهای پیام/2330/71/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول